امور زیربناییراه و ساختمان

ممنوعیت تردد قایق‌های تندرو به بهانه کنترل قاچاق توهین به مردم است/راه‌اندازی بسیج دریایی با ۱۷ هزار شناور/بهره‌برداری از ناو بالگردبر

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ممنوعیت تردد قایق‌های تندرو به بهانه کنترل قاچاق توهین به مردم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، دریادار علیرضا تنگسیری در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دریا برای کشور وضعیت بزرگی برای پیشرفت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که دارای وضعیت‌های متعددی است و از شمال و جنوب کشور به دریا دسترسی داریم و از طریق اقیانوس هند به آب‌های آزاد  متصل می‌شویم. کشور در کریدور شمال جنوب و کریدور ترانزیتی شمال جنوب قرار دارد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تجارت از طریق دریا انجام می‌شود، از این‌رو برای توسعه ناوگان دریایی باید همت داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه بعد از دوران دفاع مقدس پررنگ‌تر شده و در این شرایط حفظ شریان‌های دریایی برای تامین مایحتاج از طریق دریا ضروری است چراکه دریا نقش مهمی در این حوزه ایفا می‌کند اما در این شرایط تصمیم‌گیران کلان کشور همواره تصمیمات خشکی و اولویت این بخش به دریا را در اختیار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه زمانی که توسعه دریامحور معنا پیدا می‌کند که بیشترین توجه به معطوف نوار ساحلی کشور شود، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم قوانین به‌روز نشده و دست‌وپاگیر در حوزه دریایی است که ورود مردم به دریا را محدود می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: یکی از این قوانین محدود کننده این است که اجازه فعالیت به قایق‌های تندرو با موتور بیش از ۹۵ اسب را نمی‌دهند و دلیل این محدودیت را افزایش قاچاق عنوان می‌کنند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که اولا عمده قاچاق توسط لنج‌ها و شناورهای بزرگ انجام می‌شود. دوما اینکه این دلیلی که عنوان می‌شود یک توهین به مردم است چراکه استفاده کنندگان از این قایق‌ها مردم هستند و نباید عمده آنها را قاچاقچی بپنداریم در حالیکه ما تردد قایق‌های با قدرت موتور بالای ۹۵ اسب را محدود می‌کنیم در کشورهای عربی شناورهای دو موتوره با قدرت بالای ۳۵۰ اسب تردد می‌کنند.

راه‌اندازی بسیج دریایی با ۱۷ هزار شناور/ بهره‌برداری از ناو بالگردبر

تنگسیری افزود: در حالی‌که عده‌ای ممنوعیت فعالیت قایق‌های تندرو را موضوعات امنیتی اعلام می‌کنند اما ما به‌عنوان برقرار کننده امنیت در کشور می‌گوییم این قایق‌ها هیچ مشکل امنیتی را ایجاد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است مبارزه با قاچاق صورت بگیرد قایق‌های تندرو در نوبت آخر هستند و در حال حاضر که مواد مخدر با قایق‌ها جابجا می‌شود مگر از تردد آنها جلوگیری شده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه این قایق‌ها لازمه کار صیادان هستند، اظهارداشت: در این‌باره پیگیری‌هایی صورت گرفته اما تاکنون نتوانستیم این محدودیت‌ها را برطرف سازیم.

دریادار تنگسیری با بیان اینکه در ایران توانایی ساخت قایق‌های با ظرفیت ۱۰۰ نات را داریم، اظهارداشت: کشورهای مدعی هم نتوانستند هنوز قایق ۱۰۰ نات بسازند اما ما به این ظرفیت‌ها دست پیدا کرده‌ایم، حالا چرا نباید مردم از آن بهره‌مند باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به‌دلیل این محدودیت‌ها نمی‌توانند از ظرفیت‌های دریایی استفاده کنند، گفت: ما هر سه ماه حدود ۵ لنج سنتی را از دست می‌دهیم بنابراین نیاز به تقویت ناوگان داریم. البته ناوگان دریایی ما به‌ویژه تانکرهای نفتی در غرب آسیا نمونه هستند.

دریادار تنگسیری با بیان اینکه امنیت در دریا با حضور مردم به دست می‌آید، متذکرشد: اخیرا بسیج دریایی راه‌اندازی شده که ۱۷ هزار شناور و قایق برای حضور در بسیج دریایی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی از ساخت ناوهای بالگردبر خبرداد و گفت: طول این ناو ۵۵ متر است که به‌زودی ناوهای ۶۵ متری هم وارد دریا می‌شوند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا