اقتصاد کلان

اختصاص۵۰۰۰ میلیارد تومان به بخش آموزش/ ساماندهی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ از مصوبه این کمیسیون برای اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بخش آموزش در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی قوامی در آخرین نشست خبری خود برای تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ گفت: براساس مصوبه کمیسیون، ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بخش آموزش اختصاص یافت که از این میزان ۳۷۵۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان، معلمان حق‌التدریس، مدارس شبانه‌روزی، هنرستان‌ها، سرانه دانش‌آموزی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: به موجب این مصوبه ۱۲۵۰ میلیارد تومان نیز به آموزش عالی، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، جهاد کشاورزی، پارک علم و فناوری، پژوهش‌های کاربردی و وزارت بهداشت برای بیمه سلامت تخصیص می‌یابد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم اسرافین در مجلس یادآور شد: پیش از این کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ مصوب کرده بود اگر در سال ۹۹ افزایش صادرات فراورده‌ها یا نرخ ارز و یا کاهش مصرف فراورده‌ها را داشتیم منابع حاصله به یارانه نان و خرید تضمین گندم اختصاص یابد که در مصوبه دیگر بنا شد پاداش والدین شهدا نیز از این محل پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون اجازه داده شد از محل منابع مسکن مهر برگشتی به بانک‌ها مربوط به اقساط مسکن مهر ۴۰۰۰ تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده‌گذاری به بازنشستگانی که حداقل ۵ سال از بازنشستگی‌شان می‌گذرد و در ۱۰ سال گذشته، خود و همسرشان فاقد مسکن بودند، اختصاص یابد.

قوامی یادآور شد: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد ۵۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها برای توانمندسازی و پرداخت تسهیلات، توسعه تأسیسات خانگی و کارگشایی امور با پیشنهاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در اختیار متقاضیان روستایی قرار بگیرد.

وی افزود: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق همه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم، نهادهای عمومی غیردولتی، بنیادها و آستان‌های مقدسه که به هر شکلی از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند مکلف شدند حمایت‌ها و کمک‌های خود را به تفکیک کدملی فرد در سامانه وزارت کار ثبت کنند. اطلاعات سامانه در اختیار تمام دستگاه‌ها قرار داده می‌شود تا بعد از ثبت اطلاعات وزارت رفاه امکان استعلام و استحقاق‌سنجی افراد دریافت کننده حمایت را در اختیار نهادهای حمایت کننده قرار دهند. اگر دستگاه‌های موضوع این بند که باید اطلاعات‌شان را ثبت کنند هر گونه پرداختی بدون ثبت داشته باشند در حکم تصرف در اموال عمومی خواهد بود.

به گفته قوامی در این مصوبه بانک‌ها و موسسات مالی نیز موظف شدند تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی را به تفکیک کد ملی در سامانه مذکور ثبت کنند و وزارت رفاه نیز مکلف است امکان ثبت اطلاعات حمایت‌های انجام شده خود و استعلام استحقاق‌سنجی را برای نهادهای خیریه نیز فراهم کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق صندوق کارآفرینی امید می‌تواند در توزیع اعتبارات تسهیلات پرداختی به پروژه‌های بخش گردشگری منابع اشتغال روستای و عشایری و صنایع دستی نقش داشته باشد.

قوامی از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق برای اعطای تسهیلات فاینانس به نوسازی ناوگان تجاری نیز خبر داد و افزود: در مصوبه دیگر به سازمان تأمین اجتماعی اجازه داده شد با هدف تسهیل وصول مطالبات خود تمام یا قسمتی از جریمه‌های قطعی شده تا پایان سال ۹۷ در قانون تأمین اجتماعی را بنا به درخواست کارفرما و با توجه به دلایل ابرازی با در نظر گرفتن سوابق گذشته و خوش حسابی واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی به تشخیص و موافقت این سازمان مورد بخشودگی قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق در اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و برای تحقق اهداف دستگاه‌های اجرایی این دستگاه‌ها مجازند عنوان، سنجه عملکرد، مقدار و قیمت تمام شده فعالیت‌های ذیل برنامه‌های مصوب خود را مشروط به آنکه در جمع اعتبارات آن تغییری ایجاد نشود با پیشنهاد مشترک با بالاترین مقام دستگاه اجرایی، دستگاه سیاست‌گذار و سازمان برنامه در سقف اعتبار مصوب همان برنامه اصلاح کند.

قوامی همچنین گفت که طبق مصوبه دیگر این کمیسیون وزارت بهداشت مکلف شد در سال ۹۹ نسبت به ساماندهی شبکه توزیع تجهیزات، ملزومات پزشکی و مواد غذایی اقدام کند.

وی با اشاره به پایان فعالیت کمیسیون تلفیق بودجه خاطر نشان کرد: البته در مورد تبصره ۴ بودجه در خصوص برداشت از صندوق توسعه نیازمند اذن رهبری هستیم و مقرر شد پس از اجازه ایشان این اعداد در سرجمع منابع بودجه لحاظ شود.

قوامی با بیان اینکه گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه سال آینده از هفته آینده چاپ می‌شود و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، گفت: بررسی لایحه بودجه نیز از پنجم اسفند در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد. ما از همه دلسوزان می‌خواهیم پیشنهادات خود را درباره بودجه به ما ارسال کنند چرا که امکان اصلاح آن در صحن علنی وجود دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد مالیات بر خانه و خودروهای لوکس و همچنین خانه‌های خالی گفت: این مصوبات فتح بابی بوده که امیدواریم زمینه‌ای برای ارائه لایحه جامع مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی شود.

وی در پایان با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد ادغام یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی افزود: تکلیف مجلس به دولت این است که پردرآمدها را شناسایی و کسانی که استحقاق یارانه ندارند را حذف کند. دولت باید با جدیت برای حذف یارانه سه دهک بالا تلاش کند تا بتوان به هفت دهک دیگر یارانه معیشتی و نقدی با کیفیت و مبلغ بیشتری پرداخت کرد، و علاوه بر پرداخت یارانه سایر بخش‌ها به صورت کلی بهره‌وری پرداخت یارانه افزایش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا