صنعت، معدن، تجارت

امضای توافقنامه کشتیرانی ایران-عمان/تعرفه‌های بندری کاهش یافت

مدیرکل توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، از امضای موافقتنامه حمل و نقل دریایی بار و مسافر با تعرفه‌های پایین میان ایران و عمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی اصل سعیدی‌پور، در خصوص موافقتنامه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری میان ایران و عمان که به امضای محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و علی بن مسعود السیندی، وزیر بازرگانی عمان رسید، اظهار داشت: پس از انجام مذاکرات اولیه و طی جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان دو کشور در جریان برگزاری نشست‌ها و اجلاس مشترک در ایران و عمان، طرفین به موافقت‌های همکاری بسیار خوبی دست یافتند.

وی ادامه داد: این موافقتنامه پس از طی مراحل استصوابی لازم در دو کشور و بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی، به عنوان قانون ابلاغ می‌شود.

محورهای اصلی توافقنامه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری ایران و عمان

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موضوعات اصلی توافقنامه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی تجاری میان ایران و عمان، بیان کرد: توسعه همکاری‌های دریایی بین دو کشور، ارتقای همکاری شرکت‌های کشتیرانی در زمینه حمل کالا بین ایران و عمان و کشورهای ثالث، تسهیل ورود و خروج کشتی‌های باری و مسافری در بنادر طرفین قرارداد و بنادر کشورهای ثالث و نیز توافق همکاری‌های فنی اعم از عملیات امداد و نجات دریایی، محافظت از محیط زیست دریایی، آموزش‌های مرتبط با دریانوردی، امنیت دریانوردی و تبادل اطلاعات و تجارب از محورهای اصلی توافقنامه مذکور است.

اعلام تسهیلات در نظر گرفته شده برای افزایش تجارت دریایی ایران و عمان

سعیدی پور با بیان اینکه یکی از اهداف استراتژیک کشور، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و تبدیل شدن به دالان ترانزیت در منطقه است، گفت: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم کالاهای کشورهای حوزه CIS را از مسیر خود عبور دهیم، علاوه بر این قصد داریم بتوانیم محلی برای تولید و صادرات کالا باشیم و در این راستا عمانی‌ها از واردات محصولات دامی و کشاورزی نظیر میوه، گوشت، زعفران و پسته استقبال کرده اند و علاقه‌مند هستند واردات از ایران را جایگزین واردات از لبنان و سوریه کنند.

وی افزود: بنابراین یکی از مسیرهای مناسب برای تبادل کالا بین ایران و عمان دریا است و تصمیم گرفته ایم با تسهیل شرایط از جمله رویه و تعرفه‌های گمرکی، رویه‌های اسنادی و کاهش بوروکراسی اداری، تعرفه‌های خدمات دریایی و بندری و مسائل مربوط به حوزه استاندارد وضعیت مطلوب‌تری را برای افزایش میزان تبادلات تجاری دریایی و بندری ایران و عمان رقم بزنیم.

افزایش تبادلات تجاری ایران و عمان در دستور کار

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی افزود: عمان از جمله کشورهایی است که همواره مدافع حقوق ایران بوده و به عنوان یک میانجیگر عمل کرده و قرابت فرهنگی دیرینه ای بین دو کشور وجود دارد، بنابراین افزایش ارتباط تجاری بین دو کشور، از جمله اهدافی است که باید در مسیر آن گام برداشت.

به گفته وی با حضور هیئت عمانی همچنین موافقتنامه شناسایی گواهینامه‌های دریانوردی به امضای وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و نیز وزیر بازرگانی عمان رسید که پس از سال‌ها به عنوان یک برگه برنده به شمار می‌آید.

مزیت‌های سفر دریایی نسبت به جابجایی با هواپیما؛ کاهش ۳ تا ۴ برابری هزینه و افزایش محدودیت وزن بار

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به ورود و خروج کشتی‌های باری و مسافری در بنادر طرفین قرارداد اشاره و اظهار داشت: ایجاد خطوط کشتیرانی منظم بین ایران و عمان در حوزه کالا و مسافر بسته به حجم تقاضا و استقبال شرکت‌های کشتیرانی است.

سعیدی پور خاطرنشان کرد: قرابت معنادار فرهنگی بین ایران و عمان برقرار است و حتی برخی ساکنین در مسقط از استان‌های سیستان و بلوچستان و نیز هرمزگان هستند، بنابراین ایجاد خط کشتیرانی مسافری منظم بین ایران و عمان بسته به حجم تقاضای مسافری است و به طور حتم مقرون به صرفه بودن این مدل سفر نسبت به سفر هوایی موجب خواهد شد تا تعداد افراد بیشتری تمایل به انجام سفر دریایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از نظر هزینه‌ای انجام سفر دریایی بین چابهار-مسقط یا جاسک-مسقط نسبت به سفر هوایی بسیار به صرفه است، عنوان کرد: می‌توانیم در مورد این مسیر دریایی شاهد همان اتفاقی باشیم که در خصوص هرمزگان و دوبی یا شارجه رخ داده است و هر روز در این مسیر مسافران از طریق دریا سفر می‌کنند و هزینه پرداختی آنها نسبت به سفر با هواپیما ۳ تا ۴ برابر کاهش پیدا کند و علاوه بر این از محدودیت ۳۰ کیلوگرمی بار نیز در سفر هوایی برخوردار نیستند و می‌توانند تا ۷۰ یا ۸۰ کیلوگرم بار را از طرق شناور جابجا کنند.

حمایت دوطرفه ایران و عمان از یکدیگر در حوزه بندری در دستور کار

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حمایت دو کشور ایران و عمان در حوزه بندری بر اساس این توافقنامه دو طرفه مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم فعالیت‌های بندری و دریایی را بین استان‌های هرمزگان و مسندان افزایش دهیم.

سعیدی پور ادامه داد: زمانی که برای دو طرف طبق یک توافقنامه تکلیف ایجاد می‌شود، دیگر مسائل صرفاً در قالب چارچوب قوانین بین المللی نخواهد بود و وظایف و مسئولیت‌ها سنگین‌تر می‌شود، بنابراین با توجه به وجود تجهیزات پیشرفته در بنادر ایران، وجود شناورهای ناجی، ایستگاه‌های قدرتمند و نیروی انسانی متخصص خدمات خوبی به عمانی‌ها ارائه خواهد شد و به صورت متقابل با توجه به اینکه آنها نیز بر اساس تکالیف بین المللی از امکانات مناسبی در حوزه بندری و دریایی برخوردارند خدمات مناسبی ارائه خواهند کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا