بورسبورس اوراق

گسیل نقدینگی به بازار سرمایه و دلایل آن

شفافیت در قوانین ، سهولت انجام معاملات، امکان تشکیل پرتفوی سرمایه‌گذاری متناسب با سطح ریسک‌پذیری، بالا بودن میزان نقدشوندگی دارایی، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تقویت متغیرهای کلان اقتصادی کشور و امثال آن از مزیت‌ها و جذابیت‌های بازار سرمایه برای مردم است که به گسیل شدن نقدینگی به بازار سرمایه شده است.

مدیر سرمایه گذاری و بازارگردانی تأمین سرمایه امید با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های بازار سرمایه، امکان تشکیل سبد سرمایه‌گذاری متنوع بر حسب سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و بازنگری در ترکیب آن بر حسب تغییر در واقعیت‌ها، مفروضات و انتظارات است. با توجه به این که بازار سرمایه همواره تحت تأثیر متغیرهای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی است، لذا حرکت جریان پول در میان صنایع مختلف تابعی از نوسانات در متغیرهای موثر بر آن خواهد بود.

احسان عسکری با اشاره به اینکه در مقطع کنونی شرایط بازار سرمایه ایران و بسیاری از کشورهای دنیا تحت تأثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد، افزود: با توجه به این که در شرایط کنونی بسیاری از کامودیتی‌ها در کف قیمتی خود قرار گرفته‌اند، لذا خوشبینی نسبت به مهارکردن این ویروس از سوی کشور چین می‌تواند به افزایش تقاضا در کامودیتی و رشد قیمت‌ها منتهی شود که بلافاصله این موضوع خود را در قیمت‌های سهام در بازار سرمایه نشان خواهد داد.

روند رو به رشد بازار در سهام کامودیتی محور​

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در این راستا، سرمایه‌گذاران حقیقی با توجه به مناسب بودن سود نقدی سهام کامودیتی محور در مجامع پیشرو و مناسب بودن نسبت قیمت به عایدی این سهام نسبت به کلیت بازار، رفتاری کاملا منطقی و قابل توجیه نشان می‌دهند و نسبت به خرید سهام کامودیتی محور اقدام می‌کنند.

عسکری افزود: همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های ارایه‌شده از سوی نهادهای بین‌المللی امکان دارد در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به واسطه مهار ویروس کرونا و بهبود سطح تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان کالایی باشیم که در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ می‌توان اذعان کرد که روند رو به رشد بازار در سهام کامودیتی محور ادامه‌دار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تداوم جریان ورود پول‌های تازه سهامداران خرد به بازار سرمایه، ارزیابی ها از روند بازار در هفته جاری و روزهای مانده به پایان سال چیست و تمرکز بیشتر روی چه صنایعی خواهد بود، اظهار داشت: همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی شده بود، چشم‌انداز روشن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای سفته‌بازانه موجب شده است عموم مردم نسبت به انتقال منابع مازاد خود از بازارهای غیرمولد به بازار سرمایه به عنوان یکی از بازوان پرقدرت اقتصاد کشور اقدام کنند.

مدیر سرمایه گذاری و بازارگردانی تأمین سرمایه امید،  به سرمایه‌گذاران نوتجربه و تازه وارد به بازار سرمایه توصیه کرد: به جای حضور و سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار، این وظیفه خطیر را به حرفه‌ای‌های بازار سرمایه به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند و با پرداخت هزینه اندک به عنوان کارمزد، از نتایج و بازدهی آن لذت ببرند.

به گفته عسکری، هم اکنون طیف متنوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل صندوق‌های سهامی، مختلط (ترکیبی از سهام و اوراق بدهی)، با درآمد ثابت و کالایی طلا در دسترس علاقه مندان به بازار سرمایه وجود دارد که اشخاص حرفه‌ای و دارای صلاحیت تخصصی، وظیفۀ مدیریت آن‌ها را برعهده دارند.

وی با اشاره به برخی گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری افزود: به فعالان علاقه مند به حضور مستقیم در بازار سرمایه توصیه می‌کنیم سرمایه گذاری خود را در سهام شرکت‌هایی انجام دهند که سودآوری منطقی دارند و نسبت‌های قیمت به درآمد بالایی را تجربه نکرده‌اند .

متغیرهای تعیین‌کننده مسیر بازار سهام در روزهای آتی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی در خصوص مهم‌ترین متغیرهای تعیین‌کننده مسیر بازار سهام در روزهای آتی  هم گفت: یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار بر بازار سرمایه، قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیما و پیش‌بینی تحلیل‌گران اقتصادی از روند آتی آن به خصوص در سال ۱۳۹۹ است که به دلیل وزن بالای شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه که مبادلات تجاری ارزی دارند و از تغییرات آن متاثر می‌شوند، روند قیمتی آن از اهمیت در خور توجهی در میان سرمایه‌گذاران و مدیران دارایی برخوردار است.

عسکری افزود: انتخابات مجلس و تاثیرات سیاسی آن نیز پیش روی بازار سرمایه قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه نداشته باشد. خوشبختانه بسیاری از نگرانی‌های اهالی بازار در خصوص مواد لایحه بودجه دولت برای سال ۱۳۹۹ نیز رفع شده است و بنظر می‌رسد با ثبات شرایط فعلی بازار سرمایه نگرانی خاصی ندارد و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی بازدهی مناسبتری از بازارهای موازی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال هم که در معاملات سهام کالایی با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی، چه تغییراتی پیش بینی می شود، گفت: افزایش قیمت ارز در بازار و سامانه نیما اثرات مثبتی بر سودآوری شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که منابع ارزی مناسبی در اختیار دارند خواهد گذاشت و از آن جا که وزن این شرکت‌ها در بازار سرمایه چشمگیر است، لذا افزایش قیمت دلار در سامانه نیما مستقیماً سودآوری این دسته از شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

عسکری در پایان خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر افزایش قیمت ارز در بازه زمانی میان‌مدت اثر خود را بر سطح عمومی قیمت‌ها خواهد گذاشت که این موضوع نیز انتظارات سرمایه‌گذاران را از نگاه حجم ریالی فروش و سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌دهد.  

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا