بین الملل

رشد اقتصادی ژاپن هم منفی شد!

اقتصاد ژاپن در بدترین وضعیت خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بی بی سی، رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان به طرز غیر منتظره ای کاهش داشته است. برخی از کارشناسان، لایحه افزایش مالیات بر فروش، طوفان های فصلی، جنگ تجاری و شیوع ویروس کرونا را عامل اصلی این عملکرد عجیب می دانند. طبق اعلام دولت ژاپن در سه ماهه پایانی سال گذشته اقتصاد ژاپن ۶.۳ درصد کوچک تر شده است.

چین در حال حاضر بزرگ ترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود و در نتیجه شیوع کرونا، روابط تجاری دو طرف تا حد زیادی کاهش یافته است. هم‌چنین گردشگران چینی که بزرگ‌ترین بازدیدکنندگان خارجی از ژاپن هستند نیز فعلا از ورود به این کشور منع شده اند. دولت ژاپن در نخستین واکنش به این کاهش رشد غیرمنتظره یک بسته فوری ۹۶ میلیون دلاری را ابلاغ کرد. پیش‌تر نیز دولت در سال گذشته یک بسته ۱۲۰ میلیارد دلاری برای تقویت رشد اقتصادی در نظر گرفته بود.

همچنین بخوانید

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در همین رابطه گفت: شاهد اثرگذاری بالای کرونا بر بخش گردشگری و کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده ایم.

در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کنندگان ۲.۹ درصد کاهش یافته است. صادرات نیز ۳.۷ درصد کمتر شده است.

پیش تر صندوق بین المللی پول برای اقتصاد ژاپن رشد ۰.۷ درصدی را در سال جاری و رشد ۰.۵ درصدی را برای سال‌آینده پیش بینی کرده بود. اقتصاد ژاپن سال قبل رشد یک درصدی را تجربه کرده بود. این نهاد بین‌المللی هم‌چنین با هشدار نسبت به کاهش سرمایه گذاری چین در ژاپن و اثرگذاری تداوم روند تعطیلی کسب و کارهای چین بر تجارت با ژاپن، اعلام کرده بود که اخلال در زنجیره تامین با توجه به سهم بالای چین از سبد تجاری ژاپن می‌تواند شرکت های ژاپنی را در هفته های پیش رو با مشکلات جدی مواجه کند. چین دومین واردکننده بزرگ کالا از ژاپن در جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا