صنعتصنعت، معدن، تجارت

لزوم اقدامات تحولی برای رسیدن به آموزش پویا برای نسل آینده

هفتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی توسط انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی با همکاری مراکز دانشگاهی، صنعتی و اداری کشور با موضوع “نقش فناوری‌های نوین در آموزش و یادگیری منابع انسانی” در مرکز همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پنل تخصصی تحول دیجیتال در این کنفرانس درخصوص آموزش عالی در عصرتحول دیجیتال به سخنرانی پرداخت.
وی درخصوص این که چه چیزی تحول دیجیتال نیست، اظهار داشت: انجام تولید به روش سنتی و راه‌اندازی یک وب‌سایت فروش، یا تجهیز بدون استراتژی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تحول دیجیتال نیست. آنلاین کردن برخی فعالیت‌ های سنتی کسب‌ و کار، همچنین دیجیتالی کردن تجربه مشتری، تحول دیجیتال نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن معرفی کتاب نقشه راه تحول دیجیتال یادآور شد: دیجیتالی شدن مستلزم یک تحول فکری و عملی از چارچوب‌های سنتی به سمت پارادایم‌های جدید کسب‌وکار است. به همین نسبت، تحول دیجیتال فقط یک موضوع فناورانه نیست، بلکه لازمه آن تغییر ذهنیت، شیوه تفکر و اتخاذ استراتژی‌های جدید در کل زنجیره ارزش است. برای آنکه یک کسب‌وکار به معنی واقعی دچار تحول دیجیتال شود، باید در مدل کسب‌وکار خود، شیوه تعامل با مشتریان و سایر ذی‌نفعان، شیوه خلق و انتقال ارزش، نوآوری و بسیاری از پارادایم‌های دیگر بازاندیشی کند.
وی افزود: تحول دیجیتال یعنی خروج از وابستگی به مسیر چرا که سازمان ها معمولا در نیمه عمر دچار یک وابستگی به مسیر می شوند و این وابستگی می‌تواند نهادها را «ناکارآمد» کند، سازمان های وابسته به مسیر به‌سادگی و به‌سرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.
کیانی بختیاری تصریح نمود: تحول دیجیتال یعنی دوسو توانی که منظور از دوسو توانی یعنی توانایی کار کردن با هر دو دست چپ و راست و به طور همزمان و برابر. دووجهی بودن یک سازمان یعنی توانایی بهره‌برداری از وضع موجود و همزمان اکتشاف افق های جدید برای موفقیت.
وی تاکید کرد: تحول دیجیتال یعنی ارتقاء شایستگی‌ها که از یک سو شامل شایستگی‌های سازمانی نظیرچابکی؛ نوآوری باز؛ فرهنگ به‌اشتراک‌گذاری دانش و انعطاف‌پذیری می شود و از سوی دیگر دربردارنده شایستگی‌های فردی همچون ارزش‌آفرینی از داده ،مهارت‌های خلق داده، داده‌کاوی، تجزیه و تجلیل داده ؛چندمهارتی بودن و خلاقیت است.
کیانی بختیاری در ادامه با بیان این نکته که تحول دیجیتال یعنی پذیرش مولفه های انقلاب صنعتی چهارم، به تشریح مقوله انقلاب صنعتی چهارم در عصر تحول دیجیتال؛ مولفه های بنیادین و برخی از فناوری های مورد توجه در آن پرداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به موضوع شکل گیری شیوه نوین کسب و کار در عصر مجازی پرداخت و در خصوص گروه های شغلی مورد تقاضا در صنعت ۴.۰ یادآور شد: در صنعت ۴.۰ شغل های نوظهوری مثل طراح اکوسیستم سایبری؛ متخصص کلان داده و تحلیل داده؛ آموزش‌دهنده ربات؛ معمار فرهنگ مجازی؛ یکپارچه‌ساز هوش مصنوعی، داده‌ها و استعدادها؛ طراح پلتفرم های کسب و کار؛ طراح پلتفرم ها و اکوسیستم آموزشی؛ متخصص شبکه و زنجیره های بلوکی؛ متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و… پدید می آیند.
وی ضمن طبقه بندی نسل ها در ایران و جهان اظهار داشت: بیش از یک چهارم جمعیت در کشور متعلق به متولدین سال ۱۳۷۰ به بعد یا اصطلاحا نسل Z است که دارای نیازهای آموزشی جدیدی است که باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.
کیانی بختیاری با مقایسه نسل های مختلف آموزش گفت: در حالی که کاربرد رایانه و اتصال به اینترنت و ارسال پیام های الکترونیکی مختص نسل سوم است، ویژگی نسل چهارم آموزش بازیابی اطلاعات و دارا بودن ظرفیت تعاملی می باشد که در نسل پنجم آموزش جای خود را به الگوی یادگیری هوشمند و انعطاف پذیر، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال خواهد داد.
وی در خصوص آینده بازار کار با بیان این نکته که ۱۵ شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمی‌دانند تصریح کرد: اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که این روند به ‌مرور زمان همه ‌گیر شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی آینده بازار کار را تغییر مسیر از مدرک گرایی به خلاقیت گرایی دانست و گفت: ساختار کسب و کار ها در عصر تحول دیجیتال پلتفرمی خواهد بود چرا که پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند. به ‌بیان ‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.
وی درباره آموزش در انقلاب صنعتی چهارم و ویژگی دانشگاه های دانشگاه‌های هوشمند پلتفرمیک گفت: در این دانشگاه ها شاهد افزایش ارتباط بین تمام طرف‌های درگیر در زنجیره ارزش آموزش عالی (دولت، صنعت، دانشگاه، مردم، محیط زیست و …) و توسعه اکوسیستم آموزشی و نوآوری؛ ارائه مدارک بین‌رشته‌ای، چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای و همچنین آموزش به عنوان خدمت هستیم و موسسات آموزش عالی با مسئولیت اجتماعی مشخص و ذینفعان متعدد فعالیت می کنند.
کیانی بختیاری با بیان این نکته که در عصر تحول دیجیتال تغییراتی در حوزه آموزش و یادگیری اتفاق می افتد، تاکید کرد: در تحول دیجیتال پیدایش یادگیری مادام عمر و ورای مرزهای زمانی و مکانی خواهد بود. علاوه بر این شاهد پویایی نقش استاد و شاگرد و تعویض نقش آنها در زمان‌های مختلف و پیدایش دانشگاه نسل چهارم و مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و حل مسائل واقعی جامعه و محیط پیرامونی خود، خواهیم بود.
وی تصریح نمود: در شیوه های آموزش نیز تغییراتی اتفاق می افتد از جمله اینکه ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و رایگان خواهد بود و یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس انجام می شود. همچنین یادگیری از طریق شبکه‌ها و انتقال تجارب صورت می پذیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن معرفی بهترین ارائه دهندگان کسب و کار پلتفرمی آموزش در جهان در خصوص سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی اظهار داشت: یکی از جدیدترین آموزش های موثراستفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دوره‌های آموزشی است. در هم آمیزی فناوری اطلاعات، سیستم های شبیه سازی و ارائه بازخورد فوری، باعث ایجاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد در مسائل شبیه به محیط واقعی کسب و کار می‌شود و دانشگاه های معتبر جهان در این زمینه دستاوردهای قابل توجهی دارند.
وی از تکنولوژی واقعیت مجازی و تورهای مجازی بازدید بعنوان دیگر سیستم‌های کمک آموزشی الکترونیکی یاد کرد.
کیانی بختیاری در خصوص اقدامات تحولی مورد نیاز برای رسیدن به آموزش پویا برای نسل آینده اظهار داشت: به مدیران،‌ اساتید و دانشجویان نسبت به این تغییرات و لزوم همراستایی برنامه‌ها با تحولات آگاهی بخشی موثر صورت پذیرد.همچنین شناخت دقیقی از تغییرات و دگرگونی‌های مورد نیاز بعمل آید و نقشه‌راه تحول صنعت آموزش عالی مطابق با آن تدوین گردد.
وی افزود: لازم است در نوع نگرش به دانشجو از انباره اطلاعات به عامل تغییر و حل مسائل و معضلات کشور براساس رویکردهای ابتکاری و خلاقانه تغییر صورت گیرد و بسترهای سخت‌افزاری / نرم‌افزاری / مغزافزاری و سازمان افزاری در زیست بوم آموزش عالی و توسعه آموزش های پلتفرمی و مجازی آماده سازی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان تاکید نمود: علاوه بر این به ‌روزآوری و متناسب‌ سازی محتوای آموزش و روش ارائه برای تربیت جامعه نخبه کشور برای مواجهه با تغییرات شگرف آتی در سطح کسب و کار ، صنعت و جامعه صورت پذیرد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا