بین الملل

افزایش تورم عربستان

تورم عربستان تا پایان ژانویه به ۰.۴ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، داده های منتشر شده توسط مرکز آمار عربستان نشان می دهد که تورم این کشور برای دومین ماه متوالی افزایشی شده و با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۴ درصد تا پایان ژانویه رسیده است. بخش بزرگی از این افزایش تورم مربوط به تورم ۲.۲ درصدی بخش مواد غذایی و نوشیدنی داشته که ۲۰ درصد کل وزن تورمی در این کشور را تشکیل می دهد. از سوی دیگر اما هزینه‌های مسکن، آب و برق کاهش ۳.۳ درصدی داشته است.

جیسون تووی، کارشناس اقتصادهای نوظهور در موسسه ” کپیتال مارکتس” گفت: نرخ تورم تحت تاثیر بخش مسکن باشیب کمی افزایش یافت.

همچنین بخوانید

آخرین بار در سال ۲۰۱۸ و پس از معرفی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تورم عربستان برای دو ماه متوالی صعودی شده بود. به نظر می‌رسد با توجه به برنامه دولت برای افزایش مخارج و اتخاذ سیاست های انبساطی، تورم در ماه های پیش رو نیز روندی رو به بالا را طی کند.

با وجود برنامه های دولت برای رهایی از وابستگی کامل به نفت، هنوز اقتصاد عربستان وابستگی بسیار زیادی به درآمدهای نفتی دارد و در ماه های اخیر کاهش بهای نفت باعث کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور شده و دولت را مجبور به افزایش مخارج خود کرده است. در سال گذشته اقتصاد عربستان تنها ۰.۴ درصد رشد کرده بود. دولت عربستان اخیرا برنامه گسترده‌ای را برای کاهش وابستگی اقتصاد خود به منابع نفتی به مرحله اجرا درآورده است که واگذاری ۱.۵ درصد از سهام غول نفتی آرامکو به بخش خصوصی از جمله این اقدامات بوده است.

در بین دیگر بخش ها، تورم رستوران و هتلداری ۳.۲ درصد و سلامت و درمان ۱.۹ درصد اندازه گیری شد. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ماه ژانویه منفی ۰.۱ درصد بوده که ۰.۲ درصد کمتر از تورم ثبت شده برای ماه دسامبر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا