انرژی

پیش‌بینی ارزآوری یک میلیارد دلاری از دومین پالایشگاه میعانات گازی

براساس برآوردها، صادرات ۱۵ هزار بشکه در روز میعانات پالایش شده از شرکت نفت و گاز پیروزی، ۳۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که در صورت افزایش ظرفیت به ۵۰ هزار بشکه، این رقم به حدود یک میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید وارثی امروز در نشست خبری با بیان این‌که پالایشگاه نفت و گاز پیروزی، در سال ۱۳۹۳ افتتاح و در ۱۶ مهرماه همان سال به دلیل آتش سوزی دچار مشکل شد اظهار کرد: از آن زمان به بعد پالایشگاه تعطیل شد اما از ابتدای سال جاری به کمک مسوولان، تصمیم به راه‌اندازی مجددا این پالایشگاه گرفتیم  که انتظار داریم با قول وزارت نفت در راستای تامین خوراک، در بهمن‌ماه امسال این پالایشگاه وارد مدار شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی با تاکید به این که با تامین خوراک پالایش روزانه ۱۵ هزار بشکه معاینات گازی تولید خواهد شد تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات در مدار قرار دارد که تا پایان خرداد سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد باقی مانده وارد مدار شود و ظرفیت پالایش به ۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که عمده محصولات شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی را ال پی جی، نفت‌های سبک، نفت سفید و گازوئیل تشکیل می‌دهد تصریح کرد: در زمانی که پالایشگاه در مدار تولید قرار داشت، صادرات فرآورده‌ صورت می‌گرفت که این کار به دلیل ضعف ایمنی متوقف شد و اکنون با ایجاد لایه حفاظتی و ایمنی سعی در راه اندازی مجدد پالایشگاه داریم.

وارثی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی مجدد پالایشگاه اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما در شرایط فعلی، تخصیص زمین است چراکه تجهیزات پالایشگاه اکنون بسیار به هم نزدیک هستند و ما برای رعایت مسائل ایمنی نیاز به ۵۰ هکتار زمین داریم.

وی با بیان این که در حال حاضر این پالایشگاه در وسعت دو هکتار قرار دارد گفت: امکان انتقال تجهیزات به زمین دیگر وجود دارد که اگر تخصیص زمین اتفاق افتد، می‌توانیم تجهیزات را منتقل کنیم.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی افزود: ظرفیت عملیاتی برای تولید و پالایش ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد و این در حالی است که علاوه بر موضوع زمین با محدودیت مخازن نیز مواجه هستیم.

وارثی با بیان این که در حال حاضر برای ۱۵ هزار بشکه میعانات پالایشی فقط امکان ذخیره سازی برای ۴ روز داریم گفت: این در حالی است که ظرفیت پالایش افزایش یابد، درخواست امکان ذخیره سازی نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ایمنی سازی واحد گفت: در سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری خارجی  جذب سرمایه صورت گرفته است و تقاضا داریم از مسیر تبصره ۱۸ تسهیلات مبلغ مناسبی با رقم ۳۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داده شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی با تاکید بر این که درخواست گشایش اعتبار اسناد ریالی جهت تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان از بانک ملی داریم افزود: بعد از اخذ پروانه بهره‌برداری توانستیم زیرساخت‌های خوبی در منطقه ایجاد کنیم به گونه‌ای که امروز در این محدوده شبکه برق، گاز و فیبر نوری داریم که تمام اینها با سرمایه گذاری شرکت انجام شده و ابتدای بهمن ماه شبکه گاز به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این که درخواست ما این است تا وزارت صمت نسبت به بازبینی و اصلاح زیرساختارها در این زمینه اقدام کند تصریح کرد: آمادگی داریم تا ۱۰ مگاوات نیروگاه برق نیز احداث کنیم؛ در این رابطه با یک شرکت سوئیسی قرارداد منعقد کردیم و درخواست ما این است که شرکت برق منطقه‌ای قرارداد خرید تضمینی برق منعقد کند و این امکان وجود دارد که میزان تولید برق را افزایش دهیم.

به گفته وارثی، علیرغم این که تدابیر فنی لازم برای هدر نرفتن آب و در گردش بودن سیستم تصفیه جهت استفاده در فضای سبز اندیشیده شده اما تقاضای ما این است که میزان آب تخصیصی افزایش یابد که این مسئله از طریق حفر چاه‌های منطقه به میزان ۰.۲ لیتر در ثانیه قابل تامین است.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات در حال حاضر را عدم اخذ مجوز از بخش‌های گوناگون دانست و افزود: در تاریخ ۸ مرداد ماه در جلسه‌ای که با استاندار داشتیم اعلام شد که دو ماه فرصت داریم تا خط انتقال گاز را احداث کنیم که از آن زمان برای این مسئله اقدام شد اما متاسفانه تاکنون درگیر اخذ مجوز هستیم و این در شرایطی است که اگر گاز نباشد، امکان فعالیت پالایشی نیز وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی با بیان این که برای حفر خطوط لوله گاز و فیبر نوری مجوزهای ما متوقف مانده است اظهار کرد: با توجه به این که قرارداد ما تحویل روزانه ۱۸۰۰ تن خوراک است و برای این میزان خوراک می‌بایست روزانه ۹۰ تریلی در تردد باشد، درخواست داریم که علاوه بر انبار اختصاصی کارشناس گمرک در محل پالایشگاه نیز انبار مستقر شود.

وی یکی دیگر از مشکلات را کدگذاری و نمونه برداری کارگروه ستاد قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: با توجه به این که وزارت نفت برای برداشت خوراک جرایم سنگین در نظر گرفته، امیدواریم در نوبت دهی به لحاظ میزان تولید ما را در اولویت قرار دهد چرا که در شرایط فعلی تنها واحدی هستیم که روزانه ظرفیت ۱۵ هزار بشکه پالایش معاینات گازی را دارد. همچنین خواسته ما از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این است که نسبت به تامین گازوئیل ماشین آلات پالایشگاه اقدام کند.   

وارثی درباره کیفیت محصول تولیدی در پالایشگاه پیروزی گفت: در واحد شیرین سازی مرکاپتن‌زدایی انجام می‌شود که میزان بودجه از ۴۰۰۰ پی ام ان به نیم پی ام ان کاهش می‌یابد.

وی یکی از موارد ضروری برای این پالایشگاه را احداث مشعل فلر دانست و افزود: برای وارد مدار کردن واحد فلرینگ فضای کافی در اختیار نیست به همین دلیل باید در ابتدا زمین مناسبی برای این پالایشگاه در نظر گرفته شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی با بیان این که یکی از اهداف ما استفاده از خط ریلی برای جلوگیری از تردد ۳۰۰ تریلی در روز است گفت: در صورت افزایش ظرفیت پالایش به ۵۰ هزار بشکه هر روز ۳۰۰ تریلی جهت ورود مواد اولیه و خروج فرآورده در تردد خواهد بود که به اعتقاد ما استفاده از خطوط ریلی می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

وارثی بنزین تولیدی پالایشگاه را یورو ۴ دانست و افزود: این بنزین قابل ارتقا به یورو ۵ خواهد بود و میزان عناصر گوگردی را به حد صفر خواهیم رساند و بنزین تولیدی ما با استان بالاتر از ۹۵ است.

همچنین در جلسه امروز بعد ازظهر کارگروه تسهیل رفع موانع تولید، رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در فرمانداری شاهرود، مشکلات پالایشگاه نفت و گاز  پیروزی مطرح شد. بر این اساس مقرر شد از آنجا که برای هر ۲۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی، ۴۰ هکتار زمین نیاز است، با توجه به کروکی زمین و ارایه طرح توجیهی، تا پایان هفته آینده کمیته کارشناسی تشکیل خواهد شد تا واگذاری زمین صورت گیرد.
همچنین مجوز گاز صادر شده و ابلاغ آن صورت گرفته است. درخواست افزایش حجم آب دریافتی مورد نیاز از چاه موجود نیز افزایش خواهد داشت. حداقل‌های مورد نیاز نیز اگر برای انبار ۱۸۰۰ تنی تامین شود، مجوز انبار صادر خواهد شد.
در زمینه تاسیس نیروگاه ۱۰ مگاواتی نیز موافقت شد تا اقدامات لازم انجام شود. سوخت مورد نیاز ماشین آلات نیز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تامین می شود.
بانک ملی از محل تبصره ۱۸ رفع موانع تولید ۳۰ میلیارد تومان تامین شود و بانک ملی ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار اسنادی برای وزارت نفت برای خرید خوراک ایجاد کند.
این پالایشگاه به طور مستقیم ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا