ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پردازش ابری پنجمین صنعت همگانی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فنی یک شرکت سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی گفت: در دنیا چهار صنعت آب، برق، گاز و تلفن مخابرات به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این میان پردازش ابری پنجمین صنعت همگانی است.

محمد مظفری، در پنل تخصصی رایانش ابری و هوش مصنوعی که در سالن فردوسی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ما در دوره‌‎گذار قرار داریم و در این دوره بسیاری باور ندارند که باید شبکه مخصوص به خود را داشته باشند و اینکه همه چیز می‌تواند با استفاده از خدمات به صورت پایدار، با استاندارد کیفی و به صورت متمرکز ، تمام نیازهای IT را رفع کند.

معاون فنی یک شرکت سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی بیان کرد: هدف از پردازش ابری این است که تمام پیچیدگی استفاده از سرویس‌گیرنده به سرویس‌دهنده منتقل شود؛ به این معنا که افراد فقط به کار خود رسیدگی کنند و تمرکز آنان بر روی تجارت و کارشان باشد و تنها خدمات را دریافت کنند؛ در واقع خدمات ابری برای ساده تر شدن کار است.

مظفری خاطرنشان کرد: خصوصیات پردازش ابری شامل قابلیت سلف سرویس برای تقاضا، قابلیت دسترسی در شبکه، استخر منابع و قابلیت اندازه‌گیری و تغییرات سریع در منابع است. سلف سرویس به این معناست که مشتری در لحظه نیاز و خدمات خود را دریافت کند.

وی اضافه کرد: قابلیت دسترسی در شبکه به این معناست که شما بتوانید با دسترسی به اینترنت، از طریق کامپپوتر، لپ تاپ و موبایل به سرویس دسترسی داشته باشید. استخر منابع به توان پردازش، منابع سی‌پی‌یو، رم، گرافیک، پهنای باند شبکه، فضا برای ذخیره‌سازی فایل و اطلاعات گفته می‌شود.

معاون فنی یک شرکت سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی تصریح کرد: قابلیت اندازه‌گیری به این معناست که بتوان میزان توان پردازش اطلاعات، مصرف پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی را مشخص کرد تا به وسیله آن کنترل و ایجاد مدل مالی برای پرداخت داشته باشیم. همچنین تغییرات سریع در منابع این امکان را فراهم می‌کند که افراد راحت و با کمترین تماس به منابع دسترسی و آن را تغییر دهند.

مظفری درخصوص اینکه چرا ابر مهم است، عنوان کرد: نشریه آمریکایی Forbes معتقد است که ۸۳ درصد از کار سازمانی تا سال ۲۰۲۰ توسط ابرها صورت خواهد گرفت، IDC، شرکت بین‌المللی داده معتقد است که ۸۵ درصد تمام نرم‌افزارهای جدید همراه با فضای ابر خواهد بود و GARTNER، شرکت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز بر این باور است که ۹۵ درصد بیزنس‌ها تا سال ۲۰۲۰ با فضای ابر ارتباط خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این اطلاعات نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم مانند دایناسورها منقرض نشویم باید جزو این درصدها قرار بگیریم تا بتوانیم بیزنس و تجارت خود را توسعه دهیم. انواع پردارزش ابری به سه لایه مختلف تقسیم می‌شود؛ لایه اول شامل خدمات سنتی است؛ یعنی آنچه در بسیاری از کشورها در حال استفاده است. در این لایه شبکه و سرویس دارای فضای ذخیره‌سازی است تا به وسیله آن بتوانید نرم‌افزار را توسعه و نگهداری کنید. در قسمت بالای این سه لایه، لایه پلتفرم قرار دارد که توسط سرویس‌دهنده مدیریت می‌شود.

معاون فنی یک شرکت سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی گفت: لایه پلتفرم مهمترین جایی است که توسعه دهندگان به آن نیاز دارند. باید از برنامه‌های سنتی به برنامه‌های ابری مهاجرت کرد زیرا سرویس‌دهندگانی که توسط برنامه‌های سنتی اداره می‌شوند نمی‌تواننند با اپلیکیشن‌های جدید و ساختار ابر همگام شوند.

مظفری مطرح کرد: یکپارچه بودن، متمرکز بودن، بانک اطلاعاتی رابطه‌ای، پردازش همگام و ترتیبی، طراحی برای اجتناب از اختلال، بروزرسانی و نسخه‌های کم حجم، مدیریت دستی توسط توسعه‌دهندگان و اجرا در محیط و … از جمله ویژگی‌های برنامه‌های سنتی است، اما برنامه‌های ابری دارای ویژگی‌هایی از جمله چند تکه و غیر متمرکز بودن، مقیاس‌پذیر بودن در هر لحظه، ذخیره‌سازی ترکیبی، پردازش موازی و غیر همگام، طراحی با قبول اختلال، بروزرسانی و نسخه زیاد ولی کوچک، مدیریت خودکار توسط استفاده‌کنندگان و اجرا در محیط ایستا هستند.

وی افزود: در مدل‌های سنتی نرم‌افزارها به هم پیوسته هستند و برای توسعه آن باید تمامی کدها در دسترس باشد اما در مدل ابری می‌توانیم برنامه را به قسمت‌های کوچک تبدیل کنیم و برای توسعه می‌توان هر برنامه را در زمان مشخص به‌روزرسانی کرد و در این مدل همچون مدل سنتی نیاز به تغییر ساختار نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا