انرژی

با وجود فارغ التحصیلان رشته شیمی، نباید در صنعت نفت واردات داشته باشیم

عکس دریافتی است
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در رشته دارو سازی کمتر فارغ التحصیلی به خارج از کشور مهاجرت می‌کند، گفت: ما با داشتن فارغ التحصیلان رشته شیمی نباید در حوزه نفت واردات داشته باشیم، این حوزه نیز مانند رشته‌های پزشکی نیاز به سازمانی همانند سازمان غذا و دارو دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سورنا ستاری در مراسم اختتامیه گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت افزود: وقتی صنعت نفت جهت فکری خود را عوض کند، جهت کشور به لحاظ توسعه فناوری، نوآوری و اقتصاد نیز تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عظمت این صنعت و تغییر نگرش آن می تواند بخشی از کشور را در تمام حوزه ها تحت تاثیر قرار دهد، خاطر نشان کرد: این تغییر رویکرد صنعت نفت می تواند حرکت استارتاپ ها را در این بخش فعال تر کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: در حال حاضر تصمیمات خوبی برای اکوسیستم صنعت نفت گرفته شده است، که از آن جمله می توان به به ایجاد پارک علم و فناوری صنعت نفت و راه اندازی صندوق  پژوهش و فناوری صنعت نفت اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری این اقدامات را منشأ تحولات خوب عنوان کرد و ادامه داد: تغییر جدی در این صنعت را باید همه دنبال  و حمایت و پیگیری کنیم.

ستاری تاکید کرد:  در این مبارزه که شامل تغییر رویکرد ۱۰۰ ساله  صنعت نفت و حرکت آن به سمت نوآوری و فناوری است، شاهد تغییر رویکرد فرهنگی در کشور نیز هستیم.

وی گفت: تحریم های علیه کشور فرصت مناسبی برای جوانان است تا آنها با حضور و فعالیت در استارتاپ ها این تغییر رویکرد فرهنگی را ایجاد کنند.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر در کشور اکوسیستم نواوری در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی ایجاد شده و در این اکو سیستم دانشگاه ها ،شرکت های دانش بنیان،شتابدهنده ها شکل گرفته اند.

وی یادآور شد: خروج دانشجوی داروسازی از کشور به واسطه ایجاد این اکوسیستم بسیار کم است و به ندرت شنیده می‌شود که دانشجویی در این حوزه از کشور مهاجرت داشته باشد.

معاون علمی رییس جمهور افزود: این موفقیت به همت فعالیت سازمان غذا و دارو در کشور ایجاد شده است. این سازمان با تدوین استانداردهای مربوط و دستورالعمل های مشخص داخلی توانسته شرکت‌ها را به فعالیت در این حوزه ترغیب کند ،صنعت نفت نیز باید سازمانی داشته باشد که هر قطعه ای که ساخته می شود بتواند بعد از اخذ تاییدیه داخلی محصول اولیه ارائه دهد.

وی گفت: در حال حاضر ما باهمکاری سازمان استاندارد گواهی انطباق برای فعالیت های شرکت های دانش بنیان تدوین کرده ایم .

وی یادآور شد: با راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت در این حوزه بسیار راحت خواهد شد و ریسک فعالیت های دانش بنیان ها در این حوزه که ریسک های بالایی به شمار می رود با حمایت این صندوق ها تسهیل خواهد شد.

وی با اشاره به تولید مقاله در حوزه شیمی و فعالیت مهندسان شیمی در صنعت نفت  ادامه داد: ما نباید در حوزه شیمی با توجه به داشتن فارغ التحصیلان در این حوزه واردات داشته باشیم.

ستاری یادآور شد: ما باید در یک جبهه و در مقابل فرهنگ شکل گرفته بر ضد صنعت نفت، مبارزه کنیم تا پیروز شویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا