بورسبورس کالا

باز شدن گره های اقتصاد با ابزارهای مالی بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: بنده معتقدم که سازوکار و ابزارهای مالی بورس کالا می تواند راهی برای نجات اقتصاد گره خورده ایران و اصلاح بسیاری از روند ها باشد؛ در دنیا برای رفع مشکلاتی قبیل قیمت های کاذب، واسطه گری های مخرب، گلایه کشاورزان و فعالان بازارها از قیمت ها، تولید و مصرف نامتوازن کالاها و نوسانات غیرعادی، راهکاری مالی اتخاذ می کنند که ابزارهای مالی بورس کالا می تواند دوای درد این معضلات بازار کالاهای ایران باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از میزان، علی اکبر کریمی اظهار داشت: امروزه از فضای موجود در بورس های کالایی دنیا می توان ایده و درس های زیادی برای اصلاح روند های اقتصادی و مبادلات کالاها گرفت؛ البته در وهله نخست باید در میان فعالان صنایع این فرهنگ نهادینه شود که بورس کالا قیمت یک کالا را تعیین نمی کند بلکه یک بستر معاملاتی برای تامین نیاز تولیدکننده و مصرف کننده است و در ادامه بازارهای مالی این بورس نیز می تواند حتی نیاز سرمایه گذاران را برآورده کند.

کریمی با بیان اینکه بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضا است، ادامه داد: هم اکنون بورس کالا شفاف‌ترین فضایی است که عرضه و تقاضا مواد اولیه و کالاهای مختلف به صورت عمده در آن دیده می شود در واقع این مکانیزم شرایطی را ایجاد کرده است که قیمت حاصل از بازار عرضه و تقاضا منجر به تلاقی شفافیت و رقابتی بودن بازار می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید همه فعالان صنایع بدانند که بورس کالا به نوبه خود تعیین کننده قیمت کالا نیست و این حجم عرضه و تقاضاست که نرخ را کشف می کند؛ البته متاسفانه در برخی از مواقع محصولات از سوی برخی نهادهای تنظیم گر، قیمت‌گذاری می‌شوند که همین امر منشا مشکلات در بازار و نرسیدن مواد اولیه به تولیدکنندگان می شود که توصیه ما نظارت به جای دخالت در بازار است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: منطقی ترین و شفاف ترین ساز و کاری که برای قیمت کالاها در کشور فراهم است بورس کالاست به نحوی که هرچقدر استانداردها در اقتصاد رعایت شود، کارایی بورس کالا افزایش می یابد. در این میان باید به دنبال عرضه حداکثری کالاها در بورس باشیم تا استانداردهای محصولات نیز ارتقا یابد و تولیدکنندگان نیز برای تولید باکیفیت تر انگیزه لازم را پیدا کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اثرات تقویت عرضه کالاها در بورس کالا طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت:  فرایند عرضه و تقاضای کالاها در کشور طی چند سال گذشته از طریق بورس کالا انجام شده است که تجربه بسیار موفقی برای ایجاد شفافیت در معاملات و جلوگیری از رانت خواری و تبعیض بوده است. از طرفی بررسی میزان تولید و رشد صنایع طی این سال ها به وضوح نشان می دهد که حرکت به سمت واقعی شدن قیمت ها اثر مستقیمی در تحقق طرح های توسعه ای شرکت ها در بخش های فلزی و پتروشیمی داشته است.

ابزارهای ارزشمند مالی

به گفته کریمی، بورس های کالا ساز و کاری هستند که در دنیا جایگاه ویژه ای دارند و در بسیاری از کشورها معاملات تجاری و مالی از طریق بورس کالا انجام و قیمت ها به این وسیله به سراسر بازارهای بین المللی مخابره می شود.

او اظهار داشت: از جمله مشکلات امروز بازارهای ما قیمت های کاذب، واسطه گری های مخرب، گلایه از نوسانات قیمت ها و تولیدات نامتوازن است که در ابزارهای مالی بورس کالا همچون قراردادهای آتی برای همه این مشکلات پاسخ و راهکار وجود دارد. برای مثال وقتی در قرارداد آتی یک تولیدکننده می تواند محصولش را پیش از تولید و با قیمت مشخص در بورس کالا بفروشد خود را در برابر نوسانات قیمتی و همچنین نبود خریدار در آینده بیمه کرده است. در طرف مقابل هم خریدار در بازار آتی از امروز محصولی را برای چند ماه آینده می خرد که دیگر نگران نوسان بازار در طول مدت قرارداد نیست و از تامین محصول خود نیز اطمینان دارد؛ البته این تنها یک بخش از کارکردهای ابزارهای مالی بورس کالاست و معتقدم که اگر دولت و مجلس و خود صنایع حمایت کنند می توان از سخت ترین گردنه های اقتصادی نیز با فراگیر شدن ابزارهای مالی در بازار سرمایه به راحتی عبور کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا