انرژی

ایران رقیب آمریکا در تولید شیرسرچاهی

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به تامین تمامی شیرهای سرچاهی چاه‌های گاز فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی توسط سازندگان ایرانی، اعلام کرد: صنعت نفت ایران از واردات شیرهای سرچاهی آمریکایی و انگلیسی به طور کامل بی نیاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن وفایی در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی طراحی و ساخت شیرهای سرچاهی چاه های نفت و گاز در خشکی و دریا، گفت: در دوره تحریم هسته‌ای شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی که انحصار ساخت این تجهیزات را در اختیار دارند، فروش شیرهای سرچاهی را به صنعت نفت ایران تحریم و ممنوع کرده بودند.
این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به تاخیر در ساخت و توسعه برخی از فازهای پارس جنوبی در دوره تحریم هسته ای به دلیل تحریم واردات شیرهای سرچاهی، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران به دانش فنی ساخت این تجهیزات به طور کامل دست یافته به طوری‌که در طرح توسعه فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی ۸۰ شیرسرچاهی در سکوهای گاز با برند ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت صنایع نفت تجهیزات ایران با اعلام اینکه هم اکنون هزینه یک ست کامل شیرهای سرچاهی ایرانی در یک چاه دریایی پارس جنوبی حدود ۶۰۰ هزار دلار است، اظهار داشت: همین تجهیزات در طرف دیگر میدان پارس جنوبی توسط شریک قطری با هزینه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از شرکت‌های آمریکایی کمرون، جنرال الکتریک و یا «ای.بی.بی» انگلیس خریداری می شود.
وی با اشاره به بی نیازی کامل صنعت نفت ایران برای تامین شیرهای سرچاهی چاه های نفت و گاز، بیان کرد: علاوه بر این، شرکت های ایرانی توان ارائه انواع خدمات و گارانتی را هم به شرکت ملی نفت ایران دارند.
وفایی با بیان اینکه حتی شرکت توتال فرانسه هم توان سازندگان ایرانی را در تامین شیرهای سرچاهی فاز ۱۱ پارس جنوبی را تائید کرده بود، یادآور شد: هم اکنون شیرهای سرچاهی با فشار حدود ۱۰ هزار پی.اس.آی در داخل ساخته شده که در گام دوم به دنبال ساخت شیرهایی با توان ۱۵ هزار پی.اس.آی با مشارکت های شرکت های دانش بنیان داخلی هستیم.
وی همچنین از آمادگی برای صادرات شیرهای سرچاهی ایرانی به عراق و سوریه خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای رقابت با ایران سیاست دامپینگ برای فروش شیرهای سرچاهی را راه انداخته‌اند.
انتهای پیام

همچنین بخوانید
منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا