امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انتقاداز عدم تدوین الگوی کشت/وزارت جهادبه یک بخشنامه اکتفا می‌کند

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در تدوین الگوی کشت مناسب، گفت:هیچگاه برنامه کشت مدونی به کشاورزان ارائه نشده است.

همچنین بخوانید

مسعود اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت جهادکشاورزی که گفته بودند الگوی کشت هرسال در اختیار کشاورزان قرار می گیرد اما رعایت نمی شود، گفت : در تمام چند دهه گذشته و سالهای بعد از انقلاب و حتی قبل از آن، هیچ برنامه کشت مدون و سیاستگذاری شده ای در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: البته گاهی به دلیل نیاز کشور به برخی محصولات از جمله ذرت و دانه های روغنی و گندم و …حمایت هایی انجام شده که اکنون این حمایت ها نیز کمرنگ شده است اما اگر در حوزه الگوی کشت بخواهیم به وزارت جهاد کشاورزی از ۲۰ نمره بدهیم به زحمت نمره آنها صفر تا پنج خواهد بود.  

اسدی تصریح کرد: نمونه ای از این عدم برنامه ریزی مربوط به محصول گوجه فرنگی است؛ در حال حاضر وضعیت تولید آن را مشاهده می‌کنیم. این محصول تا حدود دو ماه قبل روی دست کشاورزان مانده بود و آن را کنار جاده رها می‌کردند اما الان نرخ آن به کیلویی حدود ۱۷ هزارتومان رسیده است و این درحالی است که قیمت موز وارداتی از کشورهای آفریقایی ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان است.  

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه این موضوع علاوه بر اینکه موجب وارد آمدن خسارت به کشاورزان می شود به مصرف کنندگان نیز آسیب می زند، گفت: آیا تدوین یک برنامه کشت برای کشور آنقدر دشوار است که مسئولان در اجرای آن ناتوان هستند؟

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت جهاد اعلام می کنند که سالانه ۴ بار به تفکیک فصل، برنامه کشت را در اختیار کشاورزان قرار می دهند اما آنها این برنامه را رعایت نمی کنند، افزود: در وزارت جهاد کشاورزی معاونتی تحت عنوان معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج وجود دارد که یکی از کارهای این معاونت فرهنگ سازی، آموزش و اقناع کشاورزان است.  

اسدی ادامه داد: احتمالا این برنامه ها در قالب بخش نامه و یک نامه ای بوده که به سازمان های جهاد کشاورزی استانها ابلاغ شده است، بخشنامه و نامه که جایگزین الگوی کشت نمی شود و نمی توان با آن کشاورزان را به کشت محصولی ترغیب کرد ما به یک برنامه جامع و مدون در این حوزه نیاز داریم که قابلیت اجرا داشته باشد.  

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا