انرژی

ساخت سامانه تصفیه روغن یکی از اجزای کلیدی ترانسفورماتور

عکس آرشیوی است
پژوهشگران دانشگاه اصفهان به همت دفتر ارتباط با صنعت و جامعه در راستای یک قرارداد پژوهشی مشترک بین دانشگاه اصفهان و شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان، موفق به ساخت سامانه تصفیه روغن تپ چنجر دائم در مدار شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، تپ‌چنجر یکی از اجزای کلیدی ترانسفورماتور است که وظیفه کنترل و تغییر ولتاژ را برعهده دارد. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد این تجهیز، کیفیت روغن آن است. در هر بار تغییر ولتاژ جرقه‌ای در داخل تپ‌چنجر ایجادشده و منجر به تخریب روغن می‌شود. پس از گذشت زمان کیفیت روغن کاهش یافته و می‌بایست ترانسفورماتور از مدار برای تصفیه روغن تپ‌چنجر خارج شود. این باعث می‌شود تا طی مدت زمان تصفیه، نتوان از ترانسفورماتور برای توزیع برق استفاده کرد.

همچنین در پژوهش حاضر سامانه‌ای برای تصفیه روغن ساخته شده است که می‌تواند وقتی ترانسفورماتور در مدار است، روغن تپ‌چنجر را تصفیه فیزیکی- شیمیایی کند. در این سامانه روغن ابتدا از یک ستون لجن‌گیر عبور می‌کند و ذرات معلق و رنگی آن گرفته می‌شود. پس از آن روغن از یک مبدل حرارتی عبور کرده و با دمای حدود oC ۵۰ وارد یک فیلتر شده و ذرات گذرکرده از ستون گرفته می‌شوند. سپس روغن تحت خلا بسیار پایین در یک برج پاشش می‌شود و گازها حل‌شده و رطوبت خود را از دست می‌دهد. در نهایت این روغن پمپ‌شده از درون یک ستون احیاء شیمیایی روغن عبور می‌کند تا ترکیبات اسیدی آن گرفته شود. پس از آن با عبور از یک فیلتر خروجی وارد تپ‌چنجر می‌شود.

همچنین بخوانید

آزمایش‌های میدانی این پژوهش در شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان در پست دیزل با موفقیت صورت گرفت و نتایج آزمون‌های روغن تصفیه شده، گویای کیفیت بسیار خوب روغن و فرایند تصفیه است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، این سامانه توسط دکتر محسن غلامی رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان و مهدی کمالی عضو هیئت علمی پژوهشکده و به همت دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان در راستای یک قرارداد پژوهشی مشترک بین دانشگاه اصفهان و شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان انجام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا