ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سهم اپراتورهای تلفن همراه از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم

به‌گفته مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، در در نیمه اول دی ماه، ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم مسدود شده که سهم هریک از سیم‌کارت‌های اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم متفاوت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.

مسدود کردن خطوط شخصی پس از این‌که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌های پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، راه‌اندازی کند. کاربران درصورت مواجهه با پیامک‌هایی که به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می‌کنند، می‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند تا روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.

همچنین بخوانید

همچنین مقرر است از این پس با اضافه شدن یک بند به قرارداد دریافت سیم‌کارت،  مشترکان این اجازه را به اپراتور بدهند که اگر با سیم‌کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیم‌کارت‌های آن‌ها متوقف شود.

ارسال پیامک سیم‌کارت‌های مزاحم مسدود می‌شود

در این راستا پیمان قره‌داغی -مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- از مسدودسازی و قطع ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دی ماه خبر داد و گفت: سهم سیم‌کارت‌های اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم متفاوت است اما امکان ارسال پیامک برای همه آنها مسدود شده است.

وی با بیان این‌که بیشترین تعداد سیم‌کارت‌های مسدودشده مربوط به اپراتور ایرانسل است، افزود: در این بازه زمانی حدود ۹۲۹۵ سیم‌کارت ایرانسل مسدود شده است که این آمار نشان می‌دهد روزانه حدود ۷۱۵ سیم‌کارت ایرانسل توسط سامانه‌های رگولاتوری شناسایی شده و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است. حدود ۱۷۰۲ سیم‌کارت از اپراتور همراه اول نیز شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده، یعنی به‌طور متوسط روزانه ۱۳۱ سیم‌کارت از این اپراتور مسدود شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری بیان کرد: در زمینه ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی در نیمه اول دی ماه اپراتور رایتل وضعیت خوبی ندارد، چراکه در این دو هفته ۳۱۲۶ سیم‌کارت رایتل یعنی به‌طور متوسط روزانه ۲۴۰ سیم‌کارت شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است.

قره‌داغی افزود: برای مشخص کردن سهم هر اپراتور در بخش ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، باید میزان سهم هر اپراتور را در بازار مشخص کنیم. براساس آمار موجود، ایرانسل با حدود ۵۰ میلیون مشترک، ۴۳ درصد و همراه اول نیز با حدود ۶۲ میلیون مشترک، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. رایتل نیز با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک، سهم چهار درصدی از این بازار را دارد.

وی درباره اقداماتی که اپراتورها باید برای کاهش ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه انجام دهند، اظهار کرد: در گام اول اپراتورها باید هنگام واگذاری و فروش سیم‌کارت، فرایند احراز هویت را به صورت دقیق انجام دهند، آمار بالای تخلفات پیامکی نشان می‌دهد اپراتورها در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند. در گام دوم نیز اپراتورها باید قوانینی را در سامانه‌های خود برای شناسایی و غیر فعال کردن سیم‌کارت‌های متخلف تعریف کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری تاکید کرد: جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم برای مشترکین تمام اپراتورها یکی از اولویت‌های رگولاتوری است، از همین رو تمامی مشترکان تلفن همراه می‌توانند دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای سیم‌کارت خود را با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* غیرفعال کنند. اگر بعد از اعمال این کد دستوری دوباره برایشان از سیم‌کارت‌های شخصی پیامک تبلیغاتی ارسال شد، می‌توانند شماره سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا