انرژی

امیدواری‌های گذرا نفت را به رشد هفتگی رساند

بهای معاملات آتی نفت روز جمعه تحت تاثیر بروز شکاف در اتحاد عربستان سعودی و روسیه بر سر واکنش به شیوع ویروس کرونا در چین، با کاهش بسته شدند اما توانست به رشد هفتگی دست پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و در ۵۳ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۸۱ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، در ۵۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

همچنین بخوانید

شاخص نفت آمریکا برای کل هفته دو درصد و نفت برنت ۲.۱ درصد افزایش نشان داد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی به دلیل اختلاف نظر با روسیه در خصوص تاثیر بیماری کووید ۱۹ روی تقاضای جهانی برای نفت، در حال بررسی خروج از پیمان با مسکو است.

بر همین اساس عربستان سعودی با امارات متحده عربی و کویت که به اتفاق یکدیگر بیش از نیمی از ظرفیت تولید اوپک را تشکیل می‌دهند، برای کاهش تولید نفت  به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز مذاکره کرده‌اند.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازار انرژی در موسسه “آی اچ اس مارکیت” به مارکت واچ گفت: کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز تنها بخشی از افت تقاضا که در نتیجه اپیدمی ویروس کرونا روی داده است را جبران خواهد کرد. هنوز مشخص نیست تاثیر ویروس کرونا تا چه مدت ادامه پیدا کرده و به چه میزانی خواهد بود. روسیه برای اجرای کاهش تولید بیشتر تردید نشان داده و اعلام کرده منتظر مشاهده نشانه‌های بیشتر است. روسیه عضو اوپک نیست اما از دسامبر سال ۲۰۱۶ با این گروه برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار همکاری کرده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به رویترز گفت:‌ این خبر که سعودی‌ها قصد دارند از اتحادشان خارج شوند مهمل است.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند قرار است در روزهای پنجم و ششم مارس در وین دیدار کرده و درباره تولید و تقاضا در شرایطی که نگرانی‌هایی پیرامون بیماری کووید ۱۹ وجود دارد، گفت‌وگو کنند.

قیمت نفت چهارشنبه گذشته با این امید که شیوع ویروس کرونا آهسته شده است، صعود کرده بود. اما این امیدواری موقتی بود و شیوع این ویروس در خارج از چین سرعت گرفته و باعث شد قیمتهای نفت در روز جمعه تحت فشارهای کاهشی قرار بگیرند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اگرچه شیوع ویروس کرونا نگرانیهایی را نسبت به تقاضا برای نفت برانگیخته اما تحلیلگران اظهار کرده‌اند که تحولات مثبت در بخش عرضه از جمله محدود شدن صادرات نفت لیبی و ونزوئلا از قیمتها پشتیبانی خواهد کرد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد که شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای سومین هفته متوالی رشد کرد و با یک حلقه افزایش، به ۶۷۹ حلقه رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا