اقتصاد کلان

پرداخت مالیات شرکت‌های ادغامی به عهده کیست؟

کلیه تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت‌هایی که با تاسیس شرکت جدید یا با حفظ شخصیت حقوقی یک شرکت، در هم ادغام یا ترکیب می‌شوند، به عهده شرکت جدید یا موجود است و آن‌ها موظف به پرداخت نیم در هزار حق تمبر هستند. همچنین اگر با ادغام یا ترکیب، درآمد به هر یک از سهامداران در شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌ شده تعلق گیرد، مشمول مالیات خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت‌هایی که با تاسیس شرکت جدید یا با حفظ شخصیت حقوقی یک شرکت درهم ادغام یا ترکیب می‌شوند، از لحاظ مالیاتی مشمول مالیات می‌شوند که طبق آن با تاسیس شرکت جدید یا افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه‌های ثبت شده شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده، موظف به پرداخت نیم در هزار حق تمبر است. البته انتقال دارایی‌های شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود، به ارزش دفتری و عملیات شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده در شرکت جدید یا شرکت، مشمول مالیات تعیین شده در این قانون نخواهد بود.

همچنین عملیات شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده در شرکت جدید یا شرکت موجود، مشمول مالیات دوره انحلال موضوع بخش مالیات بردرآمد این قانون نخواهد بود و استهلاک دارایی‌های منتقل شده به شرکت جدید یا شرکت موجود باید براساس روال قبل از ادغام یا ترکیب ادامه یابد.

همچنین بخوانید

هرگاه در نتیجه ادغام یا ترکیب، درآمد به هر یک از سهامداران در شرکت‌های ادغام یا ترکیب‌شده تعلق گیرد، طبق مقررات مشمول مالیات خواهد بود؛ همچنین، کلیه تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده به عهده شرکت جدید یا موجود است.

مقررات انحلال اشخاص حقوقی

لازم به ذکر است که برای انحلال اشخاص حقوقی، مقرراتی در نظر گرفته شده که شامل ارائه اظهارنامه صورت دارایی و بدهی و تکلیف مدیران تصفیه در این زمینه است.

طبق مواد قانون مالیات‌های مستقیم، آخرین مدیران اشخاص حقوقی مکلف هستند قبل از تاریخ تشکیل مجمعی که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت دعوت می‌شوند، اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی شرکت را در تاریخ دعوت، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه کنند.

همچنین مدیران تصفیه باید ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها)، اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت را تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه و مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده اشخاص حقوقی (شرکت‌ها)

برای تشکیل پرونده اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) مدارکی همچون اصل و تصویر آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور یا آگهی ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی، اصل و تصویر آخرین آگهی تغییرات، اصل و تصویر اساسنامه، اصل و تصویر شرکت‌نامه یا اظهارنامه ثبت شرکت‌ها، اصل و تصویر کارت بازرگانی، اصل و تصویر مجوز تاسیس کارگاه یا کارخانه، اصل و تصویر پروانه بهره‌برداری (در مورد معادن پروانه بهره‌برداری یا قرارداد استخراج) لازم است.

علاوه بر این، مدارکی همچون اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه صاحبان امضای مجاز، گواهی امضای صاحبان مجاز شخص حقوقی، اصل و تصویر سند مالکیت مجاز شخص حقوقی، اصل و تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل و اصل و تصویر وکالت نامه وکیل شخص حقوقی (در صورت دارابودن) برای تشکیل پرونده اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا