امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شکایت ۳ جانبه علیه صنایع نیشکر تقدیم دادگستری خرمشهر شد

خرمشهر- رئیس اداره حفاظت از محیط زیست خرمشهر گفت: شکایت سه جانبه محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی خرمشهر علیه صنایع نیشکر تقدیم دادگستری خرمشهر شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا جاوید پیش از ظهر امروز در جلسه حفاظت کیفی رودخانه کارون در سالن شهید دورقی فرمانداری خرمشهر اظهار کرد:  شورای حفاظت رودخانه کارون با حوضچه های غیر مجاز ماهی برخورد می کند و این در حالی است که صنایع نیشکر که بالادستی هستند بدون مانع به مصرف بیش از حد مجاز می پردازند.

وی به لزوم مقابله با برداشت غیر مجاز آب توسط این صنایع تاکید کرد و گفت: آب مصرفی توسط این صنایع حق مردم است و آبی است که می تواند برای آبیاری اراضی کشاوری و نخیلات در پائین دست رودخانه استفاده شود و با اعمال جرائم نقدی برای این صنایع نمی توان حق کشاورزان پایین دست را ادا کرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست خرمشهر در ادامه به جمع شدن زهاب های نیشکر و ایجاد تالاب ناصری اشاره و اظهار کرد: این حجم از پساب که تالاب ناصری را ایجاد کرده و روز به روز به میزان آب آن افزوده می شود گواهی بر میزان مصرف بیش از حد مجاز توسط صنایع نیشکر میرزا کوچک خان و امیر کبیر است.

وی ادامه داد: زهاب های نیشکر، اراضی کشاورزی غرب کارون را تهدید می کنند و باعث پر شدن کانال شیر دم شده و صنایع پرورش ماهی شهید احمدیان را با مشکل مواجه کرده است که در مدت اخیر شکایت های سه جانبه ای از سوی اداره حفاطت از محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در خصوص این موضوع به دستگاه قضایی ارائه شده است.

جاوید همچنین بر لزوم برنامه ریزی برای تخلیه زهاب های طرح ۵۵۰ هکتاری در خرمشهر تاکید کرد و گفت: بخش اعظمی از زهاب ۱۲هکتار زمین زراعی سهم خرمشهر از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان، وارد اروندرود خواهد شد و اگر تدبیری برای دفع آن اندیشیده نشود بدون شکل شکایت کشورعراق را به همراه خواهد داشت.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا