امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بررسی یک تجربه موفق بین‌المللی در کشاورزی

رهیافت‌های سنتی در کشاورزی برای مشکلات عدیده امروزه تولیدات مزارع و باغی کافی نیستند و در بسیاری از امور تولیدی باید دست به دامان روش‌های نوین دانش‌بنیان بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، صنعت کشاورزی در حال تجربه انتقال نسلی است. نسل جوان کشاورزان جای والدین خود را می‌گیرند و مدیریت مزرعه بر عهده‌ی این نسل جوان‌تر خواهد بود. نسل جدید کشاورزان تلاش می‌کنند تا روش‌های بهتری نسبت به والدین خود برای افزایش درآمدشان از مزرعه به کار بگیرند و در این بین ابزارهای جدیدی همچون اینترنت، گوشی‌های هوشمند و تجهیزات جدید کشاورزی را مدنظر قرار می‌دهند.

در همین زمینه مجتبی پویان مهر، کارشناس توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی در یادداشتی برای خبرگزاری مرایر به این موضوع پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد:

شاید بتوان گفت رهیافت‌های سنتی در کشاورزی برای مشکلات عدیده امروزه تولیدات مزارع و باغی کافی نیستند و در بسیاری از امور تولیدی باید دست به دامان روش‌های نوین دانش‌بنیان بود. امروزه روند پیشرفت دانش در بخش کشاورزی جهان چنان است که از آن به‌عنوان انقلاب تکنولوژی کشاورزی (Agri-tech Revolution) یاد می‌شود.

یکی از استارتاپ‌هایی که در سال‌های اخیر موفقیت چشم‌گیری در استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی داشته شرکت Agrivi است که جوایز متعددی، ازجمله جایزه بهترین استارتاپ کرواسی را از آن خود کرده است. این شرکت به‌عنوان یکی از پیشتازان انقلاب تکنولوژی کشاورزی در جهان به شمار می‌آید؛ زیرا توانسته با ارائه پلتفرم مدیریت بهینه مزرعه که بر اساس دانش روز جهان در مدیریت کشاورزی و همچنین تجارب واقعی کشاورزان بنا شده پذیرش گسترده‌ای در بین کشاورزان دنیا پیدا کند و راه را برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حضور در مزارع باز کند. بااینکه این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد اما تاکنون ده‌ها هزار کشاورز در سراسر جهان در بیش از ۱۲۰ کشور از آن استفاده می‌نمایند تا مقدار و کیفیت تولید خود را افزایش دهند.

ساخته‌شده توسط کشاورزان برای کشاورزان راه‌حلی جهانی برای مشکلات مشترک

نرم‌افزار Agrivi توسط کشاورزان توسعه داده شده است. بیش از ۸۰ درصد تیم پشت‌صحنه‌ی این نرم‌افزار جوانانی بوده‌اند که از خانواده‌ای کشاورزی برخواسته‌اند به‌طوری‌که ایده ساخت این نرم‌افزار توسط Matija Zulj در مزرعه زغال اخته به‌منظور حل مشکل او ایجاد شده که شامل یافتن بهترین روش مدیریتی برای رسیدن به بیشترین عملکرد محصول و همچنین پیگیری تمام فعالیت‌های مزرعه‌ای در راستای تعیین کاهش هزینه‌های تولید می‌باشد.

زمانی که او شروع به گفت‌وگو با سایر کشاورزان در سایر کشورها کرد تا بفهمد آیا آن‌ها نیز مشکل مشابهی دارند یا نه، متوجه شد که درواقع مشکلات مزرعه او یک مشکل جهانی است. این کار درواقع ساده‌ترین حالت مطالعه بازار برای یک ایده جدید است. یعنی یک ایده پرداز باید از خودش بپرسد که آیا ایده من مشکلی را که عده‌ی بیشتری به آن مبتلا هستند حل می‌کند؟ و آیا این افراد حاضر هستند برای رفع مشکل خود هزینه‌ای پرداخت نمایند؟ ایده رفع این مشکل مشترک بین کشاورزان به‌زودی تبدیل به واقعیت شد و یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت مزرعه در جهان خلق شد.

ساده اما قدرتمند کلید پذیرش گسترده یک ایده

این نرم‌افزار روی ارائه تمام اطلاعات کلیدی موردنیاز برای مدیریت یک مزرعه واحد استوار است. این اطلاعات شامل مجموعه‌ای کامل از بازار در ترکیب با داده‌های قابل تفسیر و راحت که دوازده زبان را پشتیبانی می‌کند می‌باشد که باعث شده بتوان از آن در ۱۳۰ کشور جهان استفاده کرد. این سادگی در ارائه اطلاعات به کشاورزان و قابل‌فهم بودن آن برای قشری که کمتر با تکنولوژی به‌طور مستقیم ارتباط دارند باعث می‌شود تا پذیرش ایده در بین مخاطبان آن تسهیل گردد.

Agrivi به کشاورزان کمک می‌کند تا تولید خود را بهبود ببخشند و تولید پرسود و پایداری داشته باشند. این کار از طریق ارائه اطلاعات زیر حاصل شده است:

مدیریت کامل مزرعه: برنامه‌ریزی، پیگیری و آنالیز تمام فعالیت‌هایی که در مزرعه انجام می-گیرند ازجمله ساعات کاری، ساعات مکانیزاسیون، مصرف سوخت، مقادیر استفاده از کود و سم و …به همراه پیگیری تراکنش‌های مالی مزرعه ازجمله کاربردهای اولیه این نرم‌افزار است. مضافاً اینکه دانش کشاورزی در کشت، داشت و برداشت بیش از ۸۰ محصول زراعی در این نرم‌افزار گنجانده شده است تا کشاورز بتواند با مراجعه به آن بهترین عملیات زراعی را برای هر محصول مورداستفاده قرار دهد.

مانیتورینگ آب‌وهوا و هشدار هوشمند آفات: مانیتورینگ اتوماتیک آب‌وهوا به‌صورت پیش‌بینی یک‌هفته‌ای دقیق و آمار سه سال پیشین از شرایط آب و هوایی اطلاعات دیگری است که در نرم‌افزار وجود دارد. درواقع این نرم‌افزار می‌تواند به‌طور هوشمند الگوها را شناسایی کرده و احتمال حضور آفات و بیماری‌ها در مزرعه را هشدار دهد و بهترین راه مقابله با آن آفت را به‌صورت کاملاً اقتصادی پیشنهاد نماید. این اطلاعات برای بیش از ۳۰۰ آفت برای گیاهان مختلف در نرم‌افزار ارائه شده‌اند.

تجزیه‌وتحلیل قدرتمند: امکان دسترسی به بیش از ۳۰ گزارش و تغییرات وضعیت کسب‌وکار مربوط به محصول خودش تنها با یک کلیک می‌تواند کشاورزان را در جریان تغییرات و تفاسیر بازار نهاده‌ها و محصولات زراعی قرار دهد.

کشاورزان جوان مدیران آینده مزارع کشاورزی

صنعت کشاورزی در حال تجربه انتقال نسلی است. نسل جوان کشاورزان جای والدین خود را می‌گیرند و مدیریت مزرعه بر عهده‌ی این نسل جوان‌تر خواهد بود. نسل جدید کشاورزان می‌دانند که کشاورزی یک کسب‌وکار محسوب می‌شود و از همین رو تلاش می‌کنند تا روش‌های بهتری نسبت به والدین خود برای افزایش درآمدشان از مزرعه به کار بگیرند و دراین‌بین ابزارهای جدیدی همچون اینترنت، گوشی‌های هوشمند و تجهیزات جدید کشاورزی را مدنظر قرار می‌دهند. این تغییر نسل فرصتی برای فناوران و ایده پردازان حاصل می‌کند تا بتوانند ایده-های خود را به عمل نزدیک نمایند. درواقع نسل جدید از لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و اطلاعات رسانه‌ای استفاده می‌کند و ذهن بازتری برای پذیرش نسل جدید ابزارهای کشاورزی دارد. لذا زمان ارائه یک محصول فناورانه اهمیت به سزایی دارد.

به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت که برای موفقیت یک ایده در بازار کشاورزی باید اصول حاکم بر سایر ایده‌های فناورانه نیز مدنظر قرار گیرد. مضافاً اینکه طبیعت صنعت کشاورزی و وابستگی آن به کشاورزان نیز اهمیت زیادی دارد. لذا اولین گام در ارائه ایده، نیاز بازار به آن محصول هست. اما باید توجه کرد که در اغلب موارد مخاطبان ایده کشاورزان سنتی هستند و حتی درصورتی‌که یک ایده عالی بتواند نیاز آن‌ها را حل کند باید مقبولیت آن نیز بین این قشر مورد ارزیابی قرار بگیرد. در مورد مثال موفقی که بیان شد سادگی کاربری و ارائه اطلاعات بدون حاشیه از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. نکته‌ی مهم دیگر در مورد چنین محصولاتی زمان ارائه محصول به بازار است. در مورد همین مثال اگر Agrivi ده سال زودتر به کشاورزان معرفی می‌شد احتمالاً به‌زودی شکست می‌خورد زیرا اولاً گوشی هوشمند چندان در بین کشاورزان رایج نبود، ثانیاً هنوز نسل جوان امروزی وارد مزرعه نشده بودند یا دخالت مدیریتی نداشتند و ثالثاً بستر مقبولیت این محصول آماده نبود. انجام این امور نیازمند وجود یک اکوسیستم قدرتمند دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی می‌باشد تا بتواند با ارزیابی ایده‌های تخصصی در این حوزه میزان موفقیت آن‌ها و پیشرفت کشاورزی را حاصل نماید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا