امور زیربناییتعاون و اشتغال

اشتغال ۴۰هزار نفر از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون ایران با اشاره به اشتغال ۴۰هزار نفری در دو سال گذشته از محل اجرای برنامه «اشتغال روستایی و عشایری»، از پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات این بانک به بخش تعاون خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حجت‌الله مهدیان امروز (یکشنبه ۲۷ بهمن ماه) در نشستی خبری با رسانه‌ها، ضمن تشریح عملکرد این بانک در حوزه اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری گفت: از بهمن سال ۹۶ برنامه اشتغال روستایی و عشایری با عاملیت چهار بانک توسعه تعاون ایران، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید اجرا شد و حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز برای پرداخت تسهیلات در این مناطق از محل صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع بانک‌ها اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سهم بانک توسعه تعاون از اعتبارات برنامه اشتغال روستایی و عشایری ۲,۴۷۶ میلیارد تومان است، افزود: طی دو سال گذشته تاکنون ۲,۰۷۶ میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده و ۴۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده نیز تا پایان سال جاری به متقاضیان دارای طرح‌های توجیهی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون با بیان اینکه تاکنون ۸۸ درصد اعتبارات اشتغال روستایی این بانک به متقاضیان پرداخت شده و ۱۲ درصد باقی‌مانده نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: این میزان تسهیلات تاکنون ۴۰ هزار شغل جدید در مناطق روستایی و عشایری ایجاد کرده است.

مهدیان گفت: نرخ تسهیلات اشتغال روستایی به تناسب منطقه جغرافیایی، بین ۴، ۶ و ۱۰ درصد است که متوسط تسهیلات اعطایی بانک توسعه تعاون ایران از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری ۶ درصد با دوره بازپرداخت ۹ ساله بوده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون افزود: موضوع کمبود سرمایه مهم‌ترین معضل بانک است و در حال حاضر سرمایه بانک توسعه تعاون ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است که افزایش سرمایه بانک به میزان ۲,۶۰۰ میلیارد تومان را نیز در دستور کار قرار دادیم. در این راستا ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه ۹۸، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۹۹ و ۶۵۰ میلیارد تومان نیز از محل خط اعتباری بانک مرکزی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون ایران با بیان اینکه سرمایه این بانک با احتساب منابع مذکور به ۳,۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در صورت افزایش سرمایه بانک ضمن اینکه نسبت کفایت سرمایه اصلاح و تقویت می‌شود، توان تسهیلات‌دهی بانک نیز افزایش خواهد یافت.

مهدیان، نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه تعاون را در حال حاضر بین ۱.۵ تا ۲ درصد عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق افزایش سرمایه، نسبت کفایت سرمایه بانک به ۸ درصد می‌رسد که این رقم حداقل استاندارد کفایت سرمایه در نظام بانکی است.

وی همچنین درباره دارایی‌های منجمد بانک بیان کرد: در حال حاضر مجموع دارایی‌های تأمین شده بانک حدود ۷۸ میلیارد تومان است که این رقم بسیار ناچیزی است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون ایران با بیان اینکه بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات با اولویت بخش تعاون، بیشترین سهم را از تسهیلات این بانک به خود اختصاص دادند، افزود: حدود ۷۳ درصد تسهیلات بانک به بخش تعاون اختصاص یافته که در اساسنامه بانک نیز تکلیف شده ۷۰ درصد از منابع بانک باید در اختیار بخش تعاون و ۳۰ درصد نیز برای سایر بخش‌ها پرداخت شود.

مهدیان همچنین با بیان اینکه تا پایان سال مجموع تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون به ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده در سال آینده میزان تسهیلات پرداختی این بانک به ۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که ۷۰ درصد آن در اختیار بخش تعاون قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بانک توسعه تعاون علاوه بر مشارکت در برنامه اشتغال روستایی و عشایری به عنوان یک برنامه ملی، در سایر طرح‌های ملی از جمله پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه و سایر تکالیف مشارکت کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا