انرژی

چرا دولت یازدهم با شرکت‌های شبه‌دولتی نفتی قرارداد بست؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: در پایان دولت یازدهم وزارت نفت بیشتر با شرکت‌های شبه‌دولتی قرارداد بست و بخش خصوصی خیلی به ندرت در قراردادها حضور داشت؛ امید است دولت دوازدهم از ظرفیت‌های بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر استفاده کند.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ اظهار کرد: باید این موضوع را در نظر بگیریم که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد وزارتخانه‌های تخصصی از جمله نفت و نیرو با میراثی از دولت قبل روبرو بودند که به دلیل مشکلات مختلف، سرمایه‌گذاری لازم در صنعت پتروشیمی و نفت انجام نشده بود و سطح مدیران از مدیران راهبردی و کلان به مدیریت روزمره در صنعت نفت رسید.

وی افزود: دولت یازدهم با مشکلاتی مواجه بود از جمله اینکه بتواند منابع مالی که توسط برخی افراد مثل بابک زنجانی به خارج از کشور رفته بود را بازگرداند و قطاری را که از ریل خارج شده بود را به ریل بازگرداند.

همچنین بخوانید

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: نمود مشخص عملکرد وزارت نفت در میزان تولید نفت خود را نشان داد و با مدیریت مناسب توانستند عدد قابل توجهی را در زمینه تولید و صادرات نفت حاصل کنند. روال پس از برجام مدیریت مناسبی بود و سطح تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت.

صالحی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت یازدهم گفت: نمی‌توان گفت عملکرد در بخش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کاملا مناسب بوده است و قراردادهای ای پی سی که در دو – سه سال گذشته مطرح شد و باید به سرانجام می‌رسید و وزارتخانه آن را نهایی کند اما در نهایت مدیران نفتی سمت این قراردادها نرفتند و عملیاتی نشد.

وی ادامه داد:‌ به طور کلی عدد مناسبی در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اتفاق نیفتاد و دولت در حوزه نفت محافظه‌کارتر شد و نیروهای جدید و قوی که می‌توانستند کمک کنند و مسئولیت بپذیرند یا خودشان عقب نشینی کردند یا وزارتخانه از آن‌ها استفاده نکرد و بر عکس نیروهای ضعیف‌تر پست‌هایی گرفتند که برای تحول در صنعت نفت و راهبرد عبور از بحران هم خوانی نداشتند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اهداف مهم نفتی در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم امید است با توجه اینکه هنوز بهره‌وری از برجام نکردیم بتوانیم سرمایه‌گذاری مطلوب‌تری در حوزه نفت و گاز داشته باشیم و روی میادین مشترک تمرکز بیشتری کنیم. از طرفی هم  قراردادهای “ای پی سی” به قراردادهای اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: امید است که وزارت نفت در دولت دوازدهم به شرکای داخلی بهای بیشتری بدهد و شرکت‌های بخش خصوصی در قراردادهای نفتی حضور پیدا کنند، این در حالی است که در پایان دولت یازدهم مشاهده کردیم که وزارت نفت بیشتر با شرکت‌های شبه‌دولتی قرارداد بست و بخش خصوصی خیلی به ندرت در قراردادها حضور داشت. دولت دوازدهم باید به ظرفیت سازی در بخش خصوصی کمک کند و از ظرفیت‌های بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر استفاده کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا