امور زیربناییراه و ساختمان

شناسایی خانه های خالی با سامانه املاک و اسکان

مدیرگروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: شناسایی خانه های خالی منوط به راه اندازی سامانه ای به نام «املاک و اسکان » است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «نرگس رزبان» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: برای راه اندازی این سامانه همکاری بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی را می طلبد.

وی اظهارداشت: لازمه ایجاد سامانه شناسایی خانه های خالی به اشتراک گذاری اطلاعات دستگاه های اجرایی مرتبط با این قضیه است.

همچنین بخوانید

مدیرگروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: علی رغم تلاش ها و پیگیری های بسیار زیاد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته هنوز به حدی که بتوان به شکل کامل آمار خانه های خالی را از این سامانه استخراج کرد فرا نرسیده است.

وی افزود: خوشبختانه تلاش های خیلی خوبی در ماه های اخیر صورت گرفته از اینرو پیش بینی می شود فاز نخست اجرایی سامانه املاک و اسکان طی چند ماه آینده راه اندازی تا بتوان از این طریق خانه های خالی را شناسایی کرد.

رزبان تصریح کرد: بطورکلی در شهرستان تهران ۴۰۰ هزار خانه خالی و در مجموع کشور ۲.۵ میلیون خانه خالی بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ وجود دارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در سال های گذشته این عدد و رقم کاهش قابل توجهی داشته باشد.

مدیرگروه دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: مالیات بر خانه های خالی یک ابزار کنترلی برای دولت است که ضمن افزایش هزینه نگهداری واحدهای مسکونی خالی برای مالکان تا حدودی می تواند به بهبودی شرایط بازار نیز کمک کند.

وی ادامه داد: قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب سال ۱۳۶۶ است که تا سال ۱۳۸۰ در کشور جاری بوده است اما به دلیل مشکلات نظارتی و ارزش گذاری پائین املاک و هزینه های بسیار زیادی که شناسایی این خانه ها برای دولت داشت و به عبارتی مالیات اثرگذاری نبود در سال ۱۳۸۰ از قانون حذف شد.

رزبان افزود: مالیات بر خانه های خالی دوباره در سال ۱۳۹۵ در جریان اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم به موجب ماده ۵۴ مکرر در قانون گنجانده شد.

وی در ادامه یادآورشد: بر اساس این قانون خانه های که بیش از یکسال خالی می مانند مشمول مالیاتی به نسبتی از نرخ مالیات اجاره می شوند که خیلی مالیات قابل توجهی نیست و همینطور پیش بینی نمی شود اثرگذاری جدی داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا