بورسبورس اوراق

تعادل در بازار با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

وزیر نفت با اشاره به ضرورت شفافیت در بازار پتروشیمی بر ادامه عرضه این محصولات در بورس کالا تاکید کرد.

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه برگزاری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار سنا درباره شفافیت مبادلات در بازار پتروشیمی گفت: شفافیت در بازار محصولات پتروشیمی موضوعی بسیار مهم است و از این رو در حال حاضر تمام عرضه داخلی محصولات پتروشیمی در بورس کالا صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته در مقطعی به دلیل اختصاص قیمت یارانه ای به محصولات پتروشیمی ،شاهد تفاوت قیمت های رسمی و آزاد بودیم و همین امر به عاملی برای خرید برخی افراد که صنعت گر نبودند اما کد خرید داشتند منجر شد که طی رایزنی با وزارت صمت این موضوع برطرف شد.

همچنین بخوانید

به گفته وزیر نفت، پس از آنکه قیمت یارانه ای از بازار محصولات پتروشیمی برداشته شد ،  بازار  هم آرام گرفت و امکان واسطه گری در بازار حذف شد.

 زنگنه سپس با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال تولید و مصرف پت (پلی اتیلن ترفتالات) در حال حاضر ۲۰۰ هزار تن معادل تولید داخل در بورس کالا معامله می شود؛ در حالی که در سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برای این محصول تقاضا وجود داشت؛  زیرا قیمت پایه ای که در بورس عرضه می شد با آنچه در بازار بود بسیار تفاوت داشت اما در حال حاضر قیمت ها به یکدیگر نزدیک شده اند  و شاهد تعادل در بازار هستیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا