بین الملل

آمریکا به دنبال جریمه سنگین بانک متهم به نقض تحریم‌های ایران

دادستانی نیویورک به دنبال جریمه سنگین برای مجاب کردن مدیران هالک بانک به حضور در دادگاه این منطقه هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، دادستان های منطقه منهتن نیویورک با ارائه دادخواستی خواهان وادار کردن بانک دولتی ” هالک بانک” ترکیه برای دفاع از خود در جلسه دادگاه به اتهام نقض پرونده تحریم‌های مربوط به ایران هستند. دادستان های آمریکایی اعلام کرده اند که می خواهند این بانک را به ازای هر روز حضور نیافتن در دادگاه، یک میلیون دلار جریمه کنند!

طبق طرح پیشنهادی دادستانی نیویورک اگر هالک‌بانک برای دفاع از خود در دادگاه حاضر نشود، هفت میلیون دلار تا پایان هفته نخست، ۲۱ میلیون دلار پس از دو هفته نخست و ۱.۸میلیارد دلار در پایان هشت هفته از زمان احضار جریمه خواهد شد. با وجود درخواست چنین جریمه سنگینی، هنوز هیچ کدام از مقامات یا وکلای این بانک دولتی ترک حاضر به اظهار نظر نشده اند.

همچنین بخوانید

دادستانی نیویورک ۱۵ اکتبر سال قبل هالک بانک را به پولشویی و نقض تحریم‌های ایران از طریق ایجاد یک شبکه بانکی در ترکیه، ایران و امارات متهم کرد. آمریکا هم‌چنین این بانک را متهم کرده است که از طریق مبادله طلا با منابع ارزی حاصل از فروش نفت به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک کرده است. ریچارد برمان، دادستان نیویورک که این پرونده را علیه هالک بانک مطرح کرده، با درخواست برای خاتمه دادن به این پرونده مخالفت کرده است. پیش‌تر هالک بانک با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که به دلیل قرار نداشتن شعبات این بانک در خاک آمریکا، دادستانی نیویورک صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

در این پرونده که منجر به شروع مجدد تنش‌ها در روابط وانشگتن و آنکارا شده، ۹ نفر متهم شده اند. مهمت هاکان آتیلا، مدیر سابق این بانک و رئیس کنونی بورس  استانبول از جمله افرادی هستند که متهم به نقض تحریم‌ها شده اند.

به گفته برمان، در پرونده هالک بانک، اتهاماتی متوجه رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه)، بوزداغ (وزیر دادگستری) و برات آلبایراک (وزیر دارایی و داماد اردوغان) شده است. هم‌چنین مهمت شمشک (معاون سابق نخست وزیر ترکیه) و مولود چاووش اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) از دیگر کسانی هستند که نامشان در این پرونده دیده می شود.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا