انرژی

نیمه ۱۴۰۰ جمعیت روستایی بهره‌مند از آب به ۱۰ میلیون می رسد

ایسنا/همدان معاون مهندسی و توسعه شرکت آب وفاضلاب کشور گفت: تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قطعا جمعیت روستایی بهره‌مند از منابع آب پایدار به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

پیمان پاک‌رو چهارشنبه ۳۰ بهمن در آیین معارفه مدیرعامل شرکت یکپارچه آب و فاضلاب استان همدان، اظهارکرد: تا قبل از سال ۹۲ در عرصه آبرسانی روستایی برای جمعیت یک میلیون نفری پروژه تأمین آب پایدار اجرا شده بود اما امروز بیش از ۷.۲ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را به منابع آب پایدار متصل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز متناسب با درخواست ذی نفعان و مشترکین باید مجموعه‌ای را طراحی کنیم که بتواند تقاضاها را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه ما هنوز در میانه راه ایجاد زیرساختهای توسعه‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساختهای فاضلاب به مرز ۵۰ درصد رسیده است به‌طوریکه ۵۰ درصد شهرها و کمتر از نیم درصد روستاهای کشور زیرساخت فاضلاب دارند.

پاک‌رو با اشاره به تغییر رژیم بارش‌ها در استان همدان، ادامه داد: ۱۵ سال خشکسالی در استان همدان وجود داشت و منابع تأمین آب استان عمدتا آبهای زیرزمینی بوده که امروز براساس بیلان دفتر مطالعات کشور شرایط مناسبی ندارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب وفاضلاب کشور با بیان اینکه امروز خشکسال اثرات نامطلوبی بر مسائل کیفی گذاشته است، خاطرنشان کرد: قطعا اگر امروز قرار است رویکردی را تعریف کنیم لازم است آگاهی بخشی را به مشترکین داشته باشیم تا بدانند با چالش جدی تأمین آب روبرو هستیم.

وی با تأکید براینکه خیلی از تنشهای آبی می‌تواند با مدیریت مصرف و تقاضا تعدیل شود، اظهارکرد: در گام دوم به دنبال مقبولیت اجتماعی هستیم چرا آنچه که می‌تواند برنامه ها را به نتیجه مثبت برساند رضایتمندی مردم است.

مدیرعامل شرکت یکپارچه آب و فاضلاب استان همدان نیز با بیان اینکه همدان شهر بحرانی است که با تنش آبی همراه است، گفت: اگر بحث انتقال آب از خارج از استان صورت بگیرد همدان از دغدغه های بی آبی رها می‌شود.

سیدهادی سید هادی حسینی بیدار اظهار کرد: بخش آب اقدامات ویژه‌ای در همدان صورت گرفته به طوریکه با وجود اینکه همدان شهری است که تامین آب آن از یک سد ۳۴ میلیون مترمکعبی صورت می گیرد، یک لحظه اجازه قطعی به هیچ نقطه‌ای از شهر همدان را نداریم و همدان نخستین شهری بود که مدیریت فشار و سیستم آنلاین در آن فعال بود.

وی تصریح کرد: ۳۰۰ لیتر در ثانیه تولید آب را در همدان کاهش دادیم و از آبهای سطحی و رودخانه ها در فصول غیر زراعی استفاده کردیم همچنین آب کل فضای سبز همدان جدا سازی شده و مهندسی مجدد روی شبکه صورت گرفته است. 

حسینی بیدار خاطرنشان کرد: همدان ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب داشتند اما در حال حاضر کاهش یافته با این وجود توانستیم مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه شهر فامنین امسال مشکلی نداشته است، خاطر نشان کرد: در شهر تویسرکان به علت سد سرابی آبدهی چاه ها از ۲۲۰ لیتر به ۱۶۰ لیتر در ثانیه رسیده بود که مشکل ایجاد شده بود اما با اقدامات مهندسی مجدد و مدیریت فشار و تولید آب به ۱۶۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه شهر کبودراهنگ همیشه کمبود آب داشت، اظهار کرد: امسال توانستیم چاهی را وارد مدار کرده و مشکل کمبود آب را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۷۹ کیلومتر لوله گذاری در بخش فاضلاب استان صورت گرفته است افزود در بخش فاضلاب ۲۷۹ کیلومتر لوله گذاری با ۱۱۱ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است و اکثر شهرهای استان دارای فاضلاب هستند.

حسینی بیدار یادآور شد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب در کشور ۵۰ درصد است در حالیکه در استان همدان ۷۵ درصد از جمعیت تحت پوشش فاضلاب قرار دارند که در حاشیه شهر همدان به علت عدالت‌محوری ۹۵ درصد از حاشیه شهر تحت پوشش فاضلاب قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه صددرصد حاشیه شهر همدان از خدمات آب برخوردار هستند، بیان کرد:رودخانه های شهر همدان که در آن فاضلاب جریان داشت، پاکسازی شده و در حال حاضر رودخانه های شهرکهای مدنی، فرهنگیان، ولیعصر،مطهری، اسلامشهر و کوی رضوان از فاضلاب جمع آوری شده و آب بدون فاضلاب در رودخانه ها جریان دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا