بین الملل

تورم در چین با بیشترین شتاب ۸ ساله رشد کرد

تورم در چین در ماه نوامبر با دو برابر شدن قیمت گوشت به بالاترین سطح در ۸ سال اخیر نزدیک شد، اما قیمت‌های درب کارخانه باز هم افت کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ماه نوامبر با دو برابر شدن قیمت گوشت، تورم مصرف‌کننده چین به بالاترین سطح در ۸ سال اخیر نزدیک شد، اما قیمت‌های درب کارخانه همچنان افت کردند. به این ترتیب نگرانی‌ از این که با ادامه تنش‌های تجاری، بخش تولید دچار افول شود، افزایش یافت.

پکن برای ارائه مشوق‌های اقتصادی بیشتر برای تقویت رشد اقتصادی تحت فشار قرار دارد، اما افزایش تورم حالا قبل از سال نوی چینی، به دردسری برای سیاست‌گذاران مالی این کشور تبدیل شده است. 

طبق داده‌های اداره آمار چین، در ماه نوامبر قیمت‌های مصرف‌کننده با افزایش سالانه ۴.۵ درصدی روبرو شد، که این بیشترین تورم از ژانویه ۲۰۱۲ تا کنون است. عامل اصلی این میزان تورم جهش قیمت گوشت به علت شیوی تب خوکی آفریقایی در این کشور است که بسیاری از گله‌های خوک چین را از بین برد و قیمت گوشت خوک را به دو برابر رساند. این در حالی است که تورم پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان برای ماه نوامبر ۴.۲ درصد بود و تورم ماه قبل هم از ۳.۸ درصد بیشتر نشده بود. 

البته تورم اصلی، یعنی با حذف غذا و سوخت، همچنان پایین باقی مانده است. 

در مقابل افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده، کاهش تقاضا باعث شده است که قیمت‌های درب کارخانه کاهش یابند. شاخص قیمت تولیدکننده (پی‌پی‌ای) برای پنجمین ماه متوالی افت کرد و ۱.۴ درصد پایین آمد. این شاخص در ماه اکتبر هم ۱.۶ درصد افت کرده بود و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند این ماه ۱.۵ درصد افت کند. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا