امور زیربناییراه و ساختمان

بنادر چابهار با طرح یا لایحه، منطقه ویژه اقتصادی شوند

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باید جزو اولویت‌های کشور باشد تا بتوانیم از طریق مزیت‌هایی که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌کند قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و بتوانیم از وضعیت رقابتی در منطقه در مقابل سایر بنادر خارجی استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، بهروز آقایی در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر اقیانوسی چابهار با اشاره به ضرورت تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی گفت: با توجه به حساسیت بندر استراتژیک چابهار و تایید نمایندگان مجلس، باید بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در قالب طرح یا لایحه‌ای، با حفظ حقوق مالیاتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند.

وی افزود: تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باید جزو اولویت‌های کشور باشد تا بتوانیم از طریق مزیت‌هایی که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌کند قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و بتوانیم از وضعیت رقابتی در منطقه در مقابل سایر بنادر خارجی استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته این اقدام باید به نحوی انجام شود که در انتفاع مالیاتی کشور خللی ایجاد نشود.

آقایی با بیان اینکه در ایجاد این مزیت‌ها و اجرای قوانینی در جهت بازرگانان و سرمایه‌گذاران به طول قطع فعالیت‌های تخصصی دریایی و بندری باید از شاخص‌های مهم اقتصادی در نظر گرفته شود، گفت: ورود نهادهای غیرتخصصی می‌تواند به اقتصاد این منطقه لطمه وارد کند.

وی با اشاره به مزیت‌های ایجاد شده حاصل از تبدیل این بندر به منطقه ویژه گفت: در مدل سرمایه‌گذاری مناطق ویژه بندری نوع و مدت قرارداد به صورت اجاره بلندمدت ۲۰ ساله و ۱۵ ساله BOT با میزان اجاره بهای ثابت کمتر خواهد بود و اجاره بهای متغیر نیز شامل تخفیفات ۲۵ درصدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شروط تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی کشورمان و وزارت حمل و نقل کشتیرانی هند این بوده که بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند تا از این مزیت برای رونق اقتصادی در محور شرق استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قابلیت جذب ترافیک دریایی و کالایی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و ترانزیت و ترانشیپ از مهمترین اهداف احداث و توسعه زیرساخت‌های بندری است که تبدیل این بنادر استراتژیک به منطقه ویژه می‌تواند تحقق این اهداف را سرعت ببخشد و بستر مناسبی برای دستیابی به این اهداف ایجاد کند.

آقایی درباره سایر مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی برای بنادر از جمله بندر مهم چابهار اظهار داشت: ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی، افزایش اشتغال، صادرات مجدد و معافیت در ارزش افزوده از جمله این امتیازها محسوب می‌شود که البته مناطق ویژه اقتصادی هم از عمده امتیازات مناطق آزاد تجاری برخوردار هستند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا