بورسبورس اوراق

فروش تعهدی، ابزاری برای روزهای سخت بازار/کاهش ریسک سرمایه گذاری با مراجعه به متخصصان بازار

فروش تعهدی که دارای ماهیتی مشابه فروش استقراضی (Short Selling) است و در آن از عقد وکالت جهت رفع مشکلات شرعی استفاده شده، می‏ تواند به تنوع بازار سرمایه کمک شایانی کند؛ این ابزار به گونه ‏ای طراحی شده که می‏ تواند به سرمایه‏ گذاران در شرایط نزولی بازار سهام کمک کند تا از این وضعیت نیز منتفع شده و کسب سود کنند.

حبیب رضا حدادی، مدیرعامل تأمین سرمایه امید در گفت و گویی با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص فروش تعهدی بیان داشت: با توجه به اراده موجود و به ویژه تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در صورت فراهم شدن تمامی زیرساخت‏ های لازم به ویژه زیرساخت ‏های فنی، می‏ توان شاهد استفاده گسترده از این ابزار توسط فعالان بازار بود.

وی ادامه داد: البته با توجه به اهرمی عمل کردن این ابزار و وجود ریسک در کنار سایر تبعات آن، نمی‏ توان از ابتدا و در وهله اول استفاده از آن را برای تمامی سهم های موجود و در هر حجمی تجویز کرد؛ بلکه باید ابتدا این ابزار در حجم محدود و برای آن دسته از سهامی عملیاتی شود که نوسان شدیدی در فواصل زمانی کوتاه‏ مدت گریبانگیر آن سهم نبوده و به اصطلاح سهم از ثبات بیشتری برخوردار باشد و پس از بررسی نتایج حاصله و دریافت بازخوردها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی، نسبت به تعمیم این ابزار به سایر سهم‏ ها با حجم ‏های بیشتر اقدام کرد.

هوش مصنوعی ضرورت امروز اقتصاد

حدادی در ادامه در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اهمیت هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست. فعالان بازارهای مالی و به ویژه بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف نیز سال ‏های اخیر و همگام با سایر بازارها سعی کرده ‏اند تا از این تکنولوژی جهت بهبود دقت و سرعت در انجام فرآیندها و وظایف محولۀ خود استفاده کنند.

مدیرعامل تأمین سرمایه امید ادامه داد: هوش مصنوعی به ویژه در بازارهای سرمایۀ پیشرفتۀ دنیا نقش مهمی را بر عهده گرفته که از آن جمله می‏ توان به نقش آن در تصمیم ‏سازی‏ ها و حتی تصمیم ‏گیری‏ های مرتبط با مدیریت صندوق‏ های سرمایه ‏گذاری، قیمت ‏گذاری اوراق بهادار جدید، تجزیه و تحلیل سهام و پیش ‏بینی روند قیمت سهام، کشف و افشای تخلفات بازار های سرمایه، مدیریت پرتفوی، معاملات الگوریتمی و بازارگردانی اوراق بهادار اشاره کرد.

اثر بودجه

این مقام مسئول در ادامه در خصوص تأثیر بودجه بر بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: با گذشت چند هفته از ارائه لایحۀ بودجه سال ۱۳۹۹ از سوی دولت  و بررسی آن در مجلس  شورای اسلامی، بررسی ‏های مختلفی از سوی نهاد ها و افراد مختلف صورت گرفت و آثار مثبت و منفی آن بر بازار سرمایه تحلیل شد.

حدادی ادامه داد: بخش مهمی از لایحه بودجۀ سال ۱۳۹۹ به فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی از مجرای بازار سرمایه اختصاص دارد. فروش اموال دربرگیرندۀ فروش سهام است که این موضوع نیاز به زیرساخت مناسب بازار سرمایه دارد. لذا می‏توان امیدوار بود که بازار سرمایه در سال پیش‏رو از این حیث، از رشد مناسبی برخوردار شود.

چشم انداز بازار

این کارشناس بازار با اشاره به روند بازار سرمایه در روزهای گذشته بیان داشت: بازار سرمایه در هفته ‏های اخیر توانسته رشد قابل توجهی را تجربه کند و افزایش شاخص و گذشتن از رقم ۴۷۲ هزار واحد و ادامۀ روند آن در روزهای جاری، مویدی بر این موضوع است. به یقین، بخش اعظمی از این رشد بازار مرهون بهبود فعالیت شرکت ‏های حاضر در این بازار و افزایش درآمد و سودآوری این شرکت ‏ها است.

وی گفت: البته در این بین افزایش ارزش صادرات غیر نفتی و افزایش ارزش دارایی بسیاری از شرکت ‏ها، که متأثر از رشد نرخ ارز ‏است، بر این موضوع تأثیرگذار بود.

حدادی در پایان خاطرنشان ساخت: افراد تازه وارد می ‏توانند با مراجعه به نهادهای مالی تخصصی در بازار سرمایه از جمله شرکت‏ های تأمین سرمایه ضمن بهره‏ مندی از رشد بازار سرمایه، ریسک سرمایه‏ گذاری در این بازار را به حداقل رسانند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا