بورسبورس اوراق

مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال ۹۹

با توجه به ماهیت بودجه و شرایط اقتصادی کشور، برای سال آتی انتظار تورم بالاتر از سود بانکی وجود دارد؛ بنابراین برای پوشش تورم، سرمایه‎گذاری در سهام توصیه می‎شود، اما برای افراد فاقد دانش مالی، سرمایه‎گذاری در سهام از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی پیشنهاد می‎شود.

منصور اصغری، تحلیلگر سبدگردان آسمان در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان تحلیل بالا گفت: آنچه که در دی ماه به شدت در بازار سهام خودنمایی میکرد، قدرت نقدینگی بود. با قدرت نقدینگی و البته ارزنده بودن خیلی از سهمها، صفهای فروش جای خود را با صف خرید عوض کرد.

وی تشریح کرد: رشد بازار سهام در دهه سوم دی ماه با گزارش‌های ۹ ماهه شرکتها توجیه‌پذیر نبوده است و به همین دلیل افرادی که صرفا به گزارش‌های گذشته شرکتها نگاه میکنند، در آخرین روز دی ماه و روز ابتدایی بهمن ماه در بعضی از سهمها فشار فروش ایجاد کرده و سبب افت قیمت آنها شدند.

این تحلیلگر اظهار کرد: نکته‏ ای که باید بدان توجه کرد این موضوع است که دلار نیما که مبنای قیمتگذاری محصولات در بورس کالا است، از اول دیماه تا زمان تهیه این گزارش با رشد ۷.۵ درصدی از عدد ۱۱۳ هزار و ۵۸۲ ریال به عدد ۱۲۱ هزار ریال رسیده است؛ همچنین با شروع فصل زمستان قیمتهای جهانی بسیاری از کالاها نظیر شمش فولاد، اوره، متانول، مس کاتد، نفت و نرخ محصولات پایه پتروشیمی نظیر اتیلن با رشد قابل توجهی همراه بودهاند که برآیند همه این پارامترها باعث میشود تا نرخ فروش محصولات بسیاری از شرکتها در زمستان اختلاف با اهمیتی با نرخ فروش پاییز آنها داشته باشد، در نتیجه پیشبینی میشود سودآوری شرکتها در فصول آینده بهتر از فصل گذشته باشد.

اصغری معتقد است: با عملیاتی شدن فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا و انتظار اجرایی شدن فاز دوم آن در آینده و افت قابل توجهی که بسیاری از کالاها در سال ۲۰۱۹ داشتند، انتظار میرود قیمت دلاری بسیاری از کالاهای صادراتی برای سال ۱۳۹۹ از میانگین ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ بالاتر باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به پایان سال ۱۳۹۸، تحلیل شرکتها با دید سود سال ۱۳۹۹ انجام می‌شود و فعالان بازار سود سال ۱۳۹۹ شرکتها را نیز در قیمت حال حاضر شرکتها لحاظ میکنند. از آنجا که مطابق اجماع تحلیلگران انتظار افزایش حداقل ۲۵ درصدی دلار نیما برای سال ۱۳۹۹ نسبت به میانگین سال ۱۳۹۸ وجود دارد، سهم‏ های بنیادی و صادراتی کماکان گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اما از سایر صنایع، به خصوص سهمهای دارای پتانسیل تجدید ارزیابی یا صنایعی که احتمال حذف ارز ۴۲ هزار ریالی در سال بعد برای آنان وجود دارد، نباید غافل شد؛ با توجه به گزارشهایی که اخیرا روانه کدال شده است، شرکتهای متفاوتی از صنایع مختلف از برنامه خود برای تجدید ارزیابی داراییها پرده برداشتهاند.

اصغری در پایان تصریح کرد: با توجه به ماهیت بودجه و شرایط اقتصادی کشور، برای سال آتی نیز انتظار تورم بالاتر از سود بانکی وجود دارد؛ بنابراین برای پوشش تورم، سرمایهگذاری در سهام توصیه میشود، ولی برای افراد فاقد دانش مالی، سرمایهگذاری در سهام از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی پیشنهاد میشود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا