امور زیربناییراه و ساختمان

کشته شدن ۱۸۵ هزار ایرانی در تصادفات ۱۰ سال گذشته/افزایش سالانه ۴۰۰۰ یتیم ناشی از فوت پدر در تصادفات/خطر تصادفات ۱۵ برابر زلزله است

نماینده وزیر در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه با بیان اینکه ۶۷ درصد تصادفات مربوط به راه‌های برون‌شهری می‌شود، گفت: ۲۳ درصد از تصادفات در راه‌های درون‌شهری رخ می‌دهد. همچنین بیشترین تصادفات را در مناطق مسکونی که راه‌های برون‌شهری از آن عبور کرده شاهد هستیم.

به گزارش آرمان اقتصادی،، حسین میرشفیع در نشست خبری بررسی‌ خسارت‌های تصادفات جاده‌ای با بیان اینکه در کشورمان با حجم زیادی از تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از این تصادفات مواجه هستیم، اظهار داشت: تعداد کشته‌ها در سال بیش از ۱۷ هزار نفر است. همچنین تصادفات ۳۷۰ هزار مجروح بر جای می‌گذارند که امکانات دولت کفاف کاهش این حجم از تصادفات را ندارد.

نماینده وزیر در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه ادامه داد: توانسته‌ایم با مشارکت مردم و دهیاری‌ها ۶۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کنیم و برای افزایش زیرساخت‌های جاده‌ای نیاز به مشارکت مردمی و انجمن‌ها داریم.

وی با اشاره به استانداردهای تصادفات جاده‌ای در کشورهای خارجی گفت: میزان تلفات ناشی از تصادفات در کشورهای خارجی ۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است که طبق این استاندارد، میزان تلفات تصادفات جاده‌ای در ایران باید سالانه ۴۰۰۰ نفر باشد و نه ۱۷ هزار نفر.

میرشفیع با بیان اینکه عامل انسانی سهم ۶۰ درصدی در بروز تصادفات جاده‌ای دارد، گفت: ۴۰ درصد باقی مانده مربوط به خودرو و جاده است که از این رو برای ارتقاء سطح جاده‌های کشور ۱۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که قرار بر این است که سازمان راهداری نسبت به رفع ۲۴۰ نقطه اقدام کند.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده‌ای در ۷ ماه گذشته گفت: در ۷ ماه اول امسال میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، ۱۱۰۰۰ نفر بوده که مجروحان هم آمار ۲۲۸ هزار نفری دارند.

وی گفت: تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است که سهم راه‌های روستایی ۱۳ درصد بوده که امسال به ۱۰ درصد کاهش یافته اما آمار تلفات همچنان بالا است چراکه طول راه‌های روستایی از ۷۰ هزار کیلومتر به ۱۱۰ هزار کیلومتر افزایش یافته و همچنین تعداد خودروهای شخصی بالا رفته است.

میرشفیع ادامه داد: یکی دیگر از عوامل افزایش آمار تلفات در راه‌های روستایی شرایط هندسی این مسیرها و کمبود امکانات و تجهیزات در مسیر است. همچنین عبور حیوانات وحشی و اهلی و نقص سیستم روشنایی سهم بالایی در بروز تصادفات در راه‌های روستایی دارند.

نماینده وزیر در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه با بیان اینکه ۶۷ درصد تصادفات مربوط به راه‌های برون‌شهری می‌شود، گفت: ۲۳ درصد از تصادفات در راه‌های درون‌شهری رخ می‌دهد. همچنین بیشترین تصادفات را در مناطق مسکونی که راه‌های برون‌شهری از آن عبور کرده شاهد هستیم.

میرشفیع با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته ۱۸۵ هزار نفر براساس تصادفات جاده‌ای جان باختند، گفت: هر سال ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یتیم به این جمعیت بابت از دست رفتن سرپرست خانوار در تصادفات جاده‌ای اضافه خواهد شد.

میرشفیع با تاکید بر اینکه خطر رانندگی در ایران ۱۵ برابر زلزله است، گفت: خسارات تصادفات جاده‌ای ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص کشور را تشکیل می‌دهند که این رقم بسیار قابل توجه‌ای است.

وی همچنین با اشاره به تاثیر افزایش قیمت بنزین در کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: باید دید مردم تقاضای سفر را چگونه مدیریت می‌کنند و چه مقدار از سفرها به سمت حمل و نقل عمومی هدایت خواهد شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا