امور زیربناییراه و ساختمان

۵۸ درصد ثبت نام شدگان مرحله اول اقدام ملی مسکن حائز شرایط هستند/ اجازه هرج و مرج در ساخت و ساز را نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۴۲ درصد ثبت نام شدگان طرح اقدام ملی مسکن واحد شرایط نیستند و ۵۸ درصد معادل ۱۴۰ هزار نفر در ثبت نام حائز شرایط تشخیص داده شدند، هفت معیار فعالیت سازمان های نظام مهندسی ساختمان را در دوره جدید تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان دادمان، با اعلام اینکه روند استقرار شورای هشتم و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور روند مناسبی داشت، گفت: هفت معیار باید ملاک عمل سازمان های نظام مهندسی ساختمان باشد که شامل انسجام و هماهنگی در سازمان نظام مهندسی و پرهیز از اختلاف، ایجاد وحدت رویه، سلامت و شفافیت مالی و قاطعیت  در برخورد با فساد، نوآوری در عملکرد، تعهد سازمان و فردی، هماهنگی با مسئولان استانی و مردم داری و پرهیز از ایجاد نارضایتی در جامعه است.
 
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن و اقدام ملی مسکن، با اعلام این مطلب که هم اکنون غربالگری مرحله اول ثبت نام به پایان رسیده است، گفت: ۴۲ درصد ثبت نام شدگان مرحله اول معادل ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته نشدند و در مقابل ۵۸ درصد ثبت نام شدگام معادل ۱۴۰ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.
 
اسلامی ادامه داد: مقادیری زمین در شهرهای مختلف به متقاضیان واگذار می شود و با تشکیل مثلثی متشکل از مردم، سازمان های نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی ساخت و سازهای این طرح اجرایی و عملیاتی می شود. انتظار است تا نهصت خانه سازی در کشور ادامه یابد.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین اعلام کرد: تلاش می شود قبل از اتمام سال ۹۸ ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن انجام شود و متقاضیان بیشتری در این طرح وارد شوند.
 
وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم نامه با دیگر وزارتخانه‌ها همچون وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را اقدامات موثر وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن برشمرد و افزود: این حجم فراوان در ساخت واحدهای مسکونی فرصت‌های ساخت و ساز مسکن را به وجود می‌آورد و فرصت خوبی است تا سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خود را در خدمت این طرح، قرار دهند.
 
اسلامی تحرک در عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور را راهکاری مناسب برای رضایت نسبی در جامعه عنوان کرد.
 
شفافیت مالی در نظامات  مهندسی موجب اعتمادسازی است

 
اسلامی همچنین خطاب به خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، خواستار تشویق مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی ساختمان برای تحرک بخشیدن به بخش مسکن شد.
 
وی تصریح کرد: شفافیت مالی در نظامات مهندسی موجب اعتمادسازی بین جامعه خواهد شد و بنابراین انتظار است تا این مهم مورد توجه جدی قرار بگیرد.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در توضیح هفت معیار فعالیت سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: عدم شفافیت مالی در سازمان های نظام مهندسی در گذشته لطمات جبران ناپذیری را به جامعه مهندسی کشور وارد کرد و در این دوره انتظار است تا هزینه ها و نحوه مدیریت منابع به شکل مداوم و برخط باشد و شفافیت مالی در نظام مهندسی ساختمان کشور ایجاد شود.
 
اسلامی ادامه داد: لذت انسجام و هماهنگی سازمان‌های نظام مهندسی را جامعه دریافت می‌کند و برون‌دادش نتایجی است که مردم در ساخت و سازهای حرفه‌ای شاهد آن خواهند بود.
 
برخورد جدی با سازمان‌هایی که خلاف دستورالعمل‌ها رفتار کنند
 
وی تصریح کرد: اثرات مثبت حضور و فعالیت سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور، به جان و مال مردم مربوط است و به همین دلیل انسجام و هماهنگی و ایجاد وحدت‌رویه در آن سازمان‌ها برای همه ما و مردم حائز اهمیت است.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص ایجاد وحدت رویه در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان رعایت شود و حتما با سازمان‌هایی که خلاف رویه‌ها و دستورالعمل‌ها رفتار کنند برخورد جدی می شود.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم نوآوری در عملکردها را از دیگر محورهایی برشمرد که اعضای سازمان‌های نظام مهندسی باید بر‌ آن همت گمارند و ادامه داد: مهندسان باید به دانش روز مجهز شوند تا بتوان در خصوص عدم اتلاف مصالح و مواد، انرژی و دیگر موارد در ساختمان‌ها همت گماشت.
 
وی تجهیز مهندسان به دانش روز و فناوری‌های نوین را گام برداشتن در جهت صنعتی سازی برشمرد و تصریح کرد: صنعتی سازی به معنای انبوه سازی نیست و به همین دلیل نیز باید با دانش روز و بهره وری از نوآوری به این مهم دست یافت.
 
اسلامی تاکید کرد: اجازه هرج و مرج در ساخت و ساز را نمی دهیم و تلاش می کنیم تا آیین نامه کنترل شهرسازی به زودی تدوین شود.
 
وی گفت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید سازمان معیار رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان باشند و با ایجاد تعهد فردی و سازمانی امضافروشی برای همیشه از صنعت ساختمان حذف شود.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم مهارت آموزی به جوانان را یکی از مهمترین کارهایی عنوان کرد که باید ملاک عمل قرار بگیرد و توضیح داد: برای آنکه مهندسان مسیر رشد را طی کنند باید به ورزیدگی برسند و در انجام اینکار قطعا آموزش های مستمر و هماهنگ چاره ساز است.
 
وی در پایان هماهنگی با استان‌ها و استانداران و ایجاد تعامل با آنها را از رویکردهایی برشمرد که باید ملاک عمل قرار بگیرد و گفت: انتظار است تا سازمان های نظام مهندسی ساختمان، نسبت به اقشار ضعیف جامعه توجه بیشتری نشان دهند و در بخش های محروم در خصوص ساخت مسکن خدمات حداقلی و رایگان را به این قشر ارایه دهند. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا