صنعت، معدن، تجارت

آغاز استحصال نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز استحصال نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی خبر داد و گفت: این عناصر تا ۱۰۰ برابر ارزش در بازارهای جهانی معامله می شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، خداداد قریب پور در مراسم «افتتاحیه پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی» که در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد، گفت: بخش معدن و صنعت معدنی ایران از امروز رسما وارد تولید نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی شد که این محصولات در صنایع هوافضا، خودروسازی ها، و سایر صنایع کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: عناصر نادر خاکی قیمتی در محدوده ۵ دلار تا ۵۰ دلار دارند که البته گاهی تا ۶۰ دلار نیز افزایش می یابد. این در شرایطی است که در مواقع لزوم قیمت این عناصر در بازارهای جهانی به صد برابر نیز افزایش می یابد بنابراین استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که مجموعه های صنعتی بتوانند در این حوزه به لحاظ فناوری و تحقیقات وارد شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در اکتشافات عمیق وارد شده و تا عمق ۱۰ هزار کیلومتری نیز پیش رفته ایم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در بخش معدن کشور به خوبی استفاده نماییم.

قریب پور از انجام کار مشترک تحقیقاتی با دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: قرار است بر روی متدولوژی اکتشافات عمیق کار کنیم تا بتوانیم در عمق آن وارد شده و به استخراج مواد معدنی بپردازیم.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خاطرنشان کرد: کاهش گازهای گلخانه ای یکی از استراتژی های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بر این اساس بنا داریم همگام با استانداردهای جهانی، کار را پیش ببریم که به این منظور طرح تحقیقاتی بر روی ۴۴ واحد ایمیدرو آغاز شده تا میزان گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.

وی از برنامه ریزی برای استحصال مواد معدنی از باطله ها خبر داد و تصریح کرد: باطله ها معادن بزرگی هستند که می توان با کار بر روی آنها از مزایایشان استفاده کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمرکز بر روی بخش ایمنی و بهداشت خبر داد و گفت: بنا داریم بر روی بخش ایمنی و بهداشت تمرکز کنیم تا بتوانیم در بخش واکنش سریع وارد شده و اگر سد دفاعی شکست به خوبی آن را مدیریت نماییم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا