بانک و بیمهبیمهگردشگری

صنعت بیمه راهنمایان گردشگری را از یاد برد؟

 

راهنمای گردشگری، حرفه‌ای که هنوز به عنوان یک شغل پذیرفته نشده و این موضوع افراد فعال در این حرفه را از بسیاری از مزایا از جمله بیمه محروم کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از چابک‌آنلاین،  راهنمای گردشگری در سفر باید همیشه در دسترس باشد، بنابراین گاهی از صبح زود تا آخر شب مشغول کار است و باید همیشه برای مشاوره دادن، حل مشکلات و رویارویی با مسایل اضطراری مانند گم شدن گذرنامه یا پول، بیماری و…در دسترس باشد.

با تمام این توصیفات این حرفه ، هنوز دارای هویت شغلی نیست و این بدان معناست که راهنمایان گردشگری خود هزینه بیمه شان را پرداخت می کنند و این برای صنعت گردشگری خوب نیست.

بنابراین اگر دولت به دنبال توسعه صنعت گردشگری در کشور بوده ابتدا باید زیرساخت ها را درست کند که یکی از اینکارها توجه به نیروی انسانی فعال در این بخش است.

درتمام دنیا بخش مهمی از صنعت گردشگری وابسته به راهنمایان بوده اما در ایران هنوزاین فعالان ازبیمه کافی برخوردار نیستند.

رئیس هیات مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران در گفت و گو با چابک آنلاین ضمن بیان اینکه راهنمایان گردشگری تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند،گفت: بیشتر افراد فعال در این بخش توسط کارگاه های مختلف به شکل غیر منظم بیمه خودرا پرداخت  می کنند و تعداد خیلی کمی هم به صورت خویش فرما تحت پوشش بیمه قراردارند.

محسن حاجی سعید ادامه داد: این حرفه جزء مشاغلی است که در تمام دولت ها به آن بسیار بی توجهی شده و تنها در یک دوره و یک سال یک ردیف بودجه برای آن مشخص شد اما مجددا قطع شد .

رئیس هیات مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران با بیان اینکه در بیمه نامه هایی که شرکت های بیمه بازرگانی ارائه می دهند سنوات تعلق نمی گیرد و شامل بیمه بازنشستگی نمی شود،گفت :اخیرا یک بیمه نامه هایی ارائه می شودکه  مبلغ حق بیمه آنها بسیار بالا است و این با درآمد خیلی از اعضای انجمن که افرادی محلی در استان ها و شهرستان ها با درآمد اندک هستند همخوانی ندارد.

حاجی سعید اظهارکرد: این موضوع در زنجیره راهنمایان گردشگری تبدیل به یک معضل شده زیرا سال ها برای تحصیلات یک شخص هزینه می شود تا مدرک کارشناسی بگیرد و بعد دوره های متفاوتی را بگذراند تا تبدیل به یک راهنمای گردشگری شود و برای تمام این روند مبلغ قابل توجهی توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: منظم کردن بعضی از مشاغل مورد توجه نبوده که شغل راهنمایان گردشگری نیز از جمله این مشاغل است که دولت با وجود هزینه های بسیاری که برای این افراد کرده در مرحل بهره برداری آنها را رها می کند.

رئیس هیات مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران بیان کرد: وقتی ضمانت کافی برای تضمین امنیت شغلی یک فرد وجود نداشته باشد ریزش هم اتفاق می افتد  که در حال حاضردر زنجیره راهنمای گردشگری، ریزش قابل توجهی وجود دارد.

حاجی سعید گفت: تقاضای انجمن این بوده که دولت دو هزارراهنمای گردشگری را در سال ۹۹ در ردیف بودجه خود در نظر بگیرد و بی توجهی سازمان برنامه و بودجه در این خصوص عجیب است.!

وی اینگونه توضیح داد که در زمانیکه دولت عوارض خروج از کشور را افزایش می دهد این پول باید وارد چرخه گردشگری شودواین عوارض خروج از کشور توسط افرادی پرداخت می شود که بخش عمده ای از آنها گردشگر هستندو اگر این پول در این بخش هزینه نشود طبیعتا گردشگری هیچ وقت قرار نیست که محور توسعه کشور شود.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن  راهنمایان گردشگری اظهارکرد: این پیشنهاد توسط انجمن به نهاد متولی که وزارت گردشگری است مطرح شده و  تا تبدیل به یک دستورالعمل شود زمان می برد و نیاز به چندین جلسه کارشناسی دارد تا تصمیم گرفته شود.

حاجی سعید بیان کرد: این موضوع هزینه خیلی زیادی برای دولت ندارد زیرا تنها بین ۲ تا ۳ هزار نفر راهنمای گردشگری بیمه نشده در کشور وجود دارد هرچند ۱۲ هزار کارت راهنمای گردشگری صادر شده اما برخی از این افراد داخل کشور نیستند و یا در مشاغل دیگر فعال هستند و بخش قابل توجهی از آنها از طرق دیگر بیمه هستند.

وی افزود: شغل راهنمای گردشگری شغل بسیار پرخطری است و به طور حتم نیاز به بیمه دارد پیش بینی انجمن این است که در حال حاضر حداکثر۴ هزار نفر بیمه نشده وجود داشته باشد که تقاضای انجمن بیمه شدن ۲ هزار نفر از راهنمایان گردشگری در سال ۹۹ است .

رئیس هیات مدیره کانون انجمن راهنمایان گردشگری گفت: در استان هایی که گردشگری هنوز رشد نکرده به دنبال تقویت راهنمایان بوده تا از این شغل خارج نشوند این موضوع چالش بزرگی برای انجمن ایجاد کرده است.

ناگفته پیداست که در ۱۰ سال آینده اقتصاد دنیا به صنعت گردشگری اتکای بیشتری خواهدداشت و بی توجهی به این بخش برای کشوری که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است مناسب نیست زیرا صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین صنایع  یکی از پایه های اصلی در اقتصاد خیلی از کشور ها به شما رمی آید که فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد می کند.

“امیرحسین قربانی” مدیرعامل شرکت خدمات بیمه ای بهساز ملت هم درگفت وگو با چابک آنلاین گفت: مشکلی از نظر ارائه بیمه نامه مورد نیاز  راهنمایان گردشگری در صنعت بیمه وجود ندارد بیمه نامه مسئولیت راهنمایان گردشگری وهمچنین  بیمه نامه های عمر،بیمه نامه حوادث، بیمه مراکز اقامتی سیاحتی  وهمچنین بیمه نامه تکمیل درمان جزو رایج ترین بیمه نامه هایی هستند که قابل ارائه است .

وی ادامه داد: اگر تقاضایی از سمت این اشخاص باشد قطعا شرکت های بیمه ورودخواهند کرد در حال حاضر بیمه نامه مسئولیت برگزار کنندگان تورهای گردشگری ، بیمه نامه حوادث گردشگران و بیمه خودروهای مورد استفاده در صنعت گردشگری  را می توان از بیمه نامه های رایج این بخش به حساب آورد .

مدیرعامل شرکت خدمات بیمه ای بهساز ملت بیان کرد:هر بیمه نامه ای پوشش های خود را دارد که مخاطرات خاص ومشخصی را پوشش می دهداماممکن است که یکسری محدودیت هانیزدر شرایط بیمه نامه های این حوزه وجود داشته باشد بطورمثال دربخش بیمه بدنه یا شخص ثالث خودروهای “آفرود”گاهی اوقات در زمان بروز خسارت مشکلاتی مشاهده می شود.

قربانی اظهارکرد: بطور مثال شرکت های بیمه می توانند با دریافت حق بیمه اضافی  خودرویی که بصورت  آفرود از آن استفاده می شود  را پوشش دهنداما مشکل جایی شروع می شود که دارنده خودرو با تغییراتی که در سیستم خودرو اعمال می کند آن را از حالت استاندارد خارج کرده وهمین امر  شرکت های بیمه را در زمان پرداخت خسارت با مشکل مواجه می کند.

وی تصریح کرد: بیمه نامه عمریکی از این بیمه نامه هایی است که به این قشر کمک خواهد کرد،در این بیمه نامه راهنمای گردشگری با پرداخت حق بیمه معینی بصورت  ماهانه یا سالانه ، می تواند از مزایای پرداخت مستمری در زمان بازنشستگی بهره مند شود یا بصورت یکجا سرمایه  بیمه نامه را دریافت کند .

مدیرعامل شرکت خدمات بیمه ای بهساز ملت بیان کرد: چنانچه بیمه نامه تکمیل درمان  مد نظر باشد نکته مهم در بیمه نامه درمان تکمیلی  این است که یک تشکل یاسازمان باید این بیمه نامه را درخواست و پرداخت حق بیمه ماهانه  را تعهد کند که در مورد راهنمایان گردشگری می تواند جامعه راهنمایان گردشگری ، کانون راهنمایان گردشگری یا حتی موسسه گردشگری  باشد . در این صورت امکان صدور بیمه نامه تکمیل درمان گروهی  برای راهنمایان گردشگری وجود خواهد داشت .

قربانی گفت:در صنعت بیمه کشور شرکتهای بیمه گر مشکلی برای ارائه پوشش های بیمه ای به این بخش را ندارنداما    مشکل ودغدغه اصلی این گروه ، نداشتن بیمه گر پایه است.

واقعیت این است که،به علت اهمیت زیادی که صنعت گردشگری از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد دولت ها به آن اهمیت بسیاری می دهند اما درایران  پوشش بیمه ای آنها به فراموشی سپرده شده است.

صنعت گردشگری در رتبه بندی جهانی پس ازصنعت  نفت و خودروسازی در رده سوم قرار گرفته است  و بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی، آینده بازار اقتصاد و تجارت بین المللی دنیا، به خصوص در سال ۲۰۲۰ با تعداد ۱/۳۶۰ میلیارد نفر گردشگر دراختیار صنعت گردشگری خواهد بود.

این در شرایطی است که در سال۲۰۲۰ بالغ بر ۷۱۷ میلیون گردشگر به کشورهای درحال توسعه سفر خواهند کرد.

این یعنی فرصتی برای بنگاهای اقتصادی مانند شرکت های بیمه ای که با ورود به این بخش  وطراحی  بیمه نامه ها ی جدید، منجر به  برطرف کردن دغدغه های افراد فعال در این حرفه شده وبا ایجاد  رونق در این صنعت پویا به در امد زایی خوبی هم خواهند رسید.

باید دید که صنعت بیمه چه زمانی  فرصت ورود جدی به حوزه گردشگری را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا