امور زیربناییراه و ساختمان

زمین گران‌تر شد یا خانه؟

در فاصله تابستان امسال تا همین فصل در سال گذشته، قیمت هر متر زمین و زمین ساختمان کلنگی بیش از هر متر خانه افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آنچه گزارش‌های مرکز آمار در رابطه با وضعیت معاملات زمین و ساختمان در تابستان امسال در سطح کشور نشان می‌دهد، از این حکایت دارد که متوسط قیمت خرید هر مترمربع واحد مسکونی سه میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است که با میانگین مساحت ۱۰۸ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۲ ساله محاسبه شده است.

این در حالی است که قیمت هر متر واحد مسکونی در تابستان امسال نسبت به بهار ۳.۷ درصد و در مقایسه با تابستان سال گذشته ۶۴.۶ درصد افزایش دارد.

همچنین بخوانید

اما وضعیت معاملات زمین در سطح کشور به نحوی بوده که به طور متوسط هر مترمربع ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای میانگین مساحت ۲۶۷ متری قیمت خورده است.

قیمت هر متر زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی نسبت به بهار ۹.۳ درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل ۱۱۰.۷ درصد افزایش دارد.

همچنین معاملات در بازار اجاره نشان می‌دهد که متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی یک مترمربع خانه در سطح کشور حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که با میانگین ۹۹ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ ساله است.

مبلغ اجاره نسبت به بهار ۶.۷ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد دارد.

درصد تغییرات قیمت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در سه بخش اجاره با ۲۵ درصد، خانه ۶۴.۶ درصد و زمین ۱۱۰ درصد حاکی از آن است که درصد رشد قیمت در بازار زمین و زمین ساختمان کلنگی بیش از دو بخش دیگر بوده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا