صنعت، معدن، تجارت

۲۵ سازمان در فرایند تجارت دخیل هستند/علل طولانی شدن تشریفات گمرکی

معاون گمرک ایران، ضمن تشریح علل طولانی شدن تشریفات گمرکی، گفت: گمرک در انجام فرآیند تشریفات خود، از صفر تا صد با بیش از ۲۵ سازمان مختلف در ارتباط است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهرداد جمال ارونقی در گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: تمامی دستگاه هایی که در امر تجارت خارجی دخیل هستند، طبق ماده ۱۲ قانون امور گمرکی موظفند تحت نظارت گمرک اقدام کنند؛ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ گمرک را به عنوان مدیریت واحد در این زمینه شناخته است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: یکپارچه سازی تجارت از این نظر معنی پیدا می کند که در تشریفات تجارت خارجی سازمان های مختلفی در قبل از صدور مجوز ورود کالا، تشریفات حمل کالا، پس از رسیدن کالا به گمرک و تشریفات ترخیص و بعد از تشریفات ترخیص به یک نحوی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

وی افزود: باید اساس این سازمان ها در راستای یک هدف واحد یکپارچه باشد تا بتوانند فرآیند تشریفات را به حداقل زمان ممکن کاهش دهند.

جمال ارونقی تصریح کرد: گمرک در انجام فرآیند تشریفات خود از صفر تا صد با بیش از ۲۵ سازمان مختلف در ارتباط است.

وی افزود: این سازمان ها در زمینه های مختلف از قبیل صدور مجوز های قانونی برای ترخیص کالا، اعمال کنترل ها و نظارت های لازم، صدور مجوز ورود کالا، تامین، تخصیص و کنترل ارز و بسیاری موارد دیگر نقش آفرین هستند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: پروسه های مختلفی که تعریف شده برای ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی و کنترل های که پشت سر هم صورت می گیرد تمامی این موارد باعث طولانی شدن انجام تشریفات گمرکی خواهد شد.

وی افزود: این شرایط برای قبل از انجام تشریفات گمرکی نیز صادق است یعنی امکان دارد یک کالا از سوی چند سازمان بطور همزمان مورد اظهار نظر قرار گیرد.

جمال ارونقی اظهارداشت: برای یک کالا به فرض سه مجوز قانونی نیاز است که هریک از این مجوزها نیاز به نمونه برداری و کنترل های جداگانه از سوی دستگاه ها دارد که متاسفانه چنین رویه ای موجب طولانی شدن فرآیند انجام تشریفات گمرکی می شود.

وی گفت: خوشبختانه در سایر کشورها بدین شکل نیست بلکه کنترل ها یا نمونه برداری از کالا به وسیله یک دستگاه صورت می گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: امکان دارد سه دستگاه برای صدور مجوز قانونی اظهار نظر کنند اما نمونه برداری به وسیله یک دستگاه صورت می گیرد که این رویه موجب تسهیل و تسریع فرآیندها خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا