بانکبانک و بیمه

طرح گام همچون شمشیری دولبه است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس بورس در خصوص احتمال موفقیت طرح گام گفت: در ایران به این دلیل که رشد اقتصادی وجود ندارد، طرح گام همچون شمشیری دولبه است، زیرا این اتفاق هم ممکن است باعث تشدید تورم و هم در صورت مدیریت درست، باعث کنترل تورم شود.

علیرضا باغانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با طرح گام بیان کرد:  طرح گام در راستای عملیات بازار باز بانک مرکزی است، این طرح در سایر کشورها برای مثال در ترکیه، زمانی که این کشور رشد اقتصادی داشت، اجرایی شده است.

وی در خصوص احتمال موفقیت طرح گام عنوان کرد: به نظر می‌رسد در کشور ایران به این دلیل که رشد اقتصادی وجود ندارد، این طرح مانند شمشیری دولبه باشد؛ زیرا این اتفاق هم ممکن است باعث تشدید تورم و هم در صورت مدیریت درست، باعث کنترل تورم شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: اتفاق خوبی که رخ داده این است که تیم بانک مرکزی متشکل از افرادی است که اشراف کامل بر بازارهای ملی، از جمله بازار سرمایه بانک مرکزی دارند و قصد دارند از طریق عملیات بازار باز برای پرداخت بدهی‌های دولت در قالب انتشار اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت، اوراق مرابحه و …. که حدود ۸۰ هزارمیلیارد تومان در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است، استفاده کنند.

باغانی در ارتباط با مزایای طرح گام تصریح کرد: این طرح باعث می‌شود که از فوران نقدینگی که در جامعه وجود دارد و بیش از هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی بدون پشتوانه داریم، جلوگیری شود، به دلیل اینکه ما در کشور بدهی خارجی نداریم و ریسک نکول اوراق در کشور نزدیک به صفر است؛ طرح گام راهکاری موثر و مثبت ارزیابی می‌شود و امید است که بتواند به کنترل بخشی از نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت جریان تولید و در نهایت کنترل تورم به صورت نسبی منتج شود.

وی ادامه داد: موفقیت یا شکست این طرح، بستگی به بانک‌ها به عنوان مجری این طرح دارد که به دلیل این‌که بانک‌ها تحولات ارزی مثبتی که در آنها اتفاق افتاد و نسبت کفایت به سرمایه آن‌ها به عنوان متغیر مهم تغییر کرده و بهبود پیدا کرد و از بحران فاصله گرفتند؛ احتمال این‌که این طرح به موفقیتی نسبی دست یابد بیشتر است.

این کارشناس بورس لزوم اجرای این طرح در حال حاضر اظهار کرد: البته ما هم‌چنان درگیر التهاب ارزی به شکل پنهان هستیم و شرکت‌های پتروشیمی‌ ما به این دلیل که چین که مشتری اصلی آن‌ها بوده، درگیر ویروس کرونا شده و به میزان سابق خرید نمی‌کند، تولید خود را به حداقل رسانده‌اند و از طرفی تحریم‌ها روز به روز بیشتر تشدید می‌شود و می‌توان گفت اقتصاد ما درون‌گراتر از قبل شده و تنها پاشنه آشیل اقتصاد در حال حاضر، نقدینگی است که با طرح گام و عملیات بازار باز اقتصاد تا حد زیادی این اقتصاد درون‌گرا کنترل خواهد شد.

باغانی اضافه کرد: این طرح، طرح علمی‌و اکادمیکی محسوب نمی‌شود ولی برای ایران که در حال حاضر از نظر اقتصادی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند گزینه خوبی است.

وی در ارتباط با علل افزایش شاخص بورس در هفته پیش تشریح کرد: علت افزایش شاخص بورس در هفته گذشته به عوامل متعددی بازمی‌گردد. دولت با محوریت سیاست گذار بازار پول یا بانک مرکزی و سیاست گذار بازار سرمایه یا سازمان بورس، برنامه‌ای را از دو سال گذشته با هدف کنترل نقدینگی در بازار سرمایه راه انداختند. متاسفانه روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور بدون پشتوانه تولید می‌شود، وقتی نقدینگی رشد می‌کند، نیاز است که تولید و صادرات و اقتصاد نیز همگام با آن رشد کند اما در کشور ما به دلیل اینکه کشور تورمی است و بانک ها و صندوق‌ها سود بدون پشتوانه پرداخت می‌کنند چنین رشد همگامی ‌اتفاق نخواهد افتاد.

وی در خصوص مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه اگر پول تولید شود، اولا اثر ضدتورمی ‌دارد؛ چرا که این پول در خدمت چرخه تولید و توسعه قرار می‌گیرد و ثانیا این نقدینگی در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد.

باغانی در تعریف پول سوزی گفت: ما در اقتصاد واژه‌ای به نام پول سوزی داریم، به این معنا که در زمانی که نقدینگی به مقدار زیادی در جامعه افزایش می‌یابد؛ دولت اقدام به پول سوزی می‌کند، برای مثال زمانی که قیمت دلار به ۲۰ هزارتومان رسید همه مردم، به غیر از عوامی‌که درگیر این جریان شدند، می‌دانستند که این قیمت واقعی دلار نیست، اما با استقبال همان عوام و بازگشت قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان، چیزی حدود ۵۰ درصد از نقدینگی افراد درگیر سوخت.

وی افزود: فرضیه‌ای وجود دارد که بازار سرمایه که با کنترل نقدینگی در شاخص قیمت برخی از شرکت‌ها، دچار حباب شده با افزایش شرکت‌های حاضر در بورس و توسعه یافتن آنها، باعث سوختن مقداری از نقدینگی در کشور شود و پول در اختیار دولت قرار ‌گیرد، ما در گذشته نیز شاهد این اتفاق بودیم و در سال ۹۲، حدود ۳۰ درصد از نقدینگی مردم در بورس خواسته یا ناخواسته از بین رفت.

این کارشناس بورس عنوان کرد: دلایل رشد شاخص بورس را می‌توان تجهیز نقدینگی برای بخش تولید، تسویه بدهی دولت از طریق انتشار اسناد خزانه، تجهیز نقدینگی برای فروش سهام شرکت های دولتی و شبه دولتی و در اختیار بودن نقدینگی شناور در جامعه برای سوخت نقدینگی در آینده و مهار التهاب آن در بخش‌های مختلف دانست.

باغانی با بیان این‌که طبیعت بورس، نوسان است، بیان کرد: کاهش قیمت بورس در تاریخ ۲۱ بهمن، اتفاقی طبیعی بود؛ اما اگر بخواهیم دلیلی برای آن در نظر بگیریم می‌توان به شایعه استعفای رئیس جمهور و خبری مبنی بر گرفتن مالیات از اشخاص حقیقی اشاره کرد.

وی در ارتباط با علل افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: علت افزایش قیمت خودرو افزایش نرخ ارز نیست، بلکه پیش‌بینی افزایش نرخ ارز است؛ چرا که نرخ ارز در یک سال گذشته تغییر زیادی نکرده است، اما با افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی مواجه شدیم، حتی در برخی از شرکت‌های بازار بورس، قیمت هر سهم با دلار ۱۸ هزار تومانی قیمت گذاری می‌شود، بخشی از این التهاب در بازار خودرو را نیز می‌توان مربوط به التهابی که هرساله نزدیک به عید در این بازار وجود دارد، دانست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا