بانکبانک و بیمه

بانک توسعه صادرات بیش از دومیلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد

دکتر صالح‌آبادی با اشاره به پروژه‌ های تامین مالی شده در بانک توسعه صادرات گفت: در حال حاضر بیش از دو میلیارد دلار پروژه در حال اجرا داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در نشستی با حضور شماری از نمایندگان رسانه ها ا اضافه کرد: پروژه پتروشیمی بوشهر به عنوان بزرگترین واحد تولیدی منطقه در حوزه پتروشیمی با رقم سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد یورو (۲.۵ میلیارد دلار) از محل فاینانس خارج از کشور انجام می شود که این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد این پروژه صادراتی است، افزود: اگر این طرح با ظرفیت کامل بهره برداری برسد سالی یک میلیارد دلار صادرات پتروشیمی کشور را افزایش خواهد داد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل بانک توسعه صادرات پروژه دیگر این بانک را تامین مالی مجتمع فولاد اردکان یزد با ظرفیت تولید ۹۶۰ هزار تن آهن اسفنجی عنوان کرد و گفت: منابع این پروژه با رقم سرمایه گذاری حدودا ۵۷ میلیون یورو ارزی و ۱۴۵ میلیارد تومان ریالی است که ۵۲ میلیون یورو و سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را بانک و مابقی را سرمایه گذار تامین کرده است.

مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم از اولویت های بانک در سال ۹۸ بوده است

دکتر صالح آبادی اظهارداشت : درسال ۱۳۹۸ بانک توسعه صادرات بسته ای تحت عنوان “مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم” را در سه بخش مراقبتهای اعتباری ، حمایت ها و مراقبتهای ارزی و بین المللی و مراقبت از مشتری با رویکرد بانکداری باز تهیه و تدوین کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در تشریح عملکرد اعتباری بانک اظهارداشت: تسهیلات پرداختی در بخش ارزی و ریالی در ۹ ماهه سال جاری معادل ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ۹ماهه سال گذشته، بوده است.

وی از رشد ۲۴ درصدی در اعطای تسهیلات ریالی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ نسبت به زمان مشابه در راستای حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی خبر داد و گفت : پنج هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط اعطا شده و همچنین وصول مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال مطالبات غیرجاری بالای ۵ میلیارد ریال در سال ۹۸ عملیاتی شده است.

به گفته دکتر صالح آبادی، تسهیلاتی که از طریق منابع بانک پرداخت می شود، با نرخ سود بین ۱۶ تا ۱۸ درصد و منابعی که از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود با نرخ سود ۱۱ درصد به صادرکنندگان اعطا می شود. همچنین براساس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که اخیرا ابلاغ شده، تسهیلاتی که از طریق تلفیق منابع بانک و صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود با نرخ سود میانگین ۱۴.۵ درصد است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اعلام این مطلب که پیش از ابلاغ بسته حمایتی، ۳۰۰ میلیارد تومان علی الحساب از سوی صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات پرداخت شده و اخیرا نیز ۵۰۰ میلیارد تومان واریز شده است، گفت: علاوه بر این قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به ما اختصاص یابد که جمعا یکهزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات پرداخت می شود.

صالح‌آبادی درباره تسریع در تعیین تکلیف تسهیلات غیرجاری بانک توسعه صادرات اظهار داشت: باوجود اینکه ۸۳ درصد تسهیلات بانک ارزی بوده و تنها ۱۷ درصد تسهیلات ریالی داریم، توانسته‌ایم معوقات را در بانک کاهش دهیم. همچنین اولویت دیگر بانک تدوین بسته خدمات ارزی برای ۱۵ کشور همسایه بوده است.

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات بانک سپرده محور نیست و جمعا ۴۰ شعبه در سراسر کشور دارد، گفت: به صندوق توسعه ملی درخواست داده ایم که بانک توسعه صادرات سهم بیشتری از منابع صندوق داشته باشد و خواستار افزودن هزار میلیارد تومان دیگر از منابع این صندوق به بانک هستیم.
ضرورت توجه اصحاب رسانه به حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خواستار توجه اصحاب رسانه به موضوع ضرورت حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان شد و آمادگی بانک توسعه صادرات را برای حمایت های تسهیلاتی در این حوزه اعلام کرد.
دکتر علی صالح آبادی افزود: یکی از اولویت های بانک در سال جاری حمایت از شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت‌هایی با ظرفیت صادراتی است. با ستاد نانو تفاهم‌نامه ای امضا شد و با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز همکاری هایی صورت گرفت تا تسهیلاتی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شود.
وی تصریح کرد: در همین زمینه قراردادی با صندوق توسعه ملی امضا شد و مقرر شد ۴۰۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات به این شرکت ها تخصیص داده شود که ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ سهم صندوق توسعه ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی بانک توسعه صادرات ایران تامین مالی خواهد شد.
وی به امضا تفاهمنامه با صندوق نوآوری و شکوفایی در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم صورت گرفته، تسهیلاتی با نرخ سود میانگین حدود ۱۲ درصد به شرکت های دانش بنیان پرداخت می شود.
دکتر صالح آبادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و دولت نیز بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید دارند، گفت: بانک توسعه صادرات این آمادگی را دارد تا به شرکت های واجد شرایط طبق قوانین موجود تسهیلات ارائه کند.

ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان

صالح‌آبادی با بیان اینکه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۳۷ میلیون یورو تامین مالی از محل خطوط ارزی ریفاینانس از بانکهای خارجی داشتیم، اعلام کرد : تمام مبالغ مذکورتسویه شده و تعهدی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره صادرات به عراق گفت: فرد دارنده دینار در عراق می تواند به کارگزار ما مراجعه کرده و دینار خود را تحویل دهد و از طریق حواله در کشور دیگری دریافت کند؛ همچنین اگر می خواهد ریال دریافت کند می تواند دینار را تحویل داده و معادل ریالی را در تهران دریافت کند. کارمزد صرافی بانک توسعه صادرات نیز کمتر از یک درصد خواهد بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به انتشار اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) گفت: عرضه این اوراق در بانک‌های ملی، ملت، صادرات و تجارت آغاز شده و ما نیز جزو بانک‌های متقاضی هستیم. بانک مرکزی به ۱۲ بانک در مرحله اول اجازه کار در این زمینه داده است. این اوراق می‌توانند ابزاری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بدون درگیر شدن منابع بانک باشند.

صالح‌آبادی تاکید کرد: اگر ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و در بخش تقاضا کنترل‌های لازم را داشته باشیم که ارز برای واردات کالاهای غیرضروری اختصاص نیابد، ارز غیرنفتی کفاف کل واردات کشور را خواهد داد.

وی اولویت اول واردات کشور را مواد اولیه کارخانه های موجود، مواد دارویی، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی ذکر کرد و گفت: این امر باعث می شود کارخانجات با ظرفیت مناسب تولید کنند و اشتغال کشور در سطح خوبی حفظ شود.

بانک توسعه صادرات اموال مازاد ندارد
وی اظهار داشت: اموال مازادی جز شرکت تامین سرمایه و کارگزاری نداریم که در بانک مرکزی در حال بررسی است و به احتمال زیاد شرکت‌های کارگزاری از واگذاری مستثنی باشند اما اگر در شورای پول و اعتبار به این نتیجه نرسند آمادگی واگذاری آنها وجود دارد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: خرید ارز اسکناس صادرکنندگان به صورت نامحدود به نرخ سامانه سنا (آزاد) را انجام داده و امسال ارز اسکناس صادرکنندگان را در کنار حواله‌های آنها خریداری کرده م که رقم آن قابل توجه بوده است.

صالح آبادی گفت: به هیچ عنوان و حتی یکی روز اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم و همواره در بازار بین بانکی، عرضه کننده وجوه بوده ایم .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا