اقتصاد کلان

کدام خانه‌ها و خودروها مشمول مالیات جدید شدند؟

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در سال آینده واحدهای مسکونی لوکس و خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات تازه‌ای خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پارسا در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: آنچه کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده است، در حقیقت مالیات بر اصل ثروت است، به عبارت دیگر ما دو نوع مالیات در حوزه مسکن داریم، یکی مالیات بر نقل و انتقال که مالیاتی فراگیر است و همه افراد در زمان فروش خانه باید این مالیات را پرداخت کنند، حالا چه واحد مسکونی یا خودرو لوکس باشند یا نباشند اما مالیات پیشنهاد شده از سوی کمییون تلفیق، مالیاتی است که بر اصل ثروت تلقی می‌شود.

کدام خانه‌ها و خودروها مشمول مالیات جدید شدند؟  وی تاکید کرد: این موضوع قبلا نیز در قانون وجود داشته اما اجرایی نشده است، با این حال این مصوبه می تواند آغازی باشد بر دریافت مالیات از اصل ثروت که اقدام مثبت و مفیدی است.

همچنین بخوانید

 این مقام مسئول در جواب این سئوال که آیا شرایط اجرای این مصوبه وجود دارد یا خیر؟ گفت: بی‌تردید این امکان وجود دارد و با تصویب مجلس مصوبه مذکور اجرایی خواد شد.

پارسا اضافه کرد: این مالیات در یک سال باید دریافت شود از این رو زمان کافی برای تدوین دستورالعمل و اجرایی کردن این موضوع وجود دارد.

مبنای لوکس بودن خانه و خودرو چیست؟

خودروی لوکس یا خانه لوکس به چه خودرو و واحد مسکونی اطلاق می شود؟ این سئوال را کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مصوبه اخیر خود پاسخ داده است. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در سال اینده خودروهایی که قیمت بالاتر از یک میلیارد تومان دارند و واحدهای مسکونی که قیمت بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان دارند، مشمول پرداخت مالیات ویژه، یا همان مالیات بر ثروت خواهند شد. به این ترتیب در سال آینده مالک خانه‌ای با ارزش ۱۵ میلیارد تومان باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات پرداخت کند، اگر خانه‌ای ۲۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۲۵ میلیون تومان مالیات بپردازد.

در عین حال بر این اساس، خودروی سه میلیارد تومانی، مالیات سالانه ۱۵ میلیون تومان و خودروی پنج میلیارد تومانی نیز مالیات سالانه ۳۰ میلیون تومان را باید پرداخت کند.

سازوکار پرداخت مالیات چگونه است؟

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، وزارت مسکن، راه، سازمان ثبت اسناد، شهرداری‌ها و وزارت صنعت موظف‌اند امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک و نیروی انتظامی موظف است امکان دسترسی برخط اطلاعات مالکیت خودروها را برای سازمان امور مالیاتی کشور فراهم کنند. سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد اقدام و مراتب را به ‌نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برسانند. طبق این مصوبه همه مشمولان حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ پرداخت کنند.

تعویض پلاک خودروها و ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع‌ شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء، در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

نسبت‌ها چگونه تعیین شده است؟

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مقرر است واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر به نرخ زیر مشمول مالیات می‌شود:

۱ ــ نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار

۲ ــ نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار

۳ ــ نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار

۴ ــ نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار

۵ ــ نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار

در عین حال مالیات خودروهای لوکس با قیمت بالاتر از یک میلیارد تومان نیز به این شرح مشخص شده است.

۱ ــ نسبت به مازاد یک تا ۱.۵ میلیارد تومان، ۰.۵ درصد

۲ ــ نسبت به مازاد ۱.۵ تا سه میلیارد تومان، یک درصد

۳ ــ نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به بالا، ۱.۵ درصد

کدام بخش‌ها معاف هستند؟

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق واحدهای مسکونی در حال ساخت، املاک و خودروها در سال تملک، واحد مسکونی و خودرو متعلق به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات‎های مستقیم و خودروهای تولید داخل قبل از فروش توسط  کارخانه‌های سازنده و بالاخره خودروی وارداتی قبل از ورود توسط نمایندگان رسمی مشمول دریافت این مالیات نخواهند بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا