بورسبورس اوراق

ظرفیت‌های بازار سرمایه در تأمین مالی صنعت نفت

کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت به تازگی در مرکز همایش‌های کوشک وزارت نفت برگزار شد.

دبیر کمیته اجرایی بازار سرمایه در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با بیان اینکه این کنفرانس، رخداد ویژه‌ای بود که در آن بالاترین مقام‌های اجرایی صنعت نفت و بازار سرمایه و مدیران ارشد آن به بیان دغدغه‌ها و ظرفیت‌ها برای تعامل موثر و سازنده در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت پرداختند، گفت: از جمله ویژگی‌های بارز این رخداد این بود که تا قبل از برگزاری این کنفرانس، جلسات کارشناسی و هم‌اندیشی‌های مستمری میان فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، بیمه و نهادهای بازار سرمایه برگزار شد.

 موسی احمدی افزود: در این نشست همچنین ضمن احصاء پروژه‌های نیازمند منابع مالی، ابزارها و راهکارهای تأمین مالی آن‌ها بررسی شد و در نهایت ، زمینه بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها به صورتی اجرایی بررسی شد. از این‌رو این گفتمان تخصصی،‌ زمینه تعامل موثر بخش صنعت و تأمین مالی را بیش از پیش موجب شد.

این تحلیلگر بازارهای مالی اظهار داشت: با توجه به اعمال تحریم‌های بین‌المللی به خصوص در صنعت نفت به عنوان یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی کشور و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار پول و سرمایه، لزوم برگزاری این کنفرانس بیش از پیش احساس می‌شد.

به گفته احمدی، سابقه تعاملات پیشین صنعت نفت و بازار سرمایه نشان از عملکرد مناسب آن‌ها دارد؛ از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی و عملیاتی‌کردن موفق بورس انرژی، فعالیت اثرگذار شرکت‌های فعال حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در بورس‌ها و خرید و فروش کالاهای این بخش در بورس‌های کالا و انرژی اشاره کرد.

عضو کمیته علمی کنفرانس بیان کرد: از جمله موضوعات مشترکی که در سخنرانی‌های وزیر نفت و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به آن‌ها اشاره شد، استفاده از ظرفیت‌های موسسات رتبه‌بندی در درجه‌بندی پروژه‌ها و ارائه خدمات رتبه‌بندی به این صنعت در راستای فعالیت‌های تأمین مالی بود که در صورت استمرار حمایت‌ها، به نوبه خود کمک خواهد کرد تا تعاملات لازم در راستای فراگیری صنعت رتبه‌بندی اعتباری در کشور صورت پذیرد.

نقش شرکت‌های تأمین سرمایه در طراحی ابزار و بسته‌های اختصاصی تأمین مالی

این مدرس دانشگاه اعلام کرد : با توجه به ویژگی‌های خاص پروژه‌های موجود در صنعت نفت و شرایط مالی و کسب وکاری مختص هر کدام از این پروژه‌ها، محدودیت‌هایی در بهره‌گیری از ابزارها و سازوکارهای موجود در بازار سرمایه از جمله انواع صکوک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی مدیران اجرایی این صنعت مطرح شد.

احمدی ادامه داد: این موضوع لزوم توجه به بهره‌گیری از سازوکارهای تأمین مالی ساختاریافته (Structured finance) و طراحی ابزارهای مالی متناسب با نیاز بخش صنعت نفت خصوصاً در زمینه صندوق پروژه و تأمین مالی ارزی را بیش از پیش نمایان کرد.

وی توضیح داد: این موضوع در پنل اختصاصی بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و بر نقش بی بدیل شرکت‌های تأمین سرمایه در طراحی ابزار و بسته‌های اختصاصی تأمین مالی تأکید شد.

احمدی همچنین گفت: در پنل‌های تخصصی کنفرانس به ظرفیت‌های ابزارهای موجود از جمله صکوک منفعت، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی (Private Equity)،‌ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و سایر ابزارها اشاره شد که فراگیری آن نیازمند تعاملات بیشتر و فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بیش‌تر آن‌ها در سطح صنایع مختلف است.

دبیر کمیته اجرایی بازار سرمایه افزود:  با توجه به حجم قابل توجه معاملات و رشد قابل توجه حجم بازار سرمایه در صورتی‌که زمینه‌های سرمایه‌گذاری از جذابیت مناسب برخوردار باشند، خواهند توانست منابع لازم را البته بصورت کوتاه‌ یا میان مدت جذب کنند؛ اما با توجه به ماهیت بلندمدت بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت لازم است منابع بلندمدتی در این بازار جذب شود که ایجاد یک بازار ویژه مشتمل بر سرمایه‌گذاران بلندمدت همچون شرکت‌های بیمه و بازنشستگی می‌تواند به این مهم کمک کند. این موضوع از سوی سخنرانان در قالب پنل تخصصی بازار سرمایه نیز مورد تأکید قرار گرفت.

مولف کتاب مشارکت عمومی خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در زمینه استفاده از سازوکار مشارکت عمومی خصوصی و تأمین مالی پروژه محور نیز مطرح شد که با توجه به این‌که لایحه مشارکت عمومی خصوصی مراحل پایانی تصویب را در مجلس طی می‌کند و در آن بندهایی در خصوص استفاده از ظرفیت‌ها، ابزارها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و موسسات رتبه‌بندی دیده شده است ، قطعاً با طرح‌ریزی دقیق شاهد حرکات موثری در این خصوص خواهیم بود.

احمدی در پایان افزود: به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای که در بازار سرمایه کشور وجود دارد، تعامل موثر میان این بازار با صنعت نفت در راستای استفاده بهینه از ابزارها و نهادهای مالی موجود و طراحی سازوکارهای جدید برقرار باشد و این رویداد می‌تواند کمک بسزایی در تأمین نیازهای مالی و فرهنگسازی ابزارها و نهادهای مالی موجود ایفا کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا