صنعت، معدن، تجارت

سرنوشت مبهم منطقه آزاد بانه و مریوان/زیرساختهایی که وجود ندارند

سالهاست پرونده تبدیل شدن بانه و مریوان به منطقه آزادی تجاری مطرح شده است ولی همچنان سرنوشت آن مبهم بوده و روایت ها در خصوص آینده طرح کاملا متناقض هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری مهر، کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور است و با اقلیم کردستان عراق بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و علیرغم وجود این ظرفیت بسیار خوب در شاخص‌های مختلف اقتصادی همواره یکی از استان‌های محروم و کم برخوردار در کشور به حساب می‌آید.

هر چند که در زمان دولت احمدی نژاد مرز باشماق به عنوان یک مرز رسمی معرفی و در ادامه نیز ترانزیتی شد و آمارهای اعلام شده حاکی است که امروز مرز اول کشور در ارتباط با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود، ولی متأسفانه به دلیل بی تدبیری‌های مسئولان و نبود چشم انداز مشخص از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی است که امروز علاوه بر ۱۰۰ درصد شاغلین در مرزهای کردستان که شمار زیادی از مردم دیگر نقاط استان و حتی افرادی خارج از استان کردستان در مرزهای ما مشغول به کولبری هستند که البته سود اصلی این کار نیز مستقیم به جیب افراد دلال و واسطه قرار می‌گیرد.

بررسی وضعیت شاخص‌های مرتبط با بیکاری و اشتغال در استان کردستان نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر همواره کردستان جزو پنج استان بیکار در کشور قرار داشته و تمامی وعده‌های مسئولان و مدیران در خصوص تعیین تکلیف این وضعیت نیز به عملی شدن نرسیده است.

ایجاد یک منطقه آزاد تجاری سالهاست که به یک دغدغه مهم برای مردم کردستان تبدیل شده و متأسفانه در این میان مسئولان دولتی و نمایندگان فعلی و قبلی مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال شوهای تبلیغاتی خود از این مطالبه بهره برداری‌های سیاسی و جناحی خود را انجام داده و البته در عالم واقعیت خبری از عملیاتی شدن آن در میان نبوده و نیست.

وعده‌های تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان ادامه دارد

دولت تدبیر و امید بعد از روی کار آمدن یکی از اولویت‌های خود را ایجاد منطقه آزاد تجاری در کردستان قرار داد و در این میان بعد از بارهای وعده و وعید، همچنان خبری از ایجاد منطقه آزاد تجاری در کردستان نیست.

وعده‌های عملیاتی نشده در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان کردستان در حالی همچنان ادامه دارد و حداقل در چهار سال اخیر یک بار از سوی عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق و یک بار هم از سوی بهمن مرادنیا استاندار فعلی کردستان تصویب شدن منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به مردم کردستان تبریک گفته شده است.

چهارم آبان ماه سال ۹۴ و به دنبال طرح منطقه آزاد تجاری در بانه و مریوان و هشت منطقه دیگر کشور در مجلس شورای اسلامی و بعد از طرح چندین باره در صحنه و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بالاخره این طرح به تصویب رسید.

با ارسال طرح به شورای نگهبان، این شورا مصوبه مجلس را نپذیرفت و آن را رد کرد و بعد از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر این طرح در آبان ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی در صحن مطرح شده و این بار هم با اصلاح نظرات اعلام شده از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید.

محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت مصوبه تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری به خبرنگار مهر گفت: برای نخستین بار این طرح در مجلس نهم مطرح شد و بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در روزهای پایانی آبان ماه در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و با رأی خوبی به تصویب رسید.

آینده منطقه آزاد بانه و مریوان همچنان مبهم است

وی با اظهار امیدواری در خصوص تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان، عنوان کرد: بعد از تأیید این مصوبه دولت نیز در اولین فرصت این مصوبه را ابلاغ و در نهایت کارهای اجرایی برای دنبال کردن موضوع در استان کردستان و دیگر استان‌های کشور در خصوص این مصوبه آغاز می‌شود.

در حالی که محسن بیگلری با امیدواری در خصوص آینده منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و هفت منطقه آزاد تجاری دیگر در کشور با امیدواری سخن می‌گوید که برآیند روشنی در خصوص آینده این مهم در میان نیست و مخالفت‌های جدی و گسترده‌ای از سوی کارشناسان و حتی یکی دو وزارت خانه در خصوص آن در گذشته نیز مطرح بوده و همچنان امروز نیز مطرح است.

از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که متأسفانه در حال حاضر زیرساخت‌های اولیه و ابتدایی نیز در خصوص اجرایی کردن داستان منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان فراهم نشده است و در صورت ابلاغ این مصوبه نیز نمی‌توان به وضعیت و روند اجرایی کردن آن امید چندانی داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال به چه میزان زیرساخت‌ها برای اجرایی کردن منطقه آزاد بانه و مریوان فراهم است، به خبرنگار مهر گفت: یکی از نیازهای اصلی این مهم جاده دسترسی است که مسئولان استان و کشور قول داده اند تا سال آینده جاده سنندج – مریوان به بهره برداری برسد.

داستان جاده‌های ارتباطی در استان کردستان و پایین بودن شاخص‌های کردستان در این بخش بر کسی پوشیده نیست و در حالی این نماینده مردم از عملی شدن وعده مسئولان برای بهره برداری از این طرح خبر می‌دهد که متأسفانه نه تنها جاده سنندج – مریوان، که شمار دیگری از پروژه‌های راهسازی در سنندج چه بین شهری و چه بین استانی سالهاست که در دست اجرا هستند ولی خبری از بهره برداری از آنها در میان نیست.

بر اساس شاخص‌های اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی کردستان در حوزه بهره مندی از راه آسفالت روستایی و آزادراه با اختلاف شدید آخرین استان کشور است و عمر شماری از پروژه‌های راهسازی در کردستان بیش از سه دهه است.

منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی به مزیت‌های خوب اجرایی کردن منطقه آزاد بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: در همین حال وجود مرز باشماق به عنوان یکی از مزیت‌های خوب برای تسریع در اجرایی کردن منطقه آزاد بانه و مریوان به شمار می‌رود و به همین دلیل انتظار می‌رود که این مهم هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

نکته مبهم در خصوص آینده منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به بهره برداری جریان‌های سیاسی و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برمی گردد که به جای دنبال کردن آن برای توسعه پایدار در کردستان بیشتر به یک شوی تبلیغاتی برای بهره برداری شخصی تبدیل شده است و متأسفانه این روند از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس هم به صورت موازی دنبال و پیگیری می‌شود.

بدون شک تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری و در صورت داشتن چشم انداز مشخص می‌توان به موتور توسعه پایدار کردستان تبدیل شود و به همین دلیل است که مردم انتظار دارند تا مسئولان به دور از بهره برداری‌های سیاسی و جناحی به فکر دنبال کردن آن به عنوان یکی از نیازها و مطالبات جدی کردستان باشند.

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. از یه طرف خودت میگی شوی تبلیغاتی و از طرف دیگه انتظار تصویب این لایحه مزخرف و الکی رو داری ‘ وقتی کردستان یه جاده نداره ‘ انتظار داری با حرف چند تا نماینده بیسواد این طرح تصویب بشه’ نماینده اگه سواد داشت که تو مجلس نبود .

دکمه بازگشت به بالا