امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن در کشور اجرایی شده است

قزوین- مجری طرح توسعه نوین آبیاری کشور گفت:تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هکتار آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی کشور اجرایی شده و سال آینده نیز با ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه این طرح ادامه می یابد.

عباس زارع در سفر به استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور رویکرد ما توسعه آبیاری نوین و خروج از کشاورزی سنتی است.

وی بیان کرد: با اختصاص اعتباراتی از صندوق توسعه ملی روند اجرای آبیاری نوین تسریع شده و در سال جاری ۲۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و یا در دست اجراست.

زارع تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

مجری طرح توسعه نوین آبیاری در کشور یادآور شد: تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده که نقش مهمی در افزایش راندمان و کم شدن مصرف آب داشته است…

وی افزود: امیدواریم با حمایتی که رهبری داشته‌اند و اجازه دادند از صندوق توسعه برای توسعه آبیاری استفاده شود در سال آینده هم با تخصیص بیشتر بتوانیم بخش بیشتری از اراضی را زیر پوشش قرار دهیم و این حمایت به تسریع در روند کارها کمک کند.

زارع تصریح کرد: افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه تولید و کاهش مصرف سم و کود شیمیایی و افزایش راندمان آبیاری در مزرعه از مزایای اجرای طرح‌های نوین آبیاری است که این کار موجب شده میزان راندمان کشت تا ۴۴ درصد در هر هکتار افزایش یابد.

اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی

زارع گفت: از محل صندوق توسعه ملی امسال ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۱,۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبیاری مدرن تخصیص یافته که می‌تواند به صیانت از منابع آبی کمک کند.

وی تصریح کرد: البته میزان تخصیص‌ها کمتر از میان مورد توقع است به طوری که تاکنون ۲۵ درصد تخصیص یافته که تا پایان سال هم بخشی تخصیص داده می‌شود اما تعهد برنامه نسبت به اجرای پروژه کامل انجام شده که کارها عقب نماند.

زارع افزود: سال آینده هم ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است که امیدواریم مانند سال‌های گذشته محقق شود.

مجری طرح توسعه نوین آبیاری در کشور اظهار داشت: بر اساس اعتباری که داده می‌شود حدود ۱۴۵ تا ۲۰۰ هزار هکتار بر اساس موافقت نامه اجرا می‌شود که بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی در صورت تأمین اعتبار تا ۲۵۰ هزار هکتار در سال قادریم آبیاری مدرن را پیاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر با کمبود اعتبار در این عرصه مواجهیم در حالی که الان ظرفیت فنی و اجرایی در کشور حدود ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن در سال است.

زارع اضافه کرد: در حال حاضر در کشور ۲۰۰۰ پیمانکار مشاور و ۳۵۰ تولیدکننده لوازم و تجهیزات آبیاری داریم که خوشبختانه بالای ۹۵ درصد وسایل و تجهیزات آبیاری در داخل تولید می‌شود و می‌توانیم نیازهای خود را بدون وابستگی به خارج در داخل تأمین می‌کنیم.

وی اظهار داشت: امسال موافقت نامه ما ۱۷۰ هزار هکتار است که تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته است.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا