ارتباطات و فناوري اطلاعاتبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

انواع رمزارز کدام است و چرا برخی رمزارزها از سایرین موفق‌تر هستند؟

تا امروز بیش از ۲۰۰۰ رمزارز معرفی شده‌اند که تنها برخی از آنها به شهرت و موفقیت رسیده‌اند، اگرامروز خرید بیت کوین به یک راه سرمایه‌گذاری تبدیل شده به خاطر عملکرد مثبت آن است. در شرایط رقابتی شدید، رمزارزی که امروز محبوب و مشهور است در آینده ممکن است محبوبیت خود را از دست بدهد و حتی از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، به همین دلیل خرید و فروش ارزرمزنگاری شده باید با دانش و آگاهی کافی انجام شود. در این مطلب تلاش می‌کنیم به معرفی انواع رمزارز و دلایل موفقیت بهترین آنها بپردازیم.


رمزارز چطور کار می‌کند؟


به گزارش کوین‌نیک، فناوری غیر متمرکزی که کمک می‌کند مبادلات ایمن در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد بلاکچین است و بستری را فراهم آورده که سوابق تراکنش‌ها به صورت دقیق و مستمر به‌روزرسانی شود. استخراج رمزارزها فرآیندی است که به تولید ارزهای رمزنگاری شده منجر می‌شود.

همچنین بخوانید

یکی از جاذبه‌های رمزارزها این است که ماهیت فیزیکی ندارند و نگهداری آنها در کیف پول‌های الکترونیکی که در شکل‌ها و انواع مختلف تولید می‌شوند امکان پذیر است.

انواع رمزارزها را می‌توان از صرافی‌های رمزارز یا به صورت مستقیم از دارندگان خریداری کرد.


کاربردهای رمزارزها کدام است؟


رمزارزها کاربردهای متنوعی دارند، از آنها می‌توان به عنوان ابزار پرداخت استفاده کرد، برخی از مهم‌ترین مزایای رمزارزها عبارت‌اند از:

۱. انتقال وجه

۲. ابزار پرداخت

۳. ابزای برای سرمایه‌گذاری

۴. سفرهای فضایی و خارجی

۵. امور خیریه


انواع رمزارز کدام است؟


طی سال‌های اخیر رمزارزهای مختلفی توانسته‌اند به موفقیت و شهرت برسند، در کنار بیت‌کوین که به عنوان پادشاه ارزهای رمزنگاری شده جایگاه ویژه‌ای در اختیار دارد، سایر آلت‌کوین‌ها مثل تتر، اتریوم، ریپل و … هم جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده‌اند.

ارزهای رمزنگاری شده با هدف تمرکز زدایی شکل گرفتند و تلاش دارند نیاز به حضور نیروهای متمرکزی مثل بانک‌ها و دولت‌ها برای نظارت بر عملکرد مبادلات را برطرف کنند.

فراموش نکنید بیت‌کوین تنها یکی از انواع رمزارزها است و دسته‌بندی‌های مختلفی برای تقسیم ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد؛ از آنجا که بیت‌کوین دروازه ورود به کریپتوکارنسی است، پیش از هر چیز، مختصری درباره آن و سایر رمزارزهای مطرح صحبت می‌کنیم.


بیت‌کوین


حقیقت این است که نقش یگانه بیت‌کوین را نمی‌شود انکار کرد و اغلب مردم رمزارزها را با بیت‌کوین می‌شناسند و سایرین از آن تبعیت می‌کنند. همه ارزهای رمزنگاری شده دوست دارند روزی به جایگاه بیت‌کوین برسند.

بیت‌کوین (نام لاتین:Bitcoin؛ نماد:BTC) با کمک فناوری بلاکچین به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می‌شود و این روزها به صورت یک کالای سرمایه‌ای مطرح می‌شود. برخی آن را آینده پول می‌دانند اما برای تأیید صحت آن باید مدتی صبر کرد. بیت‌کوین پشتوانه‌ای مشابه ارزهای فیات که همان طلا و دولت‌ها بود ندارد. مهم‌ترین پشتوانه بیت‌کوین کاربران آن هستند. بیت‌کوین در حال حاضر یک ارز شناور و مورد اعتماد عموم است.


تتر


(Tether) یک ارز رمزنگاری شده پایدار است که هر واحد آن یک دلار ارزش دارد، برخی به آن دلار دیجیتال هم می‌گویند. قیمت ثابت آن باعث شده در مبادلات استفاده زیادی داشته باشد. معامله‌گران با کمک تتر از نوسان‌های بازار در امان می‌مانند و ارزش دارایی‌های خود را حفظ می‌کنند.

بسیاری صرافی‌ها از تتر به عنوان جایگزین دلار استفاده می‌کنند. از این کوین برای مبادله و خرید سایر رمزارزها هم استفاده می‌شود. تتر یک اقدام آگاهانه برای حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال است که از آن می‌توان در روزهای پرنوسان بازار برای حفظ دارایی‌های خود استفاده کرد.


اتریوم


اتریوم یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است که ارز رمزنگاری شده آن اتر با نماد (ETH) شناخته می‌شود. پس از روی کار آمدن اتریوم بسیاری ارزهای رمزنگاری شده روی شبکه آن ایجاد شدند. تا پیش از این هر رمزارز ناگزیر بود بلاکچین ویژه خود را راه‌اندازی کند اما شبکه اتریوم این نیاز بازار را برطرف کرد.

اتریوم هم مثل بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده قابل مبادله است اما هدف از ایجاد و توسعه آن فراتر از آن بوده و تمایل دارد مثل یک کامپیوتر بزرگ تمام نیازهای بشر را تأمین کند.

اتریوم قابل استخراج است اما بر خلاف بیت‌کوین هنوز برای آن سقف مشخصی تعیین نشده است. متخصصان امیدوارند با کمک تکنولوژی و اتریوم بتوانند تحول جدیدی در دنیای فناوری ایجاد کنند.


ریپل


یک رمزنگاری شده مرموز است که با سایر رمزارزها تفاوت‌های عمده‌ای دارد. XRP نماد ارز رمزنگاری شده ریپل است که به شرکتی با همین عنوان تعلق دارد.

ریپل یک شبکه پرداخت و ارتباط امن و غیرمتمرکز است که توانسته با رمزارز خود به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند و ظرف مدت کوتاهی به محبوبیت فراوانی دست یافته است. هدف آن رفع همیشگی مشکلات انتقال پول در سراسر جهان است.

ارز رمزنگاری شده این شرکت قابل استخراج نیست و سرعت تراکنش‌های آن بسیار بالا است و کارمزدهای بسیار پایینی هم دارد.


لایت کوین


لایت کوین که به اختصار آن را (LTC) می‌نامند، امکان انتقال وجه سریع و با کارمزد پایین را در سراسر جهان فراهم آورده است. هیچ نهاد متمرکزی بر عملکرد لایت‌کوین نظارت نمی‌کند و از این لحاظ مانند بیت‌کوین یک رمزارز غیرمتمرکز به شمار می‌آید.

تراکنش‌های این رمزارز چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین انجام می‌شود. بسیاری به دلیل رنگ لوگوی این ارز رمزنگاری شده آن را به نقره تشبیه می‌کنند و برای بیت‌کوین هم جایگاه طلا را قائل هستند. از این رمزارز برای اهداف سریع و روزمره می‌توان به راحتی استفاده کرد.


آلت‌کوین، استیبل‌کوین و رمزارز


حال که در خصوص انواع رمزارز صحبت می‌کنیم لازم است به مفاهیم آلت‌کوین، استیبل‌کوین و رمزارز هم اشاره کنیم.

آلت‌کوین

به مجموعه تمام رمزارزها به غیر از بیت‌کوین در یک اصطلاح عمومی آلت‌کوین گفته می‌شود. به عبارت دیگر به ارزهای رمزنگاری شده بعد از بیت‌کوین مانند اتریوم، لایت‌کوین و … اصطلاحا آلت‌کوین می‌گویند. به نظر می‌رسد جایگاه بیت‌کوین در بین ارزهای رمزنگاری شده به حدی خاص است که آن را از سایر رمزارزها جدا کرده و در یک دسته‌بندی جداگانه جا داده‌اند.

استیبل‌کوین

رمزارزی که مشخصه قیمتی ثابتی دارد استیبل‌کوین نامیده می‌شود. همانطور که از این تعریف بر می‌آید قیمت این رمزارز همواره ثابت است و تتر که هر واحد آن معادل یک دلار است، معروف‌ترین استیبل‌کوین حال حاضر به شمار می‌آید. هدف از ایجاد این نوع رمز ارز حفظ دارایی‌های مالکان رمزارزها بود.

ارزدیجیتال

اگرچه در ایران بیت‌کوین و سایر Cryptocurrency را با نام ارز دیجیتال می‌شناسند اما بهترین تعریف آن ارز رمزنگاری شده است. چون رمزارزها خود شاخه‌ای از ارزهای رمزنگاری شده به شمار می‌آیند و تفاوت آن‌ها را نباید فراموش کرد. برخی از رمزارزها مثل وبمانی و پرفکت مانی از بلاکچین استفاده نمی‌کنند اما ما معمولا وقتی صحبت از رمزارز می‌کنیم، بیشتر به دنبار ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستیم که اتفاقاً از تکنولوژی بلاکچین هم استفاده می‌کنند.


نتیجه‌گیری


خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده سال‌ها است که به عنوان یک سرمایه‌گذاری نوین در بین فعالان بازار شناخته شده است. انواع رمزارزها جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کرده‌اند و هر روز موارد استفاده جدیدی برای آن درنظر گرفته می‌شود.

اگر به دنبال خرید ارزهای رمزنگاری شده هستید صرافی‌های مختلفی مشغول فعالیت در این زمینه هستند. کوین‌نیک یک مجموعه معتبر ایرانی است که انواع رمزارزها را در یک پلتفرم اینترنتی حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارد. کارشناسان این مجموعه در بیشتر ساعات شبانه‌روز پاسخگوی سؤالات شما هستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا