صنعت، معدن، تجارت

استقرار نظام آزمون وسع کمکی برای شناسایی افراد فقیر است

وزیر تعاون از استقرار نظام آزمون وسع برای شناسایی دقیق افراد نیازمند خبر داد و گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که برای یارانه معیشتی اعتراض کرده بودند، اکنون یارانه می گیرند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سخنرانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در دور اول تنها ۱۲ درصد اعتراض از سوی خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده بود، صورت گرفت، گفت: مجموع شکایات اکنون به ۴.۵ درصد رسیده است؛ پس می توان اصلاحات را انجام داد؛ به هر حال استقرار نظام اطلاعاتی خانوارهای ایرانی و استقرار نظام آزمون وسع یک پتانسیل بسیار بزرگ برای مردم است.

وی افزود: نیازمندیم در جهت توانمندسازی مردم اقدام کنیم؛ اما آزمون وسع به شناسایی واقعی مردمی که نیاز به کمک دارند، منجر خواهد شد؛  این در حالی است که اگر می گوییم که ۶۰ میلیون نفر یارانه نقدی می گیرند، به مفهوم فقیر بودن آنها نیست، اما با آزمون وسع می توانیم به صورت دقیق افرادی را شناسایی کنیم که نیازمند هستند.

شریعتمداری گفت: مردم شکایات بسیاری کرده اند و هنوز هم بررسی ها ادامه دارد و اکنون بالغ بر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که شکایت کردند، یارانه معیشتی می گیرند.

تفکیک در شرکتهای متعلق به شستا آغاز شد

به گفته این مقام مسئول در دولت دوازدهم، لیست شرکتهای متعلق به شستا را تفکیک کردیم و سره و ناسره کرده و آن دسته از واحدهایی که به ما مربوط نبوده اند را برگرداندیم؛  این در حالی است که فولاد خوزستان و شرکت اکسین هر دو خصوصی شده اند که یکی به صندوق بازنشستگی و یکی به ستاد نیروهای مسلح واگذار شده است؛ این در حالی است که ناهماهنگی هایی در این رابطه رخ داده است؛ این در حالی است که برخی زنجیره های تولید شکسته شده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تحریم‌ها گفت: صورت ظاهری این تحریم‌ها آن است که قرار است فقط به دولت فشار بیاورد، در حالیکه منابع ارزی کشور را محدود کرده و جلوی فروش نفت و پتروشیمی گرفته شده است؛ پس نتایج آن به دلیل کمبود درآمدهای دولت، متوجه همه مردم ایران است؛ ضمن اینکه سفره مردم کوچکتر شده و خنجر دشمن در پهلوی ملت ایران فرو رفته است.

به گفته شریعتمداری، در این میان همه مردم در سختی قرار خواهند گرفت، اما کنار یکدیگر هستند تا مسیر توسعه را ادامه دهند.

شرایط بودجه ای کشور بسیار سخت است

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بودجه دولت در سال ۱۳۹۸ گفت: وقتی دولت بودجه‌ای را تقدیم مجلس با رقم ۴۷۰ هزار میلیارد می‌کند، در مرحله اول این بودجه به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد و در مرحله دوم به ۳۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد ولی امروز، این بودجه ۳۰۱ هزار میلیارد تومان شده است.

وی افزود: بودجه دولت در یک سال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان قابلیت عمل ندارد و طبیعی است با این شرایط تکانه‌های فوق‌العاده‌ای بر نظام اقتصادی کشور ایجاد شود؛ هر چند بودجه عمومی کل اقتصاد ایران نیست و اقتصاد ایران یک نظام مویرگی در کنار خود دارد که به این آسانی قابل گسیختگی نیست؛ اما به هر حال متاثر از این عوامل است.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود به فشاری که برخی کشورهای اروپایی به اقتصاد ایران وارد می کنند، اشاره کرد و گفت: با تاکید به سفیر فرانسه گفته‌ام که اگر با فشار آوردن به «پاستور» که یک طرف آن نهاد ریاست جمهوری و سوی دیگر آن قوه قضائیه و طرف دیگر قوه مقننه است، قصد دارید ملت ایران را از پا درآورید، سخت در اشتباه هستید و این خیالی باطل است؛ چراکه مردم ایران به طور خودکار، کار خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: حتی اگر همه عروق اصلی را ببندند؛ این قلب به کار خود ادامه می‌دهد و ایران به این آسانی‌ها از پای نمی‌ایستد؛ این در حالی است که به صراحت به سفیر فرانسه گفتم که فقط برای شما یک بی‌آبرویی می‌ماند که کشوری با سابقه بلند تاریخی با کشوری دیگر همکاری کند و خودش را نوکر آن کشور در جهان بخواند.

نباید به فکر فرار مالیاتی بنگاههای تولیدی بود!

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارهای مالیاتی گفت: باید از یکپارچگی نظام سه جانبه صحبت کنیم؛ زیرا کارگر، کارفرما و دولت به هم گره خورده است؛ این در حالی است که در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی فرار مالیاتی داشته باشد و از دودکش آن بنگاه اقتصادی، دود بلند می‌شود و یک عده در آن کار می‌کنند و تولید در جریان است نباید به فکر پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم.

وی افزود: باید اجازه دهیم چرخ‌های آن بنگاه اقتصادی به هر ترتیبی که ممکن است بچرخد حتی اگر ما بخواهیم به حق مالیات را وصول کنیم؛ این در حالی است که حسابرسی تامین اجتماعی چه ۱۰ ساله و صد ساله باید انجام شود.

شریعتمداری ادامه داد: امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که واحدهای تولیدی واقعی که در آن اشتغال در جریان است، کمک شوند تا در خدمت تولید قرار گیرند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا