اقتصاد کلانویدئو

سهم هر ایرانی از بودجه ۹۹ چقدر است + ویدیو

منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد که سهم هر ایرانی از بودجه حدود ۵ میلیون تومان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، بودجه سال  ۱۷ آذر ماه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. «بودجه به زبان ساده» دفتر درآمد و هزینه‌های دولت برای یکسال است که البته باید نگاهی هم به تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشد.

دولت را می‌توان پدر یک خانواده بزرگ با ۸۴ میلیون سر عائله دانست که مستقیم و غیر مستقیم باید از آنها حمایت کند.

همچنین بخوانید

اگر بودجه را به یک کیک بزرگ تشبیه کنیم ارزش کل این کیک ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که سهم بیشتر آن را بچه‌هایی که مستقل شده‌اند یعنی شرکت‌های دولتی در اختیار دارند. سهم پدر خانواده به همراه بچه‌های باقی‌مانده فقط حدود یک چهارم این رقم است؛ یعنی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان؛‌ همچنین ۷۹ هزار میلیارد تومان از این کیک سهم اختصاصی دستگاه‌ها و وزاتخانه‌هاست.

از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان سهم هر ایرانی از هزینه‌ها ۴ میلیون ۳۷۱ هزار ۸۰۸ تومان است که بالاترین رقم در بودجه برای حقوق بازنشستگان و کمک‌های حمایتی و رفاهی پرداخت می‌شود که نشان از ناکارآمدی صندوق‌های بازنشستگی در این سال‌های است.

دومین رقم پرداختی برای آموزش و پژوهش از مدرسه تا دانشگاه بوده و امور دفاعی و امنیتی در جایگاه سوم قرار دارد. پس از آن سلامت و بهداشت و درمان در رتبه چهارم ایستاده است. امور قضایی، خدمات عمومی،‌ فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری، امور اقتصادی، محیط زیست و مسکن و عمران شهری و روستایی نیز به ترتیب در رتبه‌های ۵ تا ۱۰ قرار دارند.

ضمن اینکه پدر خانواده باید علاوه بر دادن حقوق و حمایت‌های گفته شده، باید بتواند با ایجاد رشد اقتصادی و سیاست‌هایی که اعمال می‌کند اشتغال و بیکاری را سامان و نرخ  تورم را برای افزایش رفاه و بزرگ شدن سفره مردم کاهش دهد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا