انرژی

آغاز آگاهی‌بخشی درباره سیل در کتب مدارس

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار شد آگاهی بخشی در ارتباط با سیل را در دوره متوسطه دوم آغاز کنیم. به این ترتیب کتاب انسان و محیط زیست برای اولین بار در نظام آموزشی و اجرایی نهادینه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیف‌الله آقابیگی امروز در نشست خبری با عنوان «تمرین مواجهه صحیح با سیلاب در مدارس» که‌ در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار ‌شد، با بیان این‌که از مهر سال گذشته وضعیت بارش کشور بهتر شده است، افزود: در عین حال این بارش‌ها در بسیاری از مناطق تاکنون موجب‌حرکت سیل و آسیب‌های فراوانی شده است.

وی با بیان این‌که در کشور بر این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که آگاهی مردم باید در ارتباط با سیل افزایش پیدا کند، اظهار کرد: به همین منظور قرار شد آگاهی بخشی در ارتباط با سیل را در دوره متوسطه دوم آغاز کنیم. به این ترتیب کتاب انسان و محیط زیست برای اولین بار در نظام آموزشی و اجرایی نهادینه شد. الگوی بارش کشور به گونه‌ای است در این کتاب به آن به عنوان واقعیت اجتناب ناپذیر توجه شده است.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه ابتدا کاهش خسارت‌ها و در درجه دوم افزایش تاب‌آوری و حفظ منابع کشور را در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های جغرافیایی کشور، انسان نمی‌تواند کاری انجام دهد، چون برخی وقایع طبیعی در دل طبیعت نهفته شده است. برای مثال در تغییر الگوهای بارشی نمی‌توانیم کاری انجام‌ دهیم، چراکه الگوهای بارشی از سال گذشته تغییر پیدا کرده است اما این میزان به شکل یکسان در کشور نیست.

آقابیگی با اشاره به اینکه فلسفه کتاب انسان و محیط زیست سازگاری و هماهنگی نظام آموزشی و رفتار آموزشی ما در طبیعت است، توضیح داد: سیلاب از جهت ایراد خسارت به شریان ‌های کشور نقش اول‌ را در حوادث ایفا می‌کند اما در زمینه تلفات جانی مقام چهارم را دارد. اگر بتوانیم در ارتقای رشد و آگاهی جامعه و رفتارهای خودمان تغییر ایجاد کنیم ‌و نحوه رفتار با سیلاب را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، می‌توانیم به کاهش خسارت‌ها کمک کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: جامعه باید از طریق آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان به جایگاهی برسد تا بتواند بهترین واکنش را مقابل بلایای طبیعی داشته باشد.

او با بیان این‌که در هفت ماه نخست امسال تعداد سازه‌های تقاطع‌هایی که آب گذر نداشتند، از ٢۵٠٠ نقطه به ٣۴٠٠ نقطه افزایش یافته است، افزود: اگر قرار است شهرداری‌ها مجوزی صادر کنند باید میزان حریم رودخانه مشخص باشد.  
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که ١۴۶ هزار کیلومتر بستر رودخانه اصلی داریم که حدود ٧۶ هزار کیلومتر آن دارای اولویت بودند، گفت: یعنی این رودخانه‌ها از نقاط جمعیتی عبور می‌کردند که از این ٧۶ هزار کیلومتر،  برای ۵۶ هزار کیلومتر مطالعات حد بستر صورت گرفته و شهرداری باید بر این اساس مجوز ساخت صادر کند.

   انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا