انرژی

گیلان یکی از پرمصرف ترین استان های کشور در تابستان ۹۷

ایسنا/گیلان وزیر نیرو در صومعه سرا با بیان اینکه استان گیلان در تابستان سال ۹۷ یکی از پرمصرف ترین استان های کشور بود، یادآور شد: در تابستان ۹۸ متوسط پیک مصرف برق در گیلان به کمتر از نیم درصد رسید که این صرفه جویی برابر با احداث یک نیروگاه بزرگ است.

رضا اردکانیان در آیین افتتاح ۱۲ پروژه ملی و زیربنایی برق منطقه ای استان گیلان در شهرستان صومعه سرا که با حضور استاندار گیلان و جمعی از مردم و مسئولان در بلوار شهید مومن زاده این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه پویش «هر هفته الف – ب – ایران» هر هفته میهمان یک استان است، اظهار کرد: این پویش در راستای پاسخگویی به سرمایه گذاری در استان ها و شهرستان ها با هدف استفاده از ظرفیت های وزارت نیرو در جهت رفاه مردم فعالیت می کند.

وی افزود: در راستای این پویش امروز سه پروژه بزرگ در صومعه سرا و لنگرود و آبرسانی به مناطق روستایی گیلان که ۲۰ هزار نفر جمعیت را پوشش می دهد افنتاح شد.

همچنین بخوانید

وزیر نیروکلنگ زنی پست برق مقیاس کوچک ۲۴ مگاواتی و همچنین کلنگ زنی طرح آبرسانی به ۲۹ روستای دیگر را نیز از مهمترین برنامه های پویش مذکور در استان گیلان دانست.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه امروز دریافته ایم باید از همین منابع موجود استفاده بهینه کنیم، گفت: وظیفه داریم برای بی اثر کردن تحریم ها کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در دستور کار قرار و به عنوان یک هدیه آن را به نسل های بعدی انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت ها قطعا روش های دیگری را انتخاب می کنیم، افزود: استفاده صحیح و صرفه جویی منابع آب و برق یکی از مهمترین برنامه های وزارت نیرو در جهت اخلاق خوب و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه استان گیلان در تابستان سال گذشته یکی از پرمصرف ترین استان های کشور بود، یادآور شد: در تابستان ۹۸ متوسط پیک مصرف برق در گیلان به کمتر از نیم درصد رسید که این صرفه جویی برابر با احداث یک نیروگاه بزرگ است.

اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو هم اکنون در حال سرمایه گذاری برای ۱۷۱ پروژه با اعتبار ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در استان گیلان است. همچنین ۱.۹ میلیارد یوآن سهم سرمایه گذاری خارجی در این پروژه هاست.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی این ۱۷۱ پروژه را ۴۰ درصد دانست و گفت: در این راستا غیر از چالش منابع مالی هیچ مشکلی وجود ندارد و تا پایان سال ۱۴۰۰ اکثر این پروژه ها در بخش آب و برق و فاضلاب به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو همچنین با اعلام اینکه هم اکنون منابع آبی استان گیلان پنج میلیارد مترمکعب است، خاطرنشان کرد: نیاز سالانه آبی این استان دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که مابقی آن هدر می رود.

اردکانیان اضافه کرد: در جهت حفظ این منابع آبی و توسعه بیشتر صنعت کشاورزی استان های شمالی باید فکر جدی کنیم که در این راستا همت بیشتر نمایندگان مردم را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه معیشت کشاورزان استان گیلان وابستگی مستقیم به منابع آبی دارد، یادآور شد: با ملاحظات فنی و زیست محیطی و در جهت حفظ سرسبزی گیلان احداث سدهای بیشتر را در برنامه داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه حفظ سرسبزی گیلان بیش از هر چیز به حفظ کشاورزان آن وابسته است، تاکید کرد: برای حفظ کشاورزی باید کشاورز را حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هدف از اجرای پویش «هر هفته الف – ب – ایران» انعکاس ظرفیت ها و عملکرد وزارت نیرو در راستای نقش محوری در تامین رفاه و امنیت مردم و همچنین پاسخ به سرمایه گذاری ها در صنعت آب و برق در سراسر کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا