صنعت، معدن، تجارت

علیرغم تحریم‌ها، چین همچنان همراه تجاری ایران در دنیا

سفیر چین در ایران با بیان اینکه علیرغم تحریم‌ها، چین روابط تجاری خود با ایران را گسترش داده است، گفت: حجم تجارت دوجانبه دو کشور در ده ماهه نخست سال جاری میلادی به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران امروز سه‌شنبه ۱۹ آذر ۹۸ در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین که در اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برگزار شد، گفت: روابط تجاری ایران و چین از دیرباز مورد توجه دو طرف بوده و ظرف سال‌های گذشته توانسته از پیشرفت‌های حائز اهمیتی برخوردار باشد. این در شرایطی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به یکباره حجم روابط دو کشور از رشد مناسبی برخوردار شد.

وی افزود: بر این اساس، در فاصله این سال‌ها، حجم روابط تجاری ایران و چین از ۳۱ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار افزایش یافته است و اگرچه فشارهای زیادی طی سال‌های گذشته به تداوم روابط و روند رو به رشد آن وارد آمده است، اما چین همچنان علیرغم تحریم‌ها، روابط تجاری خود را با ایران حفظ کرده است.

به گفته سفیر چین در ایران، حجم تجارت دوجانبه ایران و چین ظرف سال‌ گذشته به ۳۵ میلیارد دلار و در ده ماهه نخست سال جاری میلادی نیز به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

هوآ،دیدار روسای جمهور ایران و چین در حاشیه نشست سازمان ملل متحد، توانسته فصل جدیدی از روابط میان ایران و چین را رقم زده و اعتماد متقابل میان دو کشور بسیار افزایش پیدا کرده است. 

وی افزود: بر این اساس، هم ایران و هم چین در راستای منافع ملی خود، از موضوعات مهم و مربوط به همکاری‌های مشترک استقبال کرده و طرفین حمایت‌های لازم را از یکدیگر به عمل خواهند آورد.

به گفته چانگ هوآ، توافق برجام یکی از توافق‌نامه‌های بسیار مهم در دنیا است که از طریق مذاکره میان قدرت‌های بزرگ دنیا به نتیجه رسیده است و در واقع، حفظ چندجانبه گرایی و نظم بین‌المللی را هدف قرار داده و بر اساس قوانین بین‌المللی تلاش کرد تا منافع تمامی طرفین را فراهم آورد.

وی اظهار داشت: در واقع، برجام قصد داشت تا امنیت خلیج فارس را حفظ نماید، به خصوص در شرایطی که اکنون، اختلافات قومی، مذهبی و ژئوپولوتیک در کنار زورگویی برخی کشورهای بزرگ منطقه، منجر به ایجاد تنش‌هایی شده است.

به گفته سفیر چین در ایران، این کشور اقدامات مشخصی در پی گرفته تا از همکاری مشروع با ایران در زمینه‌ اقتصادی و انرژی حفاظت کرده و در عین حال، جامعه بین‌المللی را به حمایت کامل از منافع اقتصادی مشروع ایران تشویق نموده است؛ ضمن اینکه چین و ایران دو کشور باستانی و تاریخی هستند که از زمان تاسیس جاده ابریشم از طریق این جاده با یکدیگر ارتباط داشتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا