بین الملل

توافق تجاری فاز اول آمریکا و چین به احتمال ۵۰ درصد لغو خواهد شد

یک اقتصاددان هشدار داد که توافق «فاز اول» چین و آمریکا به احتمال ۵۰ درصد در سال اول پابرجا خواهد ماند، اما این احتمال در سال دوم به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یک اقتصاددان مشاور تجاری هشدار داد که توافق «فاز اول» چین و آمریکا به احتمال ۵۰ درصد در سال اول پابرجا خواهد ماند، اما این احتمال در سال دوم به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

ریچارد مارتین، مدیر کل شرکت مشاور تجاری آی ام‌ای آسیا، گفت: ۲ علت وجود دارد که ممکن است موجب لغو توافق در زمان‌بندی مورد اشاره شود؛ تجربه‌های ناموفق تجارت اجبار شده از سوی دولت در گذشته و بندهای پیش‌بینی شده در توافق موجود که به چین و آمریکا اجازه می‌دهند از توافق خارج شوند.

او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: تا به حال درصد موفقیت بسیار پایینی برای جریان‌های تجاری اجبار شده از طرف دولت‌ها به ثبت رسیده است و این (تجارت اجباری دولتی) چیزی است که حالا با این توافق به دست آمده است.

او ادامه داد: ما دوست نداریم دولت دستور بدهد «این حجم تجارت ماست و این قیمتی است که ما می‌خواهیم این تجارت با آن انجام شود».

مارتین اضافه کرد: اگر دو طرف به اختلاف نظر برسند، طی توافق موجود، نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، کاملاً می‌تواند تعیین کنند که چینی‌ها چه موقع قوانین را نقض کرده‌اند و برای آنها هر جریمه‌ای که دوست دارد مشخص کند. در عوض چین می‌تواند از توافق خارج شود.

او گفت: بنابر این این یک پروسه هماهنگ‌سازی قدرتمند نیست. در این توافق آمده است که اگر مشکلی باشد می‌تواند به لغو توافق بی‌انجامد. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند در بلندمدت این توافق پابرجا نمی‌ماند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا