امور زیربناییتعاون و اشتغال

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری صنایع فرهنگی کشور

وزیر کار با اشاره به صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلاری صنایع فرهنگی کشور در سال گذشته، گفت: اگر به اندازه جمعیت کشور از بازار جهانی سهم داشتیم، حجم صادرات کشور تا ۵ میلیارد دلار امکانپذیر بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری امروز یکشنبه ۶ دی ماه در مراسم رونمایی از بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی که در محل فرهنگستان هنر برگزار شد با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی بخش‌های فرهنگی و خلاقانه بسیار بالاست، اظهار داشت: براساس طبقه بندی و آمارهای یونسکو در سال ۲۰۱۳ نزدیک به سی میلیون اشتغال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی وجود داشته و حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار نیز گردش مالی در صنایع ایجاد شده است که بیشترین سهم آن متعلق به قاره آسیا و اقیانوسیه با ۳۴ درصد سهم از ارزش افزوده و ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فرصت شغلی است.

شریعتمداری تأکید کرد: البته اگر طبقه بندی آنکتاد که شمول بیشتری دارد، مد نظر قرار گیرد حجم اقتصاد خلاق در سال ۲۰۱۳ بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا خواهد بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میزان صادرات محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار بوده که سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیش از کشورهای توسعه یافته و معادل ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشور چین به عنوان بزرگترین صادر کننده صنایع خلاق کشور با صادرات معادل ۱۶۸ میلیارد دلار محسوب می‌شود، افزود: پس از آن با فاصله بسیار زیاد کشورهای آمریکا، فرانسه، هنگ کنگ، ایتالیا، انگلیس و هند قرار دارند.

شریعتمداری با بیان اینکه در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با صادرات ۸.۷ میلیارد دلار رتبه ششم کشورهای در حال توسعه را در اختیار داشته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ صادرات صنایع فرهنگی کشورمان حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که سهم عمده آن صنایع دستی و به ویژه فرش دستباف است.

وی افزود: اگر ما به اندازه جمعیت کشور از بازار جهانی و صادرات این حوزه سهم داشتیم، باید بازار داخلی بین ۲۲.۵ تا ۳۶ میلیارد دلار و یا به قیمت امروز بین ۲۲۵ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و حجم صادرات کشور بیش از ۵ میلیارد دلار باشد که البته اگر به جایگاه و نقش کشورمان در فرهنگ، تاریخ و هنر جهان، توجه کنیم این سهم باید بسیار بیش از این باشد که این موضوع نشان می‌دهد حوزه فرهنگ جای کار بسیار دارد و در این حوزه فرصت‌های شغلی و خلق ثروت بسیاری نیز قابل دسترس است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: به عنوان یکی از زیر حوزه‌های صنایع خلاق می‌توان به تولید بازی‌های دیجیتال اشاره کرد که حجم بازار جهانی آن در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است. در سال ۹۷ حجم بازار ایران ۹۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۳۹۵ میلیارد تومان آن سهم بازی و از این بازار فقط ۱۴ درصد در اختیار بازی‌های ایرانی بوده است. مابقی نیز در اختیار بازی‌های خارجی قرار داشته است که این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد تا چه اندازه تقاضا هم در بازار داخلی و هم در بازار بین المللی وجود دارد و در صورت برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاهی و جلب مشارکت بخش خصوصی می‌توان در این حوزه نسبت به ایجاد کسب و کارهای جدید و خلق ثروت، اقدام کرد.

وی همچنین تأکید کرد: به رغم اینکه گزارشات جهانی نشانگر این است که هوش مصنوعی و اتوماسیون در همه حوزه‌ها به حذف شغل منجر خواهد شد اما در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی تا ۸۵ درصد فرصت‌های جدید شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی وظیفه و مأموریت توسعه زیست بوم صنایع خلاق بر بستر پلتفرم‌های فناورانه و به خدمت گرفتن فناوری برای توسعه صنایع خلاق و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است، ادامه داد: این رویکرد در نوع خود منحصر به فرد بوده و با توجه به دوری نسبی فعالان صنایع فرهنگی و خلاق از حوزه‌های فناورانه و نیز ناکارآمد بودن ساختار حکمرانی توسعه این صنایع در سطح کشور، نیازمند تمرکز و توجه به همه اجزای توسعه زیست بوم فناوری‌های فرهنگی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: هدف این بنیاد عرضه محصولات صنایع خلاق بر بستر اینترنت و یا تولید محتوای دیجیتال برای این صنایع نیست بلکه این موارد فقط بخش‌های محدودی از زیست بوم فناوری‌های فرهنگی هستند و ایجاد راهبری پلتفرم‌های مرتبط با فناوری‌های تحول آفرین جهت توسعه کل صنایع خلاق و فرهنگی اعم از هنر و صنایع دستی تا خدمات خلاق است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا