ارتباطات و فناوري اطلاعاتبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

معرفی تاثیرگذارترین روندهای فناوری که در سال ۲۰۲۰، بانکداری را متحول خواهند ساخت

چشم‌انداز تکنولوژی که به لطف معرفی شبکه‌های ۵جی به شدت در حال تحول است، بر تمامی بخش‌های صنعت بانکداری تاثیر خواهد گذاشت. ۵جی درب را به روی دسته‌ای از موارد کاربرد هیجان‌انگیز و همکاری‌های بین صنعتی باز خواهد کرد که پیش‌تر فقط در رویاها می‌شد آن‌ها را تصور کرد. موارد کاربرد جدید مدل‌های کسب‌وکاری کنونی را تغییر خواهند داد، زمینه را برای نوآوری فراهم خواهند کرد و فرصت‌های جدیدی برای درآمدزایی ایجاد خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در زمانی قرار داریم که اتفاقات هیجان‌انگیزی در صنعت بانکداری در حال وقوع است. تکنولوژی بدون توقف در حال پیشرفت است، در نتیجه فرصت‌هایی برای موسسات فراهم می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانند خدمات خود را توسعه دهند و سرویس‌های مالی سنتی را به کلی از میان بردارند. با رونق گرفتن هر چه بیشتر شبکه‌های ۵جی، موسسات مالی سرعت پردازش داده و تعامل با مصرف‌کننده را نیز به سریع‌ترین مقدار ممکن خواهند رساند.

این شبکه‌های فوق سریع فرصت برآورده کردن نیازهای مشتری را به شکل آنی و هوشمندانه و از طریق کانال‌های مختلف مهیا خواهند کرد. این امر زمانی تحقق خواهد یافت که استراتژی‌های جدیدی برای انجام محاسبات و ذخیره‌سازی تبیین شوند، تحلیل‌های پیشرفته انجام شود، قابلیت‌های امنیت سایبری ارتقا یابد و چشم‌انداز کاملا جدیدی برای ارائه خدمات بانکی ایجاد شود.

کدام یک از تکنولوژی‌ها بیشترین پتانسیل را برای رقم زدن چهارمین انقلاب صنعتی دارد؟ پاسخ این پرسش به شکل دقیق مشخص نیست، ولی روندهای فناورانه معرفی شده در این مقاله جزو مواردی هستند که باید به شکلی دقیق مورد بررسی قرار بگیرند. در به کارگیری روندهای زیر هیچ ترتیبی وجود ندارد، بلکه این سازمان‌ها هستند که باید اولویت‌بندی کنند و سرمایه لازم را برای پیاده‌سازی هر کدام از آن‌ها تخصیص دهند. فرصت‌ها بسیار زیاد هستند و هر گونه انفعال یا تمایل به سکون، ریسک بالایی برای سازمان به همراه خواهد داشت.


جنون سرعت: توسعه ۵جی بی‌سیم


نسل پنجم ارتباطات موبایلی سرعت فوق‌العاده بالایی برای دانلود و بازگذاری مهیا خواهد کرد، به طوری که این سرعت با سرعت ارتباطات ثابت برابری خواهد کرد. این امر از رشد شگفت‌انگیز ۱۰ برابری سرعت ۵جی در مقایسه با ارتباطات ۴جی نشات می‌گیرد.

به‌کارگیری شبکه‌های داده موبایلی ۵جی از سال ۲۰۱۹ آغاز شده، در سال ۲۰۲۰ نیز این تکنولوژی با رشد همراه خواهد بود و تعداد بسیاری بیشتری از مردم به آن دسترسی خواهند یافت. نه تنها مناطق جغرافیایی بیشتری تحت پوشش تکنولوژی مذکور قرار خواهند گرفت، بلکه دستگاه‌ها و طرح‌های داده مناسب‌تری نیز در دسترس افراد قرار خواهند گرفت. به عبارتی چنین می‌توان گفت: مقیاس استفاده از ۵جی طی سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت و این امر در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

تمامی موسسات مالی و صنایع باید با مزایای تجاری دسترسی فوق سریع، امن و بدون محدودیت مکانی به اینترنت آشنا شوند. اولین مزیت این است که تمامی اجزای دنیای اینترنت اشیا به شکلی یکپارچه به یکدیگر متصل خواهند شد و بهتر از هر زمان دیگری در گذشته، به گردآوری و انتقال داده خواهند پرداخت. ۵جی از طریق ارتباطات سیمی نیز در دسترسی مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت و این اتفاق به همگرایی هر چه بیشتر تکنولوژی‌های ثابت و موبایلی منجر خواهد شد.

هر چه سرعت بیشتر باشد، پتانسیل بیشتری برای ارتقای سطح تجربه مشتری و زیرساخت‌های بانکی فراهم خواهد شد. برای مثال می‌توانیم به دستیاران مجازی اشاره کنیم که در سایه افزایش سرعت پردازش داده، بال و پر بیشتری خواهند گرفت و بهتر از قبل، توصیه‌های خود را به شکل آنی به کاربر ارسال خواهند کرد. افزایش سرعت به بهتر شدن قابلیت‌های بیومتریک و متعاقبا، افزایش امنیت ارتباطات نیز کمک خواهد کرد.

جا دارد در کنار تکنولوژی ۵جی به نسل جدید ارتباطات شبکه محلی بی‌سیم یا همان وای‌فای ۶ نیز اشاره کنیم. سرعت وای‌فای ۶ در مقایسه با سرعت وای‌فای‌های کنونی سه برابر بیشتر است، از این رو با به‌کارگیری وای‌فای ۶ در ساختمان‌های کاری و مسکونی‌، سرعت اتصال به اینترنت و پردازش در آن مکان با افزایش روبرو خواهد شد.


تکنولوژی بلاکچین: یک گذار دشوار ولی پراهمیت


نام بلاکچین در فهرست روندهای فناورانه سال ۲۰۱۹ قرار داده شده بود، ولی صنعت بانکداری آهسته‌تر از سطح انتظار عمل کرده است. برخی معتقدند در سال ۲۰۲۰ اوضاع به شکل دیگری خواهد بود.

به دلیل وجود مشکلات رگولاتوری، فقدان مقیاس‌پذیری و عدم همکاری متقابل نهادهای مختلف، سازمان‌ها ترجیح می‌دهند با محافظه‌کاری بیشتری به سمت ابتکارات بلاکچینی قدم بردارند. در مقابل، بانک‌های خرد و شرکتی به شکل فعالانه‌تری نسبت به آزمایش راهکارهای مبتنی بر بلاکچین حرکت کرده‌اند. دلیل آن است که در موسسات کوچک‌تر، هزینه‌های عملیاتی کمتر است، پتانسیل بیشتری برای ایجاد شفافیت و اعتماد وجود دارد و تمایل به کاهش زمان انجام تراکنش و تقویت جریان نقدی بالاست.

نخستین کاربردهای بلاکچین در حوزه‌هایی همچون رمیتنس، شناخت مشتری و سیستم‌های جلوگیری از کلاهبرداری مبتنی بر احراز هویت و امتیازدهی ریسک متمرکز خواهد بود. بلاکچین مزایای فراوانی دارد، ولی بهره‌مندی از آن مستلزم ایجاد یک تحول بزرگ در فرهنگ است، سازمان‌ها زمانی می‌توانند از بلاکچین استفاده کنند که به یکدیگر اعتماد داشته باشند، با یکدیگر همکاری کنند و داده‌های خود را با همدیگر اشتراک‌گذاری کنند.


از تکنولوژی ابری عمومی و خصوصی به تکنولوژی ابر توزیع شده


انگار همین دیروز بود که حجم بالای داده، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری را به استفاده از محاسبات ابری ترغیب کرد. به لطف بازیگران بزرگی همچون سرویس‌های وب آمازون، مایکروسافت آژور و گوگل کلاود، تکنولوژی ابری به یک جریان اصلی در بازار تبدیل شده است.

درست است که تکنولوژی ابری دیگر یک فناوری نوظهور به شمار نمی‌رود، ولی نرخ پذیرش آن هنوز هم که هنوز است در حال رشد است و هر روز تعداد بیشتری از افراد به سمت راهکارهای ابری کوچ می‌کنند. بر اساس اعلام گارتنر، تا سال ۲۰۲۲ حدود ۷۵ درصد از داده‌های شرکتی از طریق روش‌هایی تولید و پردازش خواهند شد که ماهیت مرکز داده و ابری متمرکز را ندارند. این آمار در حال حاضر تنها ۱۰ درصد است.

ابر عمومی تحت مالکیت و کنترل یک ارائه دهنده خدمات ابری شخص ثالث عمل می‌کند. در مقابل ابر توزیع شده خدمات ابری را برای نهادهای خارجی ارائه خواهد کرد، با این حال ارائه دهنده‌اصلی هنوز هم مسئولیت معماری، عرضه خدمات، عملکرد و به‌روزرسانی‌های آن را به عهده خواهد داشت.

در صورت تحقق این امر، موسسات مالی از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار خواهند بود و گزینه‌های بیشتری برای توسعه و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها، امنیت و انطباق با قوانین برایشان مهیا خواهد شد. با پیاده‌سازی تکنولوژی ابری توزیع شده، ریسک قطعی‌های مربوط به شبکه نیز کاهش خواهد یافت.


آینده نیروی کار: ظهور انسان‌ها


چطور ممکن است ظهور انسان به یک روند تکنولوژیکی در صنعت بانکداری تبدیل شود؟ همه ما برای یک بار هم که شده سناریوی ناامیدکننده جایگزینی انسان‌ با تکنولوژی و اتوماسیون را شنیده‌ایم. اتوماسیون فرآیند رباتیک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نمونه‌هایی از همین تکنولوژی‌ها هستند. بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند که در نتیجه پیشرفت فناوری، میلیون‌ها شغل از صنعت بانکداری حذف خواهد شد. طی سال‌های اخیر نیز شاهد تعدیل حجم بالایی از کارمندان بانکی بوده‌ایم.

با این حال، انتظار می‌رود که اتوماسیون به ایجاد شغل‌های جدید و توسعه تخصص و مهارت‌های انسانی کمک کند. این شغل‌های جدید با شغل‌هایی که در گذشته وجود داشت، تفاوت خواهد داشت. در واقع تکنولوژی وظایف شغلی را مورد بازطراحی قرار خواهد داد و افراد را به سمت مسئولیت‌هایی سوق خواهد داد که نیازمند خلاقیت و عملیات فکری پیشرفته باشند و به افزایش کارایی تکنولوژی‌های دیجیتال کمک ‌کنند.

چالشی که پیش روی رهبران بانکی وجود دارد، عبارت است از شناسایی یا آموزش استعدادهای مورد نیاز، ایجاد تعامل بین دو نیروی کار دیجیتال و انسانی و به حداکثر رساندن بازدهی ناشی از این تعامل. بزرگترین تغییری که در مسیر این تحول وجود دارد، خود سرعت تغییر است. ارتقای سطح مهارت‌های مورد نیاز و سازگاری نیروی کار، خیلی سریع‌تر از چیزی اتفاق خواهد افتاد که سازمان‌ها به تنهایی از عهده مدیریت آن برآیند. در نتیجه اگر  سازمان‌ها بخواهند که خود را با سرعت پیشرفت دیجیتال همگام کنند، حتما باید از شرکا و همکاران خارجی کمک بگیرند.

طبق اعلام سی‌آی‌او: «تعداد نیروی کار انسانی و دیجیتال به شکل فزاینده‌ای رو به رشد خواهد بود. این وظیفه مدیران عالی‌رتبه، گروه‌های فناوری اطلاعات و متخصصان نیروی انسانی است که وارد عمل شده و در کارآمدترین شکل ممکن، این دو نیروی کار را با یکدیگر ادغام کنند. در این صورت است که می‌توان از مزایای تحول دیجیتال، از جمله کاهش ریسک، افزایش بهره‌وری و کمتر شدن هزینه‌ها به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شد.»


ادغام فین‌تک و تکنولوژی‌های مرتبط با مراقبت‌های سلامتی


بخش عمده‌ای از‌ پرداخت‌ تراکنش‌های مرتبط با مراقبت‌های سلامتی برای ذی‌نفعان دشوار و گیج‌کننده است. از جمله این ذی‌نفعان می‌توان به مصرف‌کنندگان، پرداخت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان اشاره کرد. آمار دیجیتالی‌سازی رو به افزایش است و بخش مراقبت‌های سلامتی به سمت مصرف‌کننده محوری حرکت کرده است؛ همین روند باعث شده که شرکت‌های بسیاری در حوزه نوآوری‌ها، نرم‌افزارها و پردازش‌های پرداخت ایجاد شوند. شرکت‌های مذکور در تلاش‌اند تا رهکارهای مخصوصی را برای بهبود چشم‌انداز این حوزه ارائه دهند.

سایر فرصت‌های پرداخت عبارتند از: پرداخت‌های دیجیتال، پیامک و دیگر راه‌حل‌های ارزش افزوده که از جمله آن‌ها می‌توان به پایانه‌های فروش موبایلی و درگاه‌های پرداخت آنلاین اشاره کرد.

علاوه بر پرداخت، در سال ۲۰۲۰ شاهد ظهور راهکارهای فین‌تکی دیگری نیز خواهیم بود. این راهکارها به مصرف‌کنندگان کمک خواهند کرد تا از عهده برنامه‌های سلامتی معاف از مالیات برآیند و به هنگام بهره‌مندی از مراقبت‌های سلامتی تکمیلی از مزایای مالی برخوردار شوند. تکنولوژی‌های پوشیدنی در پیگیری و تقویت سلامت شخصی افراد عملکردی موفقیت‌آمیز داشته‌اند. این امر باعث شده تا سازمان‌های فین‌تکی تکنولوژی‌های مذکور را به ‌کار بگیرند و سیستم‌هایی را برای پاداش‌دهی ایجاد کنند. هم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مراقبت‌های سلامتی و هم سازمان‌های عرضه کننده سرویس‌های مالی می‌توانند از مزایای این سیستم‌ها استفاده کنند.

همان‌گونه که ردیابی خودرو می‌تواند هزینه‌های بیمه را کاهش دهد، پیگیری وضعیت سلامتی نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌های بیمه و سایر موسسات مالی سنتی تاثیرگذار باشد. حوزه سلامت شخصی و خدمات مالی طی سال آینده میلادی ظهور پدیده‌های جدیدی را تجربه خواهد کرد.


گسترش استفاده از هوش مصنوعی در راستای تقویت تجربه مشتری


اغلب آن‌چه در گذشته به عنوان یک ابزار رقابتی به شمار می‌رفت، اکنون به عنوان پدیده‌ای معمول شناخته می‌شود. برای مثال قیمت‌گذاری و راحتی در دسترسی مکان به سرویس عرضه شده، دیگر به عنوان مزیت رقابتی به شمار نمی‌رود؛ زیرا تقریبا تمامی سازمان‌های مالی سنتی محصولات مشابهی را از طریق کانال‌های مشابه و با همان قیمت مشابه ارائه می‌دهند.

در آینده، اساسی‌ترین وجه تمایز رقابتی برندها و پایه رشد کلی هر یک از شرکت‌ها، در تجربه‌ای خواهد بود که به مشتری ارائه می‌دهند. اساس تجربه در این نهفته است که یک بانک یا اتحادیه اعتباری با چه روشی داده‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند و چگونه از آن‌ها برای سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی تعاملات بهره می‌گیرد.

هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته ابزارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای فراهم کردن یک تجربه یکپارچه و هوشمندانه به مشتری استفاده کرد. نتیجه چیزی نخواهد بود جز افزایش حس رضایت مشتری، ارتقای ارزش رابطه با او و ایجاد تمایز رقابتی در بازاری که جمعیت آن به شکل فراینده‌ای در حال رشد است.

نکته کلیدی کار عبارت است از فراهم کردن خدمات شخصی‌سازی شده در مقیاس بالا و به صورت آنی. رهبران تعامل با مشتری کلید مهیا کردن یک تجربه قوی برای مشتری را در تبدیل شدن به متصدی مدیریت روابط مالی می‌دانند. آن‌ها معتقدند که موسسات مالی باید به شکلی فعالانه، آنی و بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای مالی، رهنمودهای مناسبی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

کل فرآیند باید به شکل یکپارچه انجام شود و میزان نیاز به مداخله کاربر در حداقل‌ترین مقدار ممکن باشد. با گذشت زمان، مشتریان باید به این باور برسند که تصمیم‌ها به نفع خود آن‌ها گرفته می‌شوند و همانگونه با آن‌ها رفتار می‌شود که مشاوران مالی با برترین مراجعان خود دارند.


تاثیر خودروهای خودران روی خدمات تعاملی و مالی


حتما همگی در مورد اتومبیل‌های خودران شنیده‌اید که در آینده رونق خواهند گرفت و بدون نیاز به مداخله انسانی، سرنشینان خود را به مقصد خواهند رساند. واقعیت این است که شاید بسیاری از ما، استفاده از یک خودروی خودران را هیچ‌گاه در زندگی خود تجربه نکنیم. سناریویی که در مورد آینده وجود دارد، حاکی از آن به احتمال زیاد، طی سال‌های آتی افراد دیگر نیازی به استفاده از خودرو نخواهند داشت.

خرید خودرو، جزو یکی از پرهزینه‌ترین خریدهایی است که یک فرد در زندگی خود انجام می‌دهد. در واقع افراد با خرید خودرو یک سرمایه‌گذاری بزرگ را انجام می‌دهند، ولی این وسیله بیشتر مواقع در پارکینگ‌ها یا گاراژها بدون استفاده می‌مانند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، بخش عظیمی از حمل‌ونقل افراد در مناطق شهری و غیرشهری به وسیله سیستم اشتراک خودرو انجام شود. برخی از این خودروها تحت مالکیت دولت خواهند بود و تعدادی نیز از نوع وسیله‌های خودران اجاره‌ای خواهند بود و افراد بر اساس تعداد سفرها، سهم خود را از اجاره پرداخت خواهند کرد.

شاید بپرسید این موضوع چه ربطی به خدمات مالی دارد؟ اول از همه باید اشاره کنیم تعداد وام‌های خرید خودرو که از بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری گرفته می‌شوند، رو به کاهش خواهد گذاشت. این روندی است که هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم. تعداد زیادی از متولیدن نسل هزاره ترجیح می‌دهند به جای تخصیصی سرمایه برای خرید خودرو، از سرویس اوبر استفاده کنند.

نکته بعدی که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، عبارت است از این‌که رانندگان و مسافران آینده، زمان فراغت بیشتری در خودرو خواهند داشت. آن‌ها به جای تمرکز روی رانندگی، فرصت خواهند داشت تا وقت خود را به کارکردن، سرگرم شدن، انجام کارهای بانکداری یا استراحت اختصاص دهند. شرکت‌های تولید کننده وسایل نقلیه خودران در تلاشند تا با تعبیه سیستم‌های مختلف، فرصت بهره‌مندی از زمان آزاد ایجاد شده را برای سرنشینان خودرو قراه کنند. سایر صنایع نیز کم کم پی برده‌اند که با به‌کارگیری تکنولوژی همه جانبه سه‌بعدی، می‌توان خودرو را به یک ابزار تعامل با مشتری تبدیل کرد.

حال پاسخ این سوال با شماست: آیا صنعت بانکداری باید این فرصت را بخشی از پلتفرم بانکداری باز بداند؟


انقلاب صدا


طبق اعلام استاتیستا، طی سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر ۳۴ میلیون دستگاه سخنگوی هوشمند در ایالات متحده به فروش رسیده و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، فروش این دستگاه‌ها به ۳۶ میلیون واحد افزایش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان استفاده از بلندگوهای هوشمند با نرخ رشد سالیانه مرکب ۴۸ درصد روبرو شده و تعداد کاربران آن به ۷۶ میلیون نفر برسد.

هر چه افراد بیشتری نسبت به خرید دستگاه‌های مبتنی بر صدا اقدام بگیرند و به استفاده از آن خو بگیرند، آمار استفاده از جستجوی صدامحور نیز با رشد مواجه خواهد شد. پیشرفت‌های هوش مصنوعی و بادگیری ماشین نیز تاثیرات قابل توجهی بر نحوه تعامل افراد با دستگاه‌های هوشمند دارند.

شرط موفقیت تعاملات مبتنی بر صدا در سال ۲۰۲۰ و بعد از آن، منوط به این است که برندها از بهینه‌سازی موتورهای جستجو دست برداشته و به سمت هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی حرکت کنند. تمامی ان‌چه مصرف‌کننده به زبان می‌آورد، باید به شکل صحیح شنیده و درک شود.

مصرف‌کننده تصور خواهد کرد که تکنولوژی صدا در تمامی مراحل سفر مشتری با او همراه است؛ بنابراین در موفقیت یک استراتژی تجاری مبتنی بر صدا، فاکتوری به نام یکپارچکی بین پلتفرم‌ها، شعبه‌ها و سایر نقاط تماس، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان نکته آخر، اشاره می‌کنیم که در تعاملات مبتنی بر صدای آینده، حتما باید روح و شخصیت برند تجلی پیدا کند. لحن گفتگو و حتی خود صدا باید به بخشی از تجربه مشتری تبدیل شود. حرکت از تعامل تصویری به تعامل صوتی، بدین معناست که شرکت‌ها ضرورتا باید هویتی مبتنی بر صدا برای برند خود ایجاد کنند و از طریق آن با مشتری در ارتباط باشند.


نبرد بین تهدیدهای سایبری و امنیت سایبری


هم سازمان‌ها و هم عموم مردم هر روز بیشتر از دیروز با تهدیدهای ناشی از جرائم سایبری و اهمیت امنیت سایبری آشنا می‌شوند. اغلب سازمان‌ها در تلاشند تا هر چه بیشتر از ریسک تهدیدهای سایبری آگاهی پیدا کنند. مقابله با نقض داده، رفع کمبودهای امنیت فناوری اطلاعات، ارتقای امنیت اتوماسیون و افزایش امنیت سایبری همچنان به عنوان یکی از روندهای برتر بانکداری شناخته خواهد شد.

روزانه بر آمار نقض داده افزوده می‌شود؛ بنابراین حفظ حریم شخصی داده‌ها و امنیت داده‌های شخصی همچنان یک برای بانک‌ها یک چالش خواهد بود. به علت وجود شکاف در مهارت‌های امنیت سایبری، این چالش تشدید شده است. حدود دو سوم از سازمان‌های جهان گزارش کرده‌اند که در بهش امنیت فناوری اطلاعات دچار کمبود هستند. خودکارسازی برخی از وظایف می‌تواند برخی از فشارها را از میان بردارد، ولی تضمین امنیت آن دسته از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب که چندین سرویس را به صورت ترکیبی ارائه می‌دهند، روز به روز سخت‌تر می‌شود.

علاوه بر تهدیدهای سنتی، عواملی همچون افزایش تعداد دستگاه‌های همراه، وسیله‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و تهدید وقوع حملات دولتی، بر پیچیدگی چالش‌های امنیتی می‌افزاید.


تغییر ادامه خواهد داشت، ولی با سرعت بیشتر


در طول تاریخ، همواره تکنولوژی‌های جدید ظهور کرده و جای تکنولوژی‌های قبلی را گرفته‌اند. این روند همواره توام با استرس و مباحثه همراه بوده است. در تمامی موارد، انسان‌ها در نهایت با واقعیت جدید تطبیق پیدا کرده‌اند و آینده شغلی آن‌ها تغییر کرده است. این تکنولوژی‌های جدید در طولانی‌مدت مزایای سودمند بسیاری را برای اقتصاد و جامعه رقم زده‌اند.

امروزه، نرخ تغییرات فناورانه در فضای بانکداری و کل اکوسیستم اقتصادی به شدت زیاد است. این تغییرات چنان تاثیرات مهمی بر پویایی افراد و جامعه اجتماعی سیاسی دارند که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد. افزایش استفاده از داده، یادگیری ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های دیجیتال نقش مهمی در این روند ایفا می‌کنند.

در سایه ظهور سیستم‌های بی‌سیم ۵جی و وای‌فای‌های سرعت بالا، تحولات تکنولوژیکی شتاب بیشتری گرفته‌اند، به طوری که اغلب نهادها هنوز آمادگی پذیرش این همه تغییر را ندارند. با بازطراحی فضای کار و تعاملات بین انسان و ماشین، لازم خواهد بود که در فرهنگ موسسات مالی نیز اصلاحاتی انجام بگیرد.

شاید تعدادی از سازمان‌ها ترجیح بدهند که خود را از طوفان دور نگه دارند. متاسفانه، پس از ارام گرفتن طوفان، بخش عظیمی از پدیده‌های گذشته به دست فراموشی سپرده خواهند شد. نجات‌یافتگان طوفان سازمان‌هایی خواهند بود که به شکلی فعالانه، در مسیر پذیرش تغییر گام برداشته باشند، ریسک‌ها را به جان خریده باشند و ساختارشکنی‌هایی را در مدل‌های کسب‌وکار موجود رقم زده باشند.

 

منبع
فایننشیال‌ برند

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا